InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De verboden vrucht: uitgaan en drinken in Marokko

De verboden vrucht: uitgaan en drinken in Marokko

In een Islamitisch land als Marokko is alcohol nu niet iets dat je op iedere straathoek kunt krijgen. Dat is een gegeven. Wie toch zo nu en dan een wijntje wil drinken in Marokkoa, moet er op uit. In de uitgebreidere reisgidsen worden vaak adressen gegeven van restaurants waar gedronken kan worden, maar ook waar zich drankwinkels bevinden. De jacht naar een borrel in Marokko resulteert vaak in bijzondere ervaringen. Maar niemand hoeft zonder alcohol te blijven in Marokko.
In Fes zie ik aan de overkant van mijn hotel een uithangbord met Heineken Bier hangen. De winkel die net als alle anderen in dit Noord Afrikaanse land volledig is afgeschermd van de buitenwereld ziet er louche en duister uit. Na het inchecken en inspecteren van mijn kamer bezoek ik een medereisgenoot. Hij zit met een blikje bier in de hand in het raam van zijn slaapkamer, maar wel zo dat niemand hem ziet. Ik opper dat ik nog even een flesje wijn wil halen voor bij het eten. Hij zegt dat ook hij even meeloopt omdat ook hij nog wat biertjes gaat kopen om de verzengde dorst te lessen die wordt veroorzaakt door de continue 40 graden. Voor zijn gezelschap ben ik hem erg dankbaar als ik voor de toonbank sta en me echt als een gevallen vrouw voel door de ogen van de man achter de balie. De grote en lelijke kijkers bespieden me kwaadaardig. Hij zegt geen woord en keurt ons ook verder geen blik waardig als ik aarzelend kijk naar het zeer uitgebreide assortiment dat hij te koop aanbiedt. De linkerkant is volledig volgepakt met flessen water en chips, maar aan de andere kant is het een walhalla van alle mogelijke soorten drank. Alle soorten wijn, whisky, rum, likeuren, bier, wodka, het kan niet op. De prijzen staan keurig op een sticker aangegeven. Ik kies een fles rood en rosé, omdat er in het gezelschap altijd wel iemand is die een glaasje mee wil drinken. Bovendien mag je in Marokko ook je eigen drank meenemen naar restaurants, als zij zelf geen alcohol verkopen. De regels daarvoor zijn overigens erg divers; in het ene etablissement moet de fles onder de tafel worden bewaard, maar schenken obers wel zelf bij, in het andere mag hij open en bloot op tafel staan. Is er een moskee in de buurt dan verwacht je een algeheel verbod, maar bij het ene restaurant betekent dat inderdaad helemaal geen alcohol en bij het andere mag de fles gewoon mee. Wijs geworden vragen we nu maar direct als we wat gaan eten. Zonder alcohol vinden we namelijk ook prima, maar in sommige restaurant vinden ze het juist weer heel fijn dat we wel een fles wijn bestellen. Dat zorgt blijkbaar voor een veel betere omzet.

Zwarte tas

In de winkel vraag ik aarzelend om mijn wijnkeuze. Ik voel me niet op mijn gemak, de man kijkt me nog steeds aan alsof ik de duivel in eigen persoon ben. Op mijn verzoek antwoordt hij niet, maar zijn verweerde handen grijpen de flessen om ze vervolgens in een stuk krantenpapier te draaien. Daar gaat dan weer een opvallende zwarte plastic zak omheen. Iemand die met dit opvallende object over straat gaat, heeft daarin drank zitten, zo is de boodschap. Met zijn hoofd geeft de verkoper een knik naar de rechterkant, ten teken dat ik daar moet afrekenen. Het exorbitant hoge bedrag dat door zijn collega wordt aangeslagen, betaal ik bijna gedwee. Pas als ik mijn rekening voldaan heb, duwt hij me de zak in handen. Ondertussen is er gedurende de hele periode dat we in de winkel zijn geweest, geen woord gewisseld tussen de man en zijn klanten. De vreemde relatie die met name Marokkaanse mannen hier hebben met drank is voor ons het onderwerp van gesprek na dit winkelbezoek. Hoewel drinken binnen de Islam verboden is, zien we veel mensen op straat lopen met de bekende zwarte zak. Ook de ,,kroegen’’ puilen ’s avonds uit, maar als we diezelfde avond nog proberen een bezoek te brengen aan één van de plaatselijke lokalen, lijkt ons dat bij nader inzien niet zo’n goed idee. Het publiek is niet erg vriendelijk en er wordt zoveel gedronken dat het niet helemaal veilig lijkt. Vrouwen vallen al helemaal uit de toon, dus lijkt het wijsheid om van dit idee af te zien. Later leren we ook dat vrouwen in naar een bar of kroeg gaan als hoeren worden beschouwd.

