InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Langres, een mooie historische Franse stad

Langres, een mooie historische Franse stad

Langres, een mooie historische Franse stad Langres is een Frans vestingstadje met een goed bewaarde ommuurde oude vestingstad. De historische binnenstad met zijn vele fraaie oude gebouwen en de schitterende vestingwerken zijn zeker een bezoek waard.Begin je bezoek bij het uitstekende Office du Tourisme, waar je desgewenst ook Nederlandstalige informatie kunt verkrijgen. Bekijk de prachtige vesting, bewonder de prachtige kathedraal en ontdek waar Cicero gewoond en gewerkt heeft. In het oosten van Frankrijk, zo'n 100 kilometer ten noorden van Dijon, ligt het stadje Langres. Het ligt op een berg waardoor de indrukwekkende vestingwerken al van verre te zien zijn. Binnen de vesting is de historische stad goed bewaard gebleven.

Doen in Langres

Ga naar de Office du Tourisme aan de Square Olivier Lahalle voor meer informatie over en deelname aan de onderstaande activiteiten.

Wandelen over de vestingmuren

De gehele wandeling rondom de stad heeft een lengte van ca. 3,5 km. Vanaf de stadsmuur heb je een schitterend uitzicht over de omgeving vanwege de hoge ligging van Langres op het Plateau de Langres. Aan de andere kant strekt de historische binnenstad zich uit. Maar ook de verdedigingswerken zelf zijn de moeite van het bezichtigen meer dan waard.

Een rondrit maken met Le Petit Train, het kleine treintje

Deze voert je comfortabel langs alle uitzichtpunten en via de koptelefoon krijg je uitleg in de door jou gewenste taal, ook in het Nederlands. Een prima manier om de stad te leren kennen.

De audiotour doen

Loop met behulp van de kaart langs de meest interessante gebouwen en laat je daar door de audiospeler vertellen over het gebouw. Kies zelf waarover je meer wil weten. Ook deze audiotour is in het Nederlands verkrijgbaar.

Beklimming van de kathedraal aan de Square Olivier Lahalle

Deze leidt naar het dak van de zuidelijke toren met een schitterend uitzicht over de stad. Maar ook de rest van de kathedraal is de moeite van een bezichtiging waard. Op diverse plaatsen vindt je informatieborden.

Proeven

Langres kaas

De specialiteit van Langres is zijn overheerlijke kaas. Het is een zachte kaas met een ronde holle vorm en een oranje-gele kleur. De ronde holle vorm zou een verwijzing zijn naar de ommuurde stad. Deze kaas is tegenwoordig ook in Nederland op diverse plaatsen verkrijgbaar.

Cassis Alice

De likeur van cassisbessen is typisch voor deze streek. Heerlijk, maar mierzoet. De cassis is uitermate geschikt om bijvoorbeeld een Kir Royal te maken. Dit is een mix van Cassis met champagne. Een logische combinatie gezien de ligging van Langres in de regio Champagne-Ardennes.

Overnachten in Langres

Camping

De stadscamping van Langres Camping Navarre ligt heel uniek aan de voet van de oude stadsmuren, en aan de binnenzijde. Op de camping zijn alleen de benodigde faciliteiten, de camping biedt verder geen luxe. Maar met deze magnifieke ligging is dat ook niet nodig.

Hotels

In Langres zijn diverse hotels aanwezig:
  • Le Cheval Blanc ***
  • Hotel de la Poste ***
  • Hotel Inn **
  • Grand hotel de l’Europe **
  • Villa Hotel Le lion d’or

Bron: Tm-tm / FlickrBron: Tm-tm / Flickr

Diderot

Langres is trots op Diderot, een belangrijke persoon in de periode die als ‘de verlichting’ bekend zou worden. Hij was redacteur van en een belangrijk bijdrager aan l’encyclopedie. In de stad zijn een standbeeld en zijn geboortehuis te vinden, evenals het college van de jezuïeten dat Diderot bezocht. In 2013 viert Langres de 300e geboortedag van deze beroemde inwoner met o.a. speciale rondleidingen gewijd aan Diderot.

Parkeren

De smalle straatjes in de vestingstad geven niet veel ruimte om met de auto te rijden en te parkeren. Aan de voet van de vesting zijn enkele grote partkeerplaatsen en dat is de beste optie om je auto te parkeren. Deze zijn duidelijk aangegeven met borden. Een 'funiculaire', een soort lift, brengt je comfortabel binnen de vesting.

Horeca

De horeca is wat ondervertegenwoordigd. Er zijn zeker restaurants maar die lijken onder te verdelen in erg deftig of juist goedkoop/toeristisch. Een middenweg lijkt niet aanwezig. Ook terrasjes om wat te drinken na een dag rondkijken zijn maar met mate aanwezig.

Lees verder

© 2013 - 2017 Serve, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland)De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland)De prachtige stad Passau ligt in Beieren (Duitsland) en telt iets meer dan vijftigduizend inwoners. Passau ligt niet hee…
Kruiden kijken met mijn camperDeze keer, alleen op weg in mijn motorhome. Van het Vlaamse Ronse rij ik recht naar het Zuiden, al kom ik dan wel in Noo…
Doortrekcamping La Croix d’Arles (640 km vanaf Utrecht)Doortrekcamping La Croix d’Arles (640 km vanaf Utrecht)Camping La Croix d’Arles is een goede keuze als je een tussenstop zoekt op weg naar het zuiden. Er is een zwembad en je…
Kamperen in AmsterdamWanneer je overnachten in een hotel niets vindt, of je bent iemand die graag het avontuurlijke opzoekt, of je kiest ervo…
Brno in Moravië, TsjechiëBrno in Moravië, TsjechiëNa Praag is Brno de grootste stad van Tsjechië. De stad ligt in Moravië, het oostelijk deel van Tsjechië. In Moravië vin…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Langres, een mooie historische Franse stad"

Infoteur: Serve
Laatste update: 28-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Frankrijk
Schrijf mee!