InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Vancouver (canada)

Vancouver (canada)

In de zomer van 2006 hebben wij met z'n drietjes een maand in Canada vertoeft. Op onze reisplanning stond onder meer een 2-daags verblijf in Vancouver, British Columbia. Een typisch amerikaanse stad vol leven met een hoop bezienswaardigheden en activiteiten. Na dit verblijf in Vancouver trokken we naar Vancouver Island en tenslotte huurden we een auto om richting Rocky Mountains te rijden.

Vancouver

In het uiterste Zuid-westen van het vaste land van Canada ligt de stad Vancouver, de derde grootste stad van Canada. Hoewel de meeste mensen denken dat dit de hoofdstad is van British Columbia, is ze dat niet, ze moet hier de duimen leggen voor Victoria, een stad in het zuiden van Vancouver Island. De stad ligt ei zo na op de grens met de verenigde staten en Vancouver is dan ook opgebouwd zoals elke typische amerikaanse stad, downtown een hoop enorme buildings, allemaal rechte straten, een Chinatown en een groot park, en daarrond de suburbs. De stad en haar buitenwijken telt zo'n 2 miljoen inwoners en als je in deze gezellige stad rondwandelt zie je mensen van alle rassen, alle religies en alle leeftijden. Vancouver is een echte wereldstad vol leven. De stad zelf ligt aan de Strait of Georgia, dit is een deel van de Pacific Ocean dat tussen Vancouver Island en het vaste land stroomt. Het geeft ze nog een extra zomersfeertje mee. De Lions Gate bridge verbindt Noord-Vancouver met Stanley Park, het park in Downtown. Vancouver is omgeven door allerlei bergen, de Coast Mountains. De streek is dan ook bekend voor zijn wintersportmogelijkheden. Dit blijkt onder meer uit het feit dat de winterspelen in 2010 in Vancouver en Wisthler gehouden zullen worden. De omgeving rondom Vancouver is net zoals heel British Columbia prachtig, een fantastische natuur en wildlife en veel mogelijkheden voor buitenactiviteiten.

Verslag dag 1

Voor ons vertrek was niemand van ons drie al in een ander continent dan Europa geweest, we wisten dus niet zo goed waar we ons aan konden verwachten. Na een 10u durende vlucht vanuit Schiphol kwamen we uiteindelijk aan in Vancouver. We namen de bus naar Downtown Vancouver, waar we verbleven in een backpakkers hotel. De eerste indruk was direct geslaagd. Vancouver straalde (mede door de hemels blauwe lucht) echt een gezellig, warm en levendig sfeertje uit. We konden niet wachten om op verkenning te gaan.

Na een tochtje van een 30tal minuutjes kwamen we aan in het American Backpakkers Hostel, een klein 'hotelletje' in het hartje van Vancouver. Waarom de overnachtingsprijs zo laag was, bleek al snel. Luxe was echt ver te zoekn hier, maar het was ook niet onze bedoeling geweest, toch hadden we graag glas in onze ramen gezien in plaats van kippendraad. De herberg was ideaal voor rugzaktoeristen als wij: geen luxe, geen sloten aan de deur, maar wel heel gezellig en veel jong volk. Aangezien het al tegen de avond aan was en we nog niet aangepast waren aan een andere tijdzone, zijn we vroeg in bed gekropen om de volgende dag er volop tegen aan te kunnen.

Verslag dag 2

De volgende morgen werden we wakker rond een uur of 4 en zijn we de stad ingetrokken. Na een paar uur heb je het gevoel dat je de weg door de stad al door en door kent, omdat je je makkelijk kan orienteren aan al die grote gebouwen en rechte straten. Rond een uur of 7 begon er leven in de stad te komen. We passeerden een 7/11 (typisch) en sprongen binnen voor een ontbijt. Per toeval verkochten ze hier ook tickets voor American Football en er werd die avond in Vancouver gespeeld, dus kochten we er direct een paar.

Na het inleveren van de fietsen gingen we verder met onze verkenningstocht. We gingen richting Chinatown en andere delen van de stad tot het uiteindelijk tijd was om iets te eten en richting BC Place Stadium te gaan, het stadion van de BC Lions, het footballteam van Vancouver. We waren goed op tijd met het idee dat er rond het stadion wel wat te beleven zou zijn, dit was dan ook het geval. Overal liepen knappe cheerleaders en mascottes. Duizende verklede supporters liepen te zingen rond het stadion. Er stonden podia waar optredes plaatsvonden, er waren allerlei kraampjes met eten en drinken en er werden een hele boel wedstrijden en acties gehouden. De sfeer was goed en de match kon beginnen. De wedstrijd op zich wasanders dan we verwachten, american football (of canadian football) ligt constant stil. Een wedstrijd van 4 keer een kwartier duurde meer dan 4 uur! Natuurlijk was er constant entertainement, we verwachtte niet minder. De BC Lions wonnen uiteindelijk tegen de Edmonton Eskimono's. UItgeput gingen we terug naar ons verblijf.

Verslag dag 3

Onze laatste dag in Vancouver was van korte duur, we trokken nog door een deel van de stad waar we nog niet geweest waren en gingen een gebouw binnen om bovenaan een prachtig uitzicht op de omgeving te krijgen, daarna gingen we terug naar de haven en namen we een taxi de stad uit. We vertrokken naar de ferry om onze reis naar Vancouver Island voort te zetten. Na een paar ongeloofelijke tocht van enkele uren over de Strait of Georgia, kwamen we aan in Nanaimo. De overzet van het vaste land naar Vancouver Island was echt een belevenis op zich. De omgeving was prachtig en terwijl we op het dek stonden zagen we zeehonden en walvissen naast de ferry zwemmen, je krijgt hier respect voor schoonheid de natuur. Canada straalt riust, pracht en warmte uit. Wij konden beginnen aan het volgende deel van onze tocht: Vancouver Island.
© 2007 - 2017 Steff148, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vancouver (canada)"

Infoteur: Steff148
Gepubliceerd: 23-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!