In de stad zindert het overigens op dat moment van de bedrijvigheid. De warme zwoele avond trekt iedereen naar terrassen en de winkels die her en der verspreid liggen. De typische geur van verrotting en warmte ademt zwaar over de stad. Auto’s scheuren af en aan over de relatief brede straten en wandelende mensen schieten daardoor heen met gevaar voor eigen leven. Het straatbeeld is verder erg wisselend. Mannen en vrouwen in djelleba’s lopen achter volledig gesluierde vrouwen en daardoor heen wandelen dan weer dames in minikledij.

Marokkaanse specialiteiten

Na een wijntje op de kamer uit de louche winkel, zetten we in op een avond vol heerlijk eten in een Marokkaans specialiteitenrestaurant dat ons is aangeraden door het hotel. Het etablissement ligt enkele straten verderop, maar in Fes is haast een raar woord. We worden voortdurend aangesproken door schoenpoetsers en sigarettenverkopers die hun waar per stuk verkopen. Bij het restaurant worden we verwelkomd door een ober in jacquet, die ons gastvrij onthaald. De eeltplek op zijn voorhoofd verraadt dat hij een godsdienstig man is en aan de vijf keer per dag bidden en voorover buigen op de grond naar Mekka heeft hij een merkteken overgehouden. Eerst onderhandelen we over de prijs, want dat is gebruikelijk in dit land. Wie dat niet doet, wordt voortdurend overvraagd en het is bovendien een leuk spel. We vragen om een speciaal Marokkaans menu en er wordt een prijs genoemd. We onderhandelen weer, weten dat het nog wel iets goedkoper kan. Als er overeenstemming is, mogen we plaatsnemen in het mooie restaurant met prachtig linnen. De hoofdprijs is bovendien dat hier vanavond wel wijn wordt geschonken. Voor een speciale prijs.

Marokkaanse salade, Marokkaanse soep (Harira), overheerlijke couscous met lam en groente, tajine met lam en pruimen of met vis en de desserts worden opgenomen. De ober met de eeltvlek glimt als hij ons de wijn presenteert en de glazen vol egards volschenkt. Hij geniet zienderogen en wij genieten weer van zijn geweldige gastvrijheid. Hier en daar houdt hij een praatje en vertelt trots over zijn land. Het restaurant vult zich ondertussen met Marokkaanse mensen die zich net zo laten verwennen als wij dat doen. Na de geweldige maaltijd besluiten we nog een drankje te doen in een club, want dat is waar we moeten zijn als we in een nette omgeving moeten zijn, zegt de ober. Of dit helemaal de waarheid is weten we niet. Rond de dansvloer bevinden zich dames die zich lijken aan te bieden voor geld, maar of dat werkelijk het geval is weten we niet. De sfeer is in ieder geval ontspannen. Westerse dansmuziek wordt nauwelijks gedraaid, maar op Arabische klanken kunnen we ons ook goed redden. Tegen betaling mogen we overigens zelf even in de CD bak kijken en daar komen toch nog enkele bekende nummers uit die ze vervolgens (ook weer tegen betaling) voor ons draaien. We bestellen drankjes en komen tot de slotsom dat die heel erg duur zijn. Voor 3 glaasjes bier en een fles water moeten we 30 euro neertellen. We geloven onze oren niet, maar de volgende dag blijkt dat dit hele normale bedragen zijn voor zo’n nachtclub. We zijn zelfs goedkoop af, omdat we ook nog korting hebben gekregen.

