Oostkust van Zuid-Afrika: Krugerpark tot St Lucia Wetlands

Oostkust van Zuid-Afrika: Krugerpark tot St Lucia Wetlands Zuid-Afrika was altijd een droombestemming, een land dat ik ooit wilde bezoeken. In 2010 maakte ik een rondreis vanaf Johannesburg langs de oostkust van Zuid-Afrika, met daarbij een bezoek aan het bekende Krugerpark, het Hluhluwe Umfolozi Park, St Lucia Wetlands en Durban. Een fantastische ervaring met veel dieren: impala, olifant, buffel, gnoe, giraffe, zebra, neushoorn, nijlpaard en als je geluk hebt: leeuw, luipaard en cheeta. Het is onbeschrijvelijk als je die in het wild tegenkomt.

Krugerpark

Het is 10 voor 6 's ochtends en we staan voor de poorten van het Krugerpark. Er heeft zich inmiddels een kleine rij van voertuigen gevormd. Sommige gebruiken het Krugerpark alleen als doorgang, anderen zitten klaar met hun verrekijkers om dieren te spotten.

Om 6 uur gaan de poorten open. Er wordt flink gegast, maar binnen 5 minuten is iedereen weer verdwenen. Het enige wat je ziet is een uitgestrekt landschap. Iedereen kijkt goed rond op zoek naar dieren, maar vergis je niet: Het Krugerpark beslaat zo'n 20.000 km2, het is net zo groot als de helft van Nederland.

Dieren

Toch worden we vrij snel beloond met een impala. De gids lacht om ons enthousiasme en vertelt dat impala's ook wel McDonald's van het park genoemd worden. Niet alleen vanwege de M die je op hun kont kan lezen, maar ook omdat je ze overal tegenkomt. Inderdaad komen we die dag velel impala's tegen, maar ook buffels, giraffen, zebra's en olifanten. Opeens vanuit het niets staat er een olifant achter een struik. Of duikt langs de kant van de weg een groep moeder olifanten met hun kleintjes op.

De dag vliegt voorbij, maar de gids krijgt gelijk: Aan het eind van de dag hoeft hij niet meer af te remmen als we een impala zien. Met zijn open jeep scheurt hij weer richting uitgang, terwijl de Afrikaanse wind door onze haren waait en de zon het land verwarmt.

Swaziland

Helaas vertrekken we de volgende dag weer, maar we blijven aan de oostkust. We gaan naar Swaziland, een land dat ingesloten is door Zuid-Afrika en Mozambique. Bij de grens moeten we uit de bus om lopend te grens over te wandelen. Eerst een stempel dat je Zuid-Afrika verlaat, vervolgens een stempel met de datum van binnenkomst in Swaziland.

Swaziland is eigenlijk niet anders dan Zuid-Afrika, misschien iets groener. De inwoners zijn in ieder geval minder immuun voor toeristen dan dat de Zuid-Afrikanen zijn, want er wordt veel naar de bus gezwaaid. We slapen in een hotel met uitzicht op de berg waar vroeger ter dood veroordeelden van af werden gegooid. Een vreemd gevoel.

De volgende dag hetzelfde ritueel: twee stempels erbij en we zijn weer in Zuid-Afrika. Eigenlijk kunnen we niet wachten om weer een National park in te gaan.

Hluhluwe-Umfolozi Park

's Middags gaan we naar het Hluhluwe-Umfolozi Park. Vroeger waren dit twee aparte gebieden, maar ze zijn samengevoegd zodat de olifanten verder kunnen trekken. Dit gebied is 1000 km2 groot, een stuk kleiner dan het Krugerpark, maar desondanks net zo groot als de helft van de provincie Utrecht.

Het park is heel anders. Het Krugerpark is vlak en droog, waardoor je ver kan kijken. Dit park is groen, heuvelachtig en vol met groene struiken. Je kunt hier langs de meest bijzondere dieren rijden en ze niet zien. Maar één dier kan je hier niet missen: de witte neushoorn. Daar zien we er ook meerdere van lopen. Net als zebra's, olifanten, giraffen, gnoes en aapjes. Soms staan de dieren zo dichtbij dat het lijkt alsof ze er geen erg in hebben dat er een auto voor hun neus staat.

Big five

De volgende ochtend is onze laatste gamedrive, wederom in het Hluhluwe-Umfolozi park. We hebben drie van de big five gespot: buffels, olifanten en neushoorns. We willen graag nog een luipaard en een leeuw zien. Luipaarden zijn heel moeilijk om te spotten, dus we focussen op een leeuw. Een cheeta mag ook.

We zien die ochtend heel weinig dieren, op wat impala's na. Teleurgesteld rijden we na vier uur weer richting uitgang. Opeens toch opwinding. Ik hoop op een leeuw, maar het blijken wilde honden. Toch nog een dier op ons lijstje die we nog niet gezien hebben. Als de gids vertelt dat het bijzonder is om dit dier te spotten, sluiten we de ochtend toch nog tevreden af.

St Lucia

We hebben nog een kans om dieren te zien en dat is op het St Lucia meer, gelegen in de St. Lucia Wetlands. Na twee minuten varen worden we al getrakteerd op een nijlpaard. En wat duikt er een halve minuut later op: nog een nijlpaard, maar dan een kleintje. Moeder nijlpaard heeft er opeens genoeg van en komt met grote vaart op de boot af. Gassen!

Tijdens de vaartocht zien we nog veel meer nijlpaarden, maar ook bijzondere vogels en krokodillen.

Durban

Onze laatste stop, voordat we weer naar ons startpunt Johannesburg vertrekken, is Durban. Deze stad heeft 3,5 miljoen inwoners. Het ligt prachtig aan de Indische Oceaan, maar staat helaas niet zo goed bekend. Wegens hoge criminaliteit wordt ons aangeraden in de buurt van het hotel te blijven.

Misschien klinkt dit als een domper en dat was het misschien wel een beetje, maar wat een fantastische reis. Een prachtig land met mooie natuur. Een aanrader!
© 2010 - 2024 Jour, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.