InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Gratis parkeren in en rond Utrecht centrum en buitenwijken

Gratis parkeren in en rond Utrecht centrum en buitenwijken

Gratis parkeren in en rond Utrecht centrum en buitenwijken Parkeren in het centrum van Utrecht is tegenwoordig een kostbare zaak. Zo betaalt u al gauw 2,50 per uur in de buitenring en 4,50 in het centrum. Toch kunt u met een beetje moeite ook gratis parkeren in de directie omgeving van het centrum. Door dan lopend of met de bus verder naar het centrum te reizen bespaart u heel wat. U kunt vervolgens ongelimiteerd en zonder bijkomende kosten gaan winkelen, een hapje eten of uw vrienden bezoeken. De oplossing ligt voor de hand: gebruik de gratis parkeerplaatsen in de buitenwijken van Utrecht en reis dan verder met bus of trein. De reiskosten zijn te verwaarlozen en de reistijd vaak maar enkele minuten. De beste en meest effectieve opties hebben wij voor u op een rijtje gezet:

Vanuit de richting Gooi en het Noorden(A27)

Aanrijroute Komende vanuit het Noorden, via de A27 of vanuit richting Amsterdam op de A1 neemt u afslag 33 richting Hilversum en daarna via de Utrechtseweg richting Hollandse Rading en vervolgens naar het Station (volg de bewegwijzering).
Adres Vuurse Dreef 14, 3739 KT
Parkeren Vlak naast het station is een met camera's bewaakte parkeerplaats. Parkeren is gratis maar soms is het even zoeken naar een vrije plaats.
Openbaar vervoer Vanaf station Hollandse Rading vertrekt ieder half uur (5 over heel en 5 over half) een Sprinter komende van Amsterdam richting Utrecht Centraal. De reistijd bedraagt 12 minuten. U bent dan onmiddellijk in Winkelcentrum Hoog Catharijne en na een korte wandeling staat u op de Markt in het centrum van de stad.

Vanuit de richting Gooi en het Noorden(A27)-optie 2

Aanrijroute Vanaf de A27 neemt u afslag 31 en bij de rotonde gaat u links de Darwindreef in. Rechtsaf de Prof Treublaan in en doorrijden totdat het de Linneuslaan wordt. Aan het einde, bij de Regentesselaan kunt u parkeren.
Adres In postcodegebied 3571TT
Parkeren Gratis. Dit is een zeer rustige en ruime woonwijk waar altijd parkeerruimte is. Via de Regentesselaan loopt u in een minuut naar station Utrecht Overvecht.
Openbaar vervoer Vanaf station Utrecht Overvecht bent u met de trein in enkele minuten bij Utrecht Centraal, een rit kort genoeg om uw OV-kaart niet te gebruiken. U hoeft overdag niet langer dan 10 minuten op een trein te wachten.

Vanuit de richting Amersfoort, Arnhem en Breda

Aanrijroute Vanaf de A27 neemt Afslag 30 (Knooppunt Rijnsweert) richting Utrecht Centrum. Vanaf Amersfoort: volg de A28 rechtdoor tot het eind. Linksaf de Waterlinieweg in en doorrijden tot afslag Galgenwaard. U neemt de Venuslaan, Bleekstraat en gaat rechtsaf de Vondellaan in. Voor de brug links of rechts parkeert u op de Merwedekade of in de directie omgeving.
Adres Postcodegebied 3521 ER of 3522CB.
Parkeren Een rustige wijk met voldoende parkeerplaatsen, ook in de Scheldestraat. U bevindt zich enkele minuten lopen van de bushalte aan de Vondellaan. Parkeren is gratis.
Openbaar vervoer Met Lijn 8 bent u in enkele minuten bij Utrecht Centraal, waarvandaan u zo de stad in loopt. Lijn 8 rijdt om de 7 á 9 minuten.

