InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Frankrijk: Meaulne, eiken en een kathedraal

Frankrijk: Meaulne, eiken en een kathedraal

Onderweg met onze motorhome Maart. We willen in Montluçon overnachten maar worden opgeslokt door de file de stad uitgedreven. Een stad met meer grands Surfaces en Zones industrielles (Z.I) dan huizen, heb ik de indruk. Zo rijden we richting Bourges, komen in Vallon en Sully uit. We parkeren ons op de markt, vinden nog wel een mooi kampeerplekje tussen kanaal en rivier, maar wel vlakbij een Tiercécafé en besluiten dan toch maar het volgende dorp op te zoeken. Vooral ook, omdat we ontdekken dat de naam van dat dorp ‘Meaulne’ is. Zou dat het fameuze dorp uit de bekende Franse roman ‘Le Grand Meaulnes’ zijn?

Landelijk rijden we eerst naar Epineuil-le –Fleuriel, waar we de piepkleine afslag (tussen 2 huizen) naar Meaulne missen, maar uiteindelijk komen we zonder veel omwegen toch in Meaulne terecht, waar we op een parking bij de rivier een rustige nacht doorbrengen.

Meaulne en Alain Fournier

Ochtend in Meaulne. Even naar de bakker, één van de kleine wereldse genoegens. De bakker wist me ook te vertellen dat de naam van de roman wel degelijk geinspireerd was op dit dorp. Maar dat de schrijver Alain Fournier geboren was in Epineuil, het dorp waar wij gisteren even niet uitgeraakten. Was dat de voorzienigheid?

Het dorpje is gelegen in het departement Allier en wordt bewoond door zowat 700 mensen. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Montluçon. Geen echt mooi dorp, alleen de plek bij de rivier waar we overnachten is bijzonder en ook de naam natuurlijk, die bekend werd dank zij Alain Fournier. De schrijver werkte van 1905 tot 1913 aan de roman die hem onsterfelijk zou maken. Hij zou nooit aan een tweede boek toekomen, omdat de eerste wereldoorlog uitbrak en hij onder de wapens werd geroepen, zoals dat zo mooi gezegd word. Hij sneuvelde, minder mooi, op 22 september 1914, was toen pas 28 jaar. Een jaar eerder was zijn roman Le Grand Meaulnes verschenen.

Eiken in het fôret de Tronçais

Maar we doen vandaag niet alleen literaire maar ook natuurlijke ontdekkingen. In de weilanden en langs de wegen staan mooie oude solitaire eiken. Zo alleen en zonder bladeren zijn het echte oerbomen. We ontdekken dat er niet alleen veel solitaire eiken staan, maar dat vlakbij Meaulne ook het mooiste eikenbos van Europa moet zijn. Le plus belle chenaie de l’Europe, zoals de Fransen dat zo mooi maar ook zo overdreven kunnen zeggen. Dus wij rijden, ja rijden dat eikenwoud in en bezoeken een voor een de oudste eiken uit dit woud. Een korte wandeling brengt ons eerst bij de Chêne de Montoloyer, zou 350 jaar oud zijn en vertoont duidelijk tekenen van aftakeling. Eén lange zijtak probeert nog extra krachten te vergaren voor nog eens 350 jaar. We rijden en wandelen naar 2 en 3, naar Chêne carrée met vierkante basis, naar Le Chevallier (de Ridder) en naar Les Jumeaux, een tweeling van 400jaar oud. Allemaal in het fôret de Tronçais. En we hopen ook stiekem een maretak op een eik te vinden. Maar helaas.

Lijst van merkwaardige eiken in het fôret de Tronçais.

  • chêne carré, omtrek : 6.44 m, 370 jaar
  • chêne Émile Guillaumin, omtrek:  3.80 m, 350 jaar
  • chêne Jacques Chevalier, omtrek : 4.70 m, 370 jaar
  • Les jumeaux, omtrek: 4.10 et 4.50 m, 400 jaar
  • Chêne Louis-Philippe, omtrek:  4.60 m, 350 jaar
  • Chêne Montaloyer, omtrek: 5.48 m, 400 jaar
  • Le chêne de la résistance, omtrek 3.60 m, 350 jaar
  • chêne Saint-Louis, omtrek 6 m, 450 jaar
  • La Sentinelle, omtrek : 6.55 m, 475 jaar
  • chêne Stebbing, omtrek 4.60 m, 350 jaar

Bourges, Jacques Coeur en de kathedraal

Na het bos en de bomen rijden we naar Bourges en dat blijkt een vriendelijke stad te zijn. Dus besluiten we hier te stoppen en de stad en een van zijn beroemdste inwoners uit de 15de eeuw, Jacques Coeur, te bezoeken. We parkeren zonder problemen op de grote parking ‘Centre historique’ en wandelen van daaruit de binnenstad in. Jacques Cœur (1395, Bourges - 25 november 1456, Chios), was een Franse koopman. Hij zette de handel op tussen Frankrijk en de Levant en zorgde er bijna alleen voor dat Marseille de belangrijkste haven werd van de Middellandse Zee. Hij was één van de beroemdste en invloedrijkste handelaren van zijn tijd. Zijn rijkdom was zo groot dat deze ruim een vijfde deel vormde van de inkomsten van de Franse koning. Het is helaas wel slecht afgelopen met Jacques Coeur, maar zijn huis is nog altijd te bezichtigen in Bourges.

Wat natuurlijk ook te bezichtigen is en wat we ook gedaan hebben, is de kathedraal, een van de mooiste van Frankrijk. St Etienne, wel wat vreemde naam voor een kerk. Het is de breedste gotische kathedraal van Frankrijk en hij staat ook zo mooi bloot op dat grote plein. Na die grote kerk kruipen wij weer in onze kleine motorhome. Overnachten hier om morgen weer andere horizonten op te zoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bourgestourisme.com/ http://www.legrandmeaulnes.com/

Reageer op het artikel "Frankrijk: Meaulne, eiken en een kathedraal"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 15-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Motorhome
Schrijf mee!