Over Fes

De oudste koningsstad Fes was altijd de hoofdstad van Marokko totdat de Fransen kwamen en Rabat het bestuurscentrum werd. Fes is de op twee na grootste stad van Marokko, na Cassablanca en Rabat, met een bevolking van 946.815 inwoners. De stad kent heel veel monumenten. Daaronder vallen de universiteit, het heiligdom van Moulai Idriss, de stichter van de stad en de Karaouine moskee. Deze laatste is één van de oudste en beroemdste moskeeën in het westelijk deel van de moslimwereld. Fes kent verder een oud stadsgedeelte en een nieuw stadsgedeelte. In het oude deel bevindt zich de medina, waar werkelijk van alles en nog wat verkocht wordt.
Fes is verder beroemd om zijn leerlooierijen. In deze bedrijven worden nog op de oude manier huiden gelooid en geverfd. De stank is er ondraaglijk, zelfs op grote afstand, vandaar dat bezoekers een tak munt meekrijgen om die voortdurend onder hun neus te houden.

Khamr - verboden voor Moslims

Alles met een vergiftigende werking heet in het Arabisch khamr en is verboden voor moslims.

Alcohol in de Koran

  • In de dagen van de Profeet Mohammed werd alcohol in enorme hoeveelheden gedronken. De negatieve effecten op de samenleving waren dan ook zeer goed bekend. In de Koran staat daarover: En van de vruchten van de palmen en de wijnstokken: jullie nemen ervan de bedwelmende drank en goede voeding. Daarin is zeker een teken voor mensen die verstandig zijn. (Koran 16:67).

  • In een openbaring werd vervolgens verkondigd dat de schade die kharm aanricht uiteindelijk veel groter is. Maar het was nog steeds niet verboden. Mensen konden zelf beoordelen en afwegen. Koran, 2:219: Zij vragen jou naar de wijn en het kansspel! Zeg:,,In beide is grote zonde en veel nuttigheid voor de mensen, maar hun zonde is groter dan hun nut”.

  • Daarna kregen de moslims het verzoek om nuchter te zijn tijdens hun gebed:,, Jullie die geloven! Nadert niet tot de salaat, terwijl jullie dronken zijn, zolang jullie niet weten wat jullie zeggen. (Koran 4:43).

  • Vervolgens kwam het totale verbod: Jullie die geloven! De wijn, het kansspel, de offerstenen en de verlotingspijlen zijn een gruwel van Satans makelij. Vermijdt die dus: misschien zal het jullie welgaan. De Satan wenst slechts vijandschap en haat tussen jullie te veroorzaken door de wijn en het kansspel en door jullie van het gedenken van Allah en van de salaat af te houden. (Koran 5:90-91)

De verzen in de Koran staan niet in chronologische volgorde, maar volgen het tijdstip van de openbaring.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traditie binnen de Islam: SunnahBinnen de Islam wordt vaak het woord Sunnah gebruikt. Maar wat is de Sunnah precies?En wat is het verschil tussen hadith…
De Eerste Kalief: Abu BakrAbu Bakr was de eerste kalief na de dood van de profeet Mohammed (vrede zij met hem). Hij werd in de Islamitische wereld…
Hadith: De betekenis en enkele classificaties ervanHadith is een overlevering van uitspraken, daden, beslissingen en eigenschappen van de Profeet Mohamed, die door zijn me…
Leefstijl en voedingsgewoonten van de IslamLeefstijl en voedingsgewoonten van de IslamIeder geloof brengt een bepaalde leefstijl en voedingsgewoonten met zich mee. De leefstijl en voedingsgewoonten die bij…
De Derde Kalief: UthmanUthman, de derde kalief na de dood van de profeet, is de minst bekende. Dit ondanks het feit dat zijn bewind het langste…
Bronnen en referenties
  • Wereldreligies leren kennen en begrijpen - De Islam - Ruquaiyyah Maqsood

Reageer op het artikel "De verboden vrucht: uitgaan en drinken in Marokko"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Marokko
Schrijf mee!