InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Lissabon reisverslag dag 5 - Castelo de São Jorge

Lissabon reisverslag dag 5 - Castelo de São Jorge

Alfama staat voor de bezoekers van Lissabon synoniem voor het imposante kasteel Castelo de São Jorge (Kasteel van Sint-Joris) en voor de Miradouro de Santa Luzia, dat één van de belangrijkste uitkijkpunten van Lissabon uitmaakt.

Castelo de São Jorge

Het Kasteel van Sint-Joris (Portugese naam: Castelo de São Jorge) is het bekendste kasteel van Portugal en één van de populairste bezienswaardigheden van Lissabon. De fundamenten voor dit monument werden al tijdens de 6de eeuw voor Christus gelegd, maar sindsdien heeft het heel wat veranderingen ondergaan en verschillende eigenaren gehad. In 1147 werd het tijdens het Beleg van Lissabon bijna volledig verwoest. Volgens de overlevering zou de ridder Martim Moniz (van wie je binnenin het kasteel een standbeeld aantreft) tijdens de strijd hebben gemerkt dat de poort van het kasteel open was en zou hij ervoor hebben gezorgd dat de andere christelijke soldaten gemakkelijk konden binnenvallen.

Toen Lissabon in 1255 de hoofdstad van het Koninkrijk werd, onderging het een grondige renovatie en werd het omgevormd tot het Koninklijk paleis (Alcáçova). Een eeuw later liet koning Ferdinand 1 de oude Moorse muren vervangen door een nieuwe stadsmuur van 5400 meter die Cerca Nova of Fernandina werd genoemd en werd het kasteel officieel gewijd aan de heilige Joris. Deze São Jorge versloeg volgens een legende een gevaarlijke draak en geldt sindsdien als de beschermheilige van boeren, krijgers en zwaardsmeden. Tegenwoordig blijft van de oorspronkelijke muur bijna niets meer over.

Hierna raakte het kasteel in verval. Bij de aardbeving van 1755 bleef het kasteel wel overeind staan, maar liep aanzienlijke schade op. In de 20ste eeuw werd het kasteel – dat tijdens de burgeroorlog een gevangenis was – op initiatief van Salazar grondig gerestaureerd.

Tegenwoordig is het kasteel een soort van stadspark die de mogelijkheid biedt een wandeling te maken over de vestingsmuur met zijn talrijke kantelen. Het Castelo de São Jorge is vooral populair omdat het één van de mooiste uitkijkpunten over de stad heeft. Het kasteel bevindt zich immers op de hoogste heuvel van Lissabon en torent hoog boven de Alfama uit. Veel mensen bezoeken het kasteel dan ook op de eerste dag van hun bezoek aan Lissabon om een goed beeld van de stad op te doen. Het kasteel is ook ideaal om te relaxen, een terrasje te doen of zelfs een chic restaurant te bezoeken (Caso do Leão). Tijdens de zomer worden er ook concerten georganiseerd.

Adres: CASTELO DE SÃO JORGE, Porta de São Jorge, Rua do Chão da Feira.

Openingsuren: Van maart tot oktober: dagelijks van 9u tot 21u
Van november tot februari: dagelijks van 9u tot 18u

Miradoura de Santa Luzia

Onder het kasteel São Jorge ligt op het pleintje van de Ingreja de Santa Luzia een schitterend uitkijkpunt, de Miradouro de Santa Luzia. Het is aangelegd op oude Moorse vestingswerken. Vanaf hier kun je Alfama en de haven overzien. Bijzonder mooi zijn de met oude azulejos versierde muren en bankjes (die onder andere de verovering van Lissabon in 1147 door Alfonso Henriques verbeeldt), de pergola met ranke zuilen en de geurende bloementuin.

Links van de Ingreja de Santa Luzia bevindt zich in het grasperk een mooi wit beeld van de heilige Vincentius, de beschermheilige van de stad. Hij draagt op zijn linkerarm een scheepje met de twee wakende raven die hem naar de kust van Portugal begeleidden.

Overige Lissabon reisverhalen

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lissabon reisverslag dag 5 - Castelo de São Jorge"

Infoteur: Avalon
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Lissabon
Schrijf mee!