InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Sydney en zijn Harbour Bridge

Sydney en zijn Harbour Bridge

Sydney en zijn Harbour Bridge Vlakbij het wereldberoemde Operahuis ligt de enorme stalen boogbrug Harbour Bridge. Over de brug rijden in beide richtingen auto’s evenals fietsers die gebruik maken van de westzijde. De voetgangers lopen over een pad aan de oostzijde van de brug maar dat is voor de Australiërs niet voldoende. Je kan tenslotte ook over de enorme boog van de brug naar boven wandelen toch. De brug alleen al is een bezienswaardigheid. De laatste van de 6 miljoen gebruikte klinknagels werd aangebracht in 1932 en de brug was klaar. Het werd de grootste stalen boogbrug ter wereld met een gewicht van maar liefst 52.800 ton waarvan het staal werd ingevoerd uit Engeland. Deze brug heeft vanaf oktober 1998 iets heel bijzonders te bieden en je kan een toertje boeken over de 503 meter lange boog, wel even iets anders dan de brug oversteken op de conventionele manier. Je loopt over de boog naar het hoogste punt op 134 meter boven de haven van Sydney. Een kans die we onmogelijk konden laten liggen natuurlijk.

Het kopen van een kaartje kan in de zeer aantrekkelijke wijk The Rocks aan de voet van de brug. We kregen te horen dat de eerstvolgende vrije plek pas over twee dagen was en vroegtijdig boeken is dus een tip. De zeer druk bezochte tour is gemakkelijk via internet te boeken en het voorkomt teleurstelling. Omdat wij toch langer in Sydney bleven was het voor ons geen probleem en twee dagen later werden we ontvangen op de afgesproken tijd.

Eerst moesten allerlei gegevens verzameld worden en we begonnen met het invullen van formulieren, je kent ze wel, die papieren waarin je belooft dat je niemand aansprakelijk stelt als er iets gebeurt. In dit geval hoop je dat het spreekwoord: ‘belofte maakt schuld’, niet uit zal komen.
Vervolgens werden we allemaal onderworpen aan een blaastest, jawel, ongeacht het tijdstip van de dag moet je blazen en als je een hoger promillage hebt dan 0,05 procent dan mag je dus niet mee. De volgende stap was het aanpassen van kleding want iedereen krijgt, afhankelijk van de weersomstandigheden, uniforme kleding, die je over je eigen kleding kan aan doen. Er blijkt onderzoek van meerdere jaren te zijn geweest om te komen tot deze kleur en kwaliteit kleding. De kleuren schijnen zodanig gekozen te zijn dat ze voor de mensen, die normaal gebruik maken van de brug, het minst opvallen. We kunnen er ons iets bij voorstellen want als automobilist kan je zeker afgeleid raken als je zomers geklede dames boven je over het ijzerwerk ziet lopen want die blik leverde in het verleden nogal eens blikschade op. Een ander met veiligheid te maken hebbend aspect was dat we alle goederen, die we bij ons hadden in een kluisje moesten opbergen. Slechts een ter beschikking gestelde grote zakdoek was toegestaan. Jammer van onze fototoestellen maar de uitleg was dat uitgesloten moest worden dat je iets kon laten vallen. Alles wat je loslaat gaat, beïnvloed door de onverbiddelijke zwaartekracht, richting auto’s, die onder je rijden. We werden verder uitgerust met een headset om de aanwijzingen van de gids te kunnen blijven opvolgen en een veiligheidsriem met daaraan een kabel, die we later aan de brug konden bevestigen. Om dat maar even te oefenen was er zelfs een stellage gemaakt in deze ruimte. Onze groep, zoals alle groepen bestaande uit maximaal 12 personen, doorstond de wandeling over de korte en lage “brug” zonder kleerscheuren en het werd tijd voor het echte werk.

We verlieten de ruimte via een deur en wandelden eerst een stuk horizontaal onder het wegdek in de richting van de brug. We kwamen uit bij één van de vier 89 meter hoge pilaren vanwaar de metalen bogen beginnen. Alle pilaren hebben een functie. In deze oostelijke pilaar aan de Sydneyzijde kan iedereen een museum over de geschiedenis van de brug bezichtigen en heb je tevens vanaf een uitkijkplatform een prachtig uitzicht over de brug. De beide aan de overzijde van de brug staande pilaren worden gebruikt als luchtsluizen voor de tunnel die net als de brug zorgt voor een verbinding maar dan onder het water door. In de westelijke pilaar is de beveiliging met een uitgebreid camerasysteem gevestigd.

Wij keken inmiddels naar de enorme boog voor ons en begonnen aan de traptreden naar boven. Zo’n metalen boog is veel breder dan we dachten en we voelden ons op ons gemak door de leuningen langs de trap en door de zekerheid van de veiligheidskabel. We liepen verder en zagen meerdere andere groepjes wandelaars, zowel op het hoogste punt als aan de andere kant van de brug naar beneden wandelend. Het uitzicht is gigantisch naar alle kanten: rechts van ons de haven met het bijzondere operagebouw, onder ons de weg met meerdere rijstroken waarop alle steeds kleiner wordende auto’s reden, achter ons de skyline van de stad met de opvallende Sydney Tower en onder de brug de plezierbootjes en enkele grote schepen. Vooral het operagebouw is indrukwekkend zeker vanuit deze gezichtshoek en met dat gebouw op de achtergrond werden we door de gids één voor één gefotografeerd. Vervolgens werden we boven op de brug nog eens als groep op de gevoelige plaat vastgelegd toen we naast de enorme Australische vlag stonden.

Boven op de boog van de brug staken we de weg over maar op deze hoogte hoefden we niet uit te kijken voor het verkeer en keken we alleen voor het uitzicht naar rechts en links. Ik schrijf met opzet niet links en rechts want als U weer beneden bent en in Australië bij het oversteken eerst naar links kijkt en dan pas naar rechts, kan dat fatale gevolgen hebben. Via de even brede van traptreden voorziene boog aan de andere zijde van de brug liepen we naar beneden, uiteraard evenzeer genietend van het uitzicht. Na de tocht werden alle uitgereikte spullen weer ingenomen en kregen we als herinnering één foto. Uiteraard bestond de mogelijkheid om de andere door de gids gemaakte foto’s te kopen.

Zo’n tochtje is heel bijzonder en uniek maar niet goedkoop en je moet anno 2007 rekenen op een prijs van zo’n 110 Euro op doordeweekse dagen en 125 Euro in weekenden. Inmiddