InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Bergtocht naar de 3 meren

Bergtocht naar de 3 meren

Het is prettig als sommige bergmeren gemakkelijk bereikbaar zijn voor veel mensen, het grote nadeel is dat de druk op zo'n natuurgebied dan veel te groot worden. Dieren worden verstoord, planten vertrappelt, afval en overbemesting verstoren het biotoop. En dan moeten er helaas reglementeringen komen om zo'n gebied te beschermen.
Zo is het ook gegaan met de vallei van Bouchouse met de 3 meren in de Franse Queyras bij Col Agnel. Vooral Lac Foréant is vanaf Col Agnel via Col Vieux in een uurtje te bereiken. ook wij willen die meren wel eens zien, we rijden van Chianale naar col Agnel, op de grens Frankrijk Italia 2740 meter hoog, in principe dusgemakkelijk om te bewandelen want we zijn al op hoogte, alleen ligt er wel veel sneeuw nu eind juni, mooi maar ook moeilijk, maar dat is toch juist wat we willen. Net onder de col aan Franse kant is er een paadje dat richting Pain de sucre gaat, er op geraken is al een onderneming, want versperd door een sneeuwmuur, maar met wat sneeuw hakken lukt het wel. We volgen het pad dat nu regelmatig bedekt word door sneeuwvelden, die we wel vrij makkelijk kunnen traverseren, maar we moeten toch voorzichtig zijn. Uitglijden kan grote gevolgen hebben. Rechts boven ons, is de top van de Pain de sucre, die zullen we nog een dagje laten smelten voor we hem beklimmen.

Wij draaien naar links richting Col Vieux. In ons geval is dat zelfs 100 meter dalen in plaats van te klimmen. Op de col ligt voor ons 200 meter lager het nog gedeeltelijk bevroren meer van Foréant in een witte sneeuwomgeving. Wij kunnen weer dartel in de sneeuw dalen, en als je niet te ver wegzakt is dat veel makkelijk dan op het pad dalen. Recht op recht en bijna verend, dus minder belastend voor de knieën. Zo zijn we snel bij het meer, maar wij dalen nog een verdieping lager, 200 meter naar het meer van Egorgéou en Baricle. In het laatste stukje afdaling sukkelen wat wandelaars op een sneeuwveld. Blijken dat ook Belgen te zijn, het zijn vooral GR liefhebbers en ja we zitten hier ook voor een stuk op een rood wit grote routepad.

Lac Egorgéou en Lac Baricle

Wij wandelen nog even van Lac Egorgéou naar het hoger gelegen, verborgen Bariclemeer, de plaats waar zoveel interessante planten groeien. Daar picknicken we ook, vooraleer we de terugweg aanvangen. Van 2400 meter terug naar Col Vieux 2800 meter, niet onoverkomelijk, moet normaal op 1 uur afgelegd worden. Maar zoals de vele sneeuw de afdaling vergemakkelijkt, zo kan diezelfde sneeuw de klim juist bemoeilijken. Toch zijn er geen grote problemen, sneeuw en smeltende sneeuw, zorgen wel voor soppende voeten in bergschoenen, maar dat houdt de voeten koel, als het tenminste niet te lang duurt. Om 5 uur staan we terug op Col Vieux, de zon is ondertussen helemaal verdwenen achter wolkenslierten, die klassiek vanuit Italië over de col Frankrijk binnenwaaien. We proberen nu van het pad af op hoogte blijvend bij de Col Agnel uit te komen. We kunnen hem niet zien, maar ik weet wel de richting en de wolkenslierten verstoppen visueel de col maar hun richting wijst wel de weg. We komen dat ook, goed gemikt, net onder de col op de verharde weg uit, waar de auto ons geduldig opwacht.

Planteninfo

Bij lac Baricle vinden we niet alleen veel Rhodiola, Rozenwortel, maar op een droog en warm stukje zien we ook een echte rotstuin met de unieke Génepi, Artemisia umbelliformis, de plant voor de bekende Genepilikeur. Verder de klassieke vetplanten Sedum, Sempervivum en Saxifragas.

Het gebied heeft zeer recent onder de naam van Vallon de Bouchouse het statuut van beschermd natuurgebied gekregen. Het zijn vooral een aantal minder opvallende Carexsoorten, overgebleven uit de IJstijd, die uniek zijn voor dit gebied.
Deze Carex of Zeggesoorten zijn Carex bicolor All., Carex atrofusca Schkuhr, Carex microglochin Wahlenb. en Trichophorum alpinum (L.) Pers. Meer opvallend zijn Pulsatilla halleri (All.) Willd., een soort Wildemanskruid en Primula marginata Curtis, een sleutelbloem met lichtblauwe bloemen.

Een ander bijzonder plantje dat zich al bloeiend door sneeuw en ijs kan boren, is de Kwastjesbloem, Soldanella.

Routebeschrijving

Van Col Agnel via kam onder Le Pain de Sucre door, naar Col Vieux 2800 en afdalend in veel sneeuw naar Lac Foréant en nog een verdieping lager naar lac Egorgéou en Lac Baricle, daarna natuurlijk terug naar Col Vieux en Col Agnel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Meer info bij Maurice Godefridi http://kruidwis.blogspot.com/
  • https://sites.google.com/site/kruidigwandelen/

Reageer op het artikel "Bergtocht naar de 3 meren"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!