InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Vakantie Londen, Engeland

Vakantie Londen, Engeland

Vakantie Londen, Engeland Londen (Engels: London) is de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk (VK)en Engeland. De stad ligt in het zuidoosten van het land aan de Theems, die de stad doorsnijdt. Londen heeft ongeveer 7,3 miljoen inwoners en met voorsteden erbij tussen de 12 en 14 miljoen inwoners. De city of London is het bestuurs- en zakencentrum en heeft maar 9.000 inwoners op een oppervlakte 2,6 km² en wordt ook wel de square mile genoemd, één vierkante mijl. In het VK betaald men met de Pond Streling (GBP).

Bereikbaarheid

Londen is het belangrijkste verkeersknooppunt van het Verenigd Koninkrijk. Alle belangrijke wegen en spoorwegen komen hier samen. Verder is Londen de belangrijkste havenstad van het land. Via de Theems Londen heeft Londen een directe verbinding met de noordzee.

Boot (eventueel met auto)
Vanuit Hoek van Holland is Londen te bereiken met de boot. Stena Line exploiteerd boottochten naar Harwich, daar kan men dan overstapen op een trein naar Londen. Er kunnen combi-tickets gekocht worden waarbij het ticket voor de boot ook in de trein geldig is. Een andere optie is om de auto mee te nemen in de boot, hiervoor moet (uiteraard) wel een toeslag betaald worden.

Vliegtuig
De vliegvelden Schiphol, Eelde, Eindhoven en Rotterdam onderhouden lijndiensten met de vliegvelden van Londen. Ook zijn er regelmatig aanbiedingen en zijn er goedkope vluchten van prijsvechters.

Trein
Londen is ook met alleen de trein te bereiken. Deze gaat door België, Noord-Frankrijk, en door de kanaaltunnel naar Londen. Deze reis duurt onveveer 5.30 uur vanaf de Nederlands-Belgische grens en de kosten liggen rond de 200 euro voor een 2e klas retourtje.

Stadsbeeld

Tower Brigde, Londen
Tower Brigde, Londen
Londen heeft een schitterend oud centrum gelegen aan de Theems. Er staan veel monumentale gebouwen en andere bouwwerken, zoals de Tower Brigde. Bekende pleinen zijn het Piccadilly Circus, Trafalgar Square en Leicester Square. Om het centrum liggen diverse parken, waar van het koninklijke Hyde Park het bekendste is.
Bezienswaardigheden:
  • Palace of Westminster, met de Victoria Tower en de The Clock Tower of Big Ben. In dit prachtige paleis uit 1870 zetelt het Britse Parlement;
  • Tower of London, een groot oud kasteel aan de Theems;
  • Tower Bridge, brug over de Theems bij de Tower of London;
  • Buckingham Palace, het koninklijk paleis en de traditionele wacht;
  • St Paul's Cathedral, een grote kathedraal, de zetel van de Anglicaanse bisschop van Londen. Gebouwd in de 17e eeuw;

Parken:
  • Alexandra Park
  • Battersea Park
  • Bushy Park
  • Green Park
  • Greenwich Park
  • Hampstead Heath
  • Holland Park
  • Kensington Gardens
  • Kew Gardens
  • Regent's Park
  • Richmond Park
  • St James's Park

Verblijf

Doordat er erg veel hotels zijn in Londen, is het in principe mogelijk om naar Londen te gaan zonder vooraf te boeken, een hotel is zo gevonden in deze wereldstad. Londen wordt gezien als een dure stad, echter bij een gemiddeld hotel betaald men tussen de 40 en 80 euro per nacht. De meeste toeristische attracties zijn eenvoudig te bereiken met de metro. Het is niet verstandig om met een auto te rijden in Londen omdat het verkeer om de haverklap vastzit. De metro die om de 2 minuten rijdt is een uitstekend vervoermiddel (hierover straks meer).

Uit eten

Bij ontbijt kan men kiezen tussen een English breakfast (ontbijt) en een continental breakfast. Een English breakfest is anders dan we in Nederland gewend zijn. Het is een pittig ontbijt waar spek en gepocheerd ei of roerei vrijwel altijd deel van uitkaken. Daarbij worden andere dingen geserveerd, zoals geroosterd brood, witte bonen in tomatensaus, worstjes, gebakken champignons en gebakken tomaat. Het continental breakfest is meer het ontbijt zoals wij dat kennen.

Londen heeft een zeer uitgebreid aanbod van en een zeer uitgebreide verscheidenheid aan restaurants. Die verscheidenheid is het gevolg van de zeer multi-culturele samenstelling van de Londense bevolking. Veel van deze restaurants, die van oorsprong uitheemse gerechten aanbieden, treft men aan in de wijken Soho en Chinatown. Grote warenhuizen hebben vaak ook een restaurant met ruime kleuze. In Engeland is het voor veel mensen gebruikelijk om in de Pub te eten. Een Pub oogt als een kroeg, maar er worden vaak ook (uitgebreide) voornamelijk Engelse maaltijden geserveerd. Verder staan Pubs bekend om het grote aantal biersoorten dat er te krijgen is: lokaal bier, traditioneel Engels bier en natuurlijk ook de internationale merken.

Uitgaan

Op bijna elke straathoek is wel een pub te vinden, een pub is te vergelijken met een café of bar. Het prijsniveau van dranken in de pubs is vergelijkbaar met dat in Nederland. Verder is het Piccadilly Circus is een bekend uitgaansgebied in Londen.
Een discotheek bezoeken is duur in Londen, er wordt vrijwel altijd entreegeld gevraagd wat vaak rond de 10 pond ligt (circa 15 euro!). Voor een normaal flesje bier wordt al snel 3 pond gerekend (4,50). Soms is een lidmaatschap vereist, anders komt men niet binnen. Discotheken liggen ook nog eens ver van elkaar af. Het beste is een taxichauffeur te vragen of hij of zij je naar een discotheek wil brengen, die weten vaak wel een geschikte te vinden. Verder hebben de discotheken een dress-code, die luidt: geen sportschoenen, geen pet, geen trainingsjassen. In geval ze de toegang willen weigeren omdat ze de kleding niet netjes genoeg vinden, wil het weleens helpen om uit te leggen dat je uit Nederland komt en dat we in Nederland in het algemeen geen dergelijke dresscode kennen.

Wat belangrijk is om te weten is dat er in Engeland NERGENS MEER GEROOKT mag worden, zelfs niet in bushokjes. Roken mag alleen in de buitenlucht. Daarbij zijn sigaretten ook nog eens erg duur in Engeland, ongeveer 5 pond (7,50 euro) voor een pakje van 16 sigaretten.

Openbaar vervoer

Londen heeft een uitstekend OV netwerk, het meest gebruikt is de metro. Met een fijn vertakt netwerk hoeft men nooit ver te lopen van of naar een metrostation in het centrum. De kaartjes gaan per zone, hoe groter de zone, hoe duurder het kaartje. De prijzen van deze kaartjes zijn vergelijkbaar met het prijsniveau in Nederland. Er is geen dienstregeling omdat de metro gewoon continu rijdt. Ook de buitenwijken van Londen (zoals Wimbledon) zijn goed per metro te bereiken. Er hangen werkelijk overal duidelijke kaarten van de metro met alle lijnen zodat iedereen weet waar hij of zij kan overstappen. In tegenstelling van wat men zou verwachten in zo'n grote stad is de metro 's nachts niet geopend.
© 2007 - 2014 Lodomerie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar LondenEen stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.
Met de Kerst naar LondenMet de Kerst naar LondenGenieten van de echte kerstsfeer doe je in London. Binnen het overweldigende kerstdecor waarmee de stad gedurende de ker…
Oud en nieuw vieren in Londen 2009/2010Oud en nieuw vieren in Londen 2009/2010Oud en nieuw vieren in een wereldstad als Londen is een onvergetelijke belevenis. In Londen wordt het nieuwe jaar specta…
West-Europa, V.K. (Engeland, Schotland en Noord-Ierland)Het Verenigd Koninkrijk bestaat uit Engeland, Schotland en Noord-Ierland. In de 19de eeuw was het Verenigd Koninkrijk de…
Studeren in EngelandStuderen in EngelandEngeland is een erg populair land bij Nederlandse studenten. Maar wat houdt studeren in Engeland eigenlijk in?

Reageer op het artikel "Vakantie Londen, Engeland"

Infoteur: Lodomerie
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!