Antarctica, breefings, angst voor schade en Zodiacs
's Middags zijn er verplichte briefings met instructies van de IAATO (International Association of Antarctica Tour Operators) en informatie over de Zodiac. De zeeziekte heeft maar één van ons twee als slachtoffer uitgekozen dus kan de ander de briefings bijwonen. Verder is het een kwestie van bijpraten van die éne persoon wat door de expeditieleider moet gebeuren.
Volstrekt geen afval
Doelstelling van IAATO is om het toerisme naar Antarctica in goede banen te leiden. De operators hebben daarom bindende regels opgesteld voor de bezoekers aan dit prachtige en nog zeer ongerepte gebied. Door die regels strikt aan te houden kan iedereen nu en in de toekomst op een goede en veilige manier naar Antarctica reizen.
Een van de hoofdregels is dat er niet meer dan 100 toeristen per keer aan land mogen gaan. Andere regels zijn dat er volstrekt geen afval mag worden achtergelaten in het gebied en dat de expeditieleden door desinfecteerbaden moeten lopen als ze het schip verlaten.
Veel bezoekers en schepen in de rij
Jaarlijks trekt Antarctica al meer dan 40.000 bezoekers en het worden er, hooguit met een tijdelijke dip in een bepaald jaar, steeds meer. Op sommige plekken liggen de toeristenschepen in de rij om de gebieden binnen te gaan. Maar er zijn landen en milieuverenigingen die een terugval in dat aantal willen zien. Zo ook de ASOC (Antarctic and Southern Ocean Coalition) die 100 milieuverenigingen groepeert. Ze zijn bang voor scheepsrampen, olielekken en een toenemende stress bij de dieren. ASOC wil dat de 47 landen, die het Verdrag van Antarctica ondertekend hebben, de bezoekersstroom uit hun land negatief beïnvloeden.
Angst voor schade is overdreven
Uiteraard is de IAATO daar niet gelukkig mee en vindt de angst van ASOC overdreven. De tourorganisators zeggen dat er geen bewijs is dat de toeristen de natuur van Antarctica beschadigen en dat hun strenge regels worden nageleefd. Tegenwerpingen zijn dat gezonken schepen en schepen die aan de grond lopen een bedreiging zijn. Vooral de grote cruiseschepen met meer dan 200 mensen aan boord zijn een groot risico.
Een argument daar weer tegen is dat veel schepen vrij dicht bij elkaar varen zodat ze elkaar kunnen helpen in geval van nood. Ook is het een voordeel dat er veel met minder grote schepen wordt gevaren waarvan de passagiers met kleine groepen aan land gaan. De grote schepen varen soms alleen langs de buitengebieden terwijl de passagiers het natuurschoon slechts met verrekijkers bekijken.
Zodiac een stabiele opblaasboot
Het tweede onderwerp van de verplichte breefing gaat minder om regels maar geeft informatie over de opblaasboten waarmee de landingen worden verricht. Het verhaal is waarschijnlijk vooral bedoeld om de passagiers, die weinig ervaring hebben met watersport, vertrouwd te maken met de boten.
Het drijfvermogen van een Zodiac is veel groter dan dat van een gewone boot waardoor een uitzonderlijk laadvermogen ontstaat en er makkelijk tien tot twaalf personen mee vervoerd kunnen worden. Grote drijvers aan de zijkanten van de boot zorgen voor een laag zwaartepunt waardoor de Zodiac zo stabiel is dat hij onder normale omstandigheden vrijwel onmogelijk kan kapseizen.
Eigenlijk een merknaam
Zodiac is eigenlijk een merknaam. De fabriek bouwt al 50 jaar boten met een garantie die geldig is in bijna 80 landen over de hele wereld. Wereldwijd zijn er meer dan een miljoen boten verkocht. De boten zijn gemaakt van volmaakt luchtdicht en opmerkelijk duurzaam weefsel dat onderworpen is aan uitgebreide tests.
Omdat een Zodiac betrekkelijk licht van gewicht is kan hij makkelijker te water worden gelaten en terug in de boot gehesen. Er kan ook met een kleinere buitenboordmotor worden gevaren dan bij een normale boot en er kunnen toch goede prestaties mee worden behaald.