Vanuit de richting Amsterdam of Den Haag via de A2

Aanrijroute Afslag 8 vanaf de A2, richting Centrum over de Meernbrug, via de Weg der Verenigde Naties en onder de Daalse tunnel door; daarna links de Amsterdamse Straatweg in, even doorrijden tot het Oppenheimplein (rechts na de watertoren). Hier, en in de directe omgeving, kunt u gratis parkeren. Binnen een minuut staat u bij de bushalte van lijn 3.
Adres Postcodegebied 3551 CK
Parkeren Op en rond het Oppenheimplein of de achtergelegen straten, zoals Thorbeckestraat.
Openbaar vervoer Met buslijn 3 bij halte Watertoren opstappen richting Centrum. Na enkele minuten bent u bij Utrecht Centraal. De bus rijdt zeer regelmatig.

Vanuit de richting Arnhem via de A12

Om te voorkomen dat u het centrum van Utrecht in gaat, kunt u er ook voor kiezen om vanaf Bunnik verder met de trein te reizen.
Aanrijroute Neem afslag 19, richting Bunnik Centrum. Linksaf de Molenweg in, later wordt dit de Groeneweg. U kunt niet doorrijden tot aan het station.
Adres Postcodegebied 3981CM in Bunnik
Parkeren Er is ruime gratis parkeergelegenheid in de woonwijk, aan de Molenweg, Zuster Spinhovenlaan e.o. Het is een korte wandeling naar het station.
Openbaar vervoer Vanaf Station Bunnik neemt u de trein richting Utrecht Centraal. Reistijd ca. 5 minuten. In de spitsuren rijden er zes treinen per uur en in de daluren twee of vier treinen.

P+R Combikaartje

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om uw auto op een P+R parkeerplaats neer te zetten. De vindt u op de volgende locaties:
  • Papendorp
  • Westraven
  • Muziektheater

U parkeert daar voor 4,50 de hele dag en met uw parkeerkaart heeft u voor maximaal vijf personen gratis en onbeperkt openbaar vervoer op bussen en sneltrams in de gehele stad. U kunt betalen met PIN, creditcard of chipknip.

Tip 1 Maak voor het gemak gebruik van een OV chipkaart in het openbaar vervoer.
Tip 2 Op koopzondagen geldt betaald parkeren alleen in het oude centrum. U kunt dan gratis parkeren in de gebieden net daarbuiten.
© 2013 - 2017 Cenerentola, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Winkelen in UtrechtUtrecht is centraal gelegen in Nederland en is erg populair op het gebied van winkelen. Het centrum is erg gezellig en h…
Parkeren in NijmegenParkeren in NijmegenParkeren in Nederland wordt steeds duurder. Er komen steeds meer auto's waardoor de behoefte aan parkeerplaatsen toeneem…
Utrecht: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopUtrecht: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopUtrecht is de vierde stad van Nederland en bekend vanwege de prachtige Domtoren. Wanneer je houdt van winkelen kan je in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gratis parkeren in en rond Utrecht centrum en buitenwijken"

Reacties

W. M. Knopper, 21-01-2016 11:15 #2
Beste mensen,
Wegens parkeerproblemen in de wijk Strijkviertel (RijnZathe) Utrecht, parkeerden vele automobilisten hun auto op de recreatieparkeerplaats Strijkviertel. Hiervandaan een gezond stukje lopen naar de kantoren e.d. Deze parkeerplaats wordt alleen in de zomer door recreanten gebruikt en is groot genoeg voor recreanten en werkenden. Helaas gisteren 20-1-2016 zij de slagbomen dicht gegaan en is parkeren dus hier dus niet meer mogelijk. Er rijden nu tientallen auto's op zoek naar een plekje onnodig rond.(luchtvervuiling).

vriendelijke groet,
Wim Knopper

Linda Alders, 17-06-2013 21:13 #1
Complimenten voor de makers van deze site! Reactie infoteur, 18-06-2013
Dank u. Doet u er uw voordeel mee!

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Reacties: 2
Schrijf mee!