InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Wandelen op de Glandasse

Wandelen op de Glandasse

Op de kaart kijkend zie ik niet alleen wegen, paden en dorpen, maar ook eigen notities. Een dag in juli 1973 lees ik, vertrokken in Archiane om op te klimmen naar de haut plateaux du Vercors en dan weer af te dalen naar onze toenmalige verblijfplaats Abbeye de Valcroissant. Wat een afstand om op één dagje af te leggen en dan sleepte ik ook nog wat onervaren kruidenliefhebbers achter mij aan. Maar we deden het.
Het mini-dorpje Archiane omsloten door de witte rechte kalkrotsen van het meest Zuidelijke gedeelte van de Vercors, de Glandasse. We wandelen eerst langs de Combe d'Aubaise, vergezeld van een warmteminnende plantengroei, lavendel, wilde tijm, zoetgeurende bergsteentijm. Hogerop komen we in de forse rotsflanken van de Glandasse. We kunnen gelukkig als in een tunnel onder de overhangende rotsen door tot dat we aan een carrefour des chemins d'aubaise op 1400 meter komen. Een kruising is een groot woord voor die enkele paadjes, maar je kan wel degelijk rechtdoor, links of rechtsop. Wij draaien links op, nu even (1 uurtje) stevig klimmen in de weerkaatsende zon tot op het plateau op 1650 meter. Hier in de open vlakte is het warm en droog, groeien alleen maar rotsplantjes en lage struiken, die kronkelend proberen te overleven. Plots doemt in de verte de granieten Mont Aiguille op. Dat deze bonkige berg, ooit losgeslagen van het moederplateau, steeds de verbeelding van mensen geprikkeld heeft, is van hieruit goed te begrijpen. Een ongenaakbare verschijning, in zijn vierkante vorm uit het niets oprijzend uit het landschap, machtig mooi.

Van de hand Gods geslagen, staren we vol bewondering voor ons uit. Maar wij moeten verder, om vanavond thuis te geraken, de Mont Aiguille blijft daar stoïcijns nog eeuwen staan.

Wandelen op de Glandasse

We wandelen, om maar van poëtisch terug prozaïsch te worden, hier op de GR 93 op de kaart wordt dit gebiedje Pleine du roi genoemd, maar verwacht hier geen grote naamborden. Op een splitsing moeten wij scherp naar links en weer volgens de kaart komen we nu op de GR 91. We steken in feite het smalle plateau van de Glandasse over, klimmen geleidelijk aan naar 1900 meter en komen zo aan de rechte rand van het plateau uit. Ver weg in de diepte ligt het stadje Die en ergens iets meer naar het Zuiden moet ook onze verblijfplaats liggen. Maar eerst moeten we nog verder naar het Zuiden, ook al om de doorgang naar beneden te vinden in die rechte kalkrotsen. Van 1900 moeten we steil dalen naar Valcroissant op 690 meter. Dus 1200 hoogtemeters.

Ondertussen genieten we nog volop van de woeste natuur. Plots wordt die ruigheid nog versterkt door dreigende onweerswolken. Mooi maar mogelijk ook meedogeloos. Gelukkig hebben de wolken wat medelijden met ons en waait het onweer over.

Afdaling naar Valcroissant

Een groene deuk in de rechte rotsen markeert de afdaling naar Valcroissant. Rechtsaf dus, als we rechtdoor wandelen zouden we in Chatillon en Diois uit komen. Wat ook niet mis is, maar wel ver van huis. Dus 1200 meter naar beneden, soms spectaculair onder de rechte rotsen door, indruk-wekkend zonder gevaarlijk te zijn. Soms, vooral lager, dalen en dwalen we in de mysterieuze hellingbossen onder de eeuwenoude, kronkelige Buxusbomen. Die palmboompjes, wat een verschil met de geciviliseerde buxusbolletjes bij de deftige Vlaamse villa's. Is het dat wat de mens van de natuur verlangt, dat die zich fatsoenlijk gedraagt? Deftig decor voor beschaafd vertier. Ondertussen daveren wij driftig de helling af, testosteron okselzweet, knikkende knieen en overbelaste spieren doen ons voelen dat we lichamelijk leven. Met je lichaam in het landschap!

De oude abdij van Valcroissant komt in zicht, toch zijn we er nog niet. We kruisen eerst nog een nauwelijks zichtbare groeve, waar ooit de paters hun bouwstenen voor de abdij gedolven hebben. Bijna bij de abdij, is het pad dat vroeger door de weilanden liep, omgeleid langs de bergbeek, een laatste sprookjesachtig schaduwplekje voor we bij de gîte van de abdij belanden.

Abdij van Valcroissant

Deze oude Cisterciënzerabdij is vooral indrukwekkend omwille van zijn schitterende ligging. Vanuit de slaapzaal kijkt je door het ronde kerkraam zo tegen tegen de witte kalkrotsen van de Glandasse aan. De abdij werd gesticht in de 12de eeuw en is nu in privé-bezit. De huidige gebruiker van de abdij is niet alleen boer, maar ook geiten-, gîtehouder en gids. Hij geeft zelf rondleidingen in de resten van de abdij. Een aantal van de originele gebouwen zijn bewaard gebleven, waaronder de kerk, de eetzaal en de kapittelzaal, interessant maar niet te vergelijken met de vele volledig gerestaureerde abdijen in de rest van Frankrijk. Valcroissant is voor mij vooral boeiend omwille van de vreemde combinatie van boerderij, ruine, abdij en gîte. Zelf hebben we hier verschillende jaren gelogeerd en kruidenvakanties georganiseerd. Overnachten in deze gîte, wakker worden en de zon zien opkomen en ondergaan op de Glandasse, is een unieke, bijna spirituele beleving.
Gerelateerde artikelen
Wandelen in de Drôme, een droom van een wandelingDe streek tussen Vercors en Mont Ventoux draagt de mooie naam van Drôme-Diois en Drôme provencale. Een droom is het hier…
Drôme, de Franse kruidenstreekDe Drôme is een heerlijke streek, gelegen rond de gelijknamige rivier de Drôme en op de grens tussen een Alpien en een M…
Wandelen in SaoûWandelen in SaoûErgens tussen Valence en Nyons ligt een beetje verloren in de schaduw van de Verçors, een klein berggebiedje met de vree…
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…
Inspanningsfysiologie; verbrand calorieën met wandelenWandelen kan de stofwisseling en dus het caloriegebruik aanzienlijk vergroten. Tot een snelheid van 8 kilometer per uur…
Bronnen en referenties
  • http://www.refuges.info/point/153/gite-d-etape/vercors/abbaye-de-valcroissant/
  • Mont Aiguille
  • Kruidenvakantie van 'Dodonaeus' worden nog steeds georganiseerd.http://sites.google.com/site/kruidwis/

Reageer op het artikel "Wandelen op de Glandasse"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 11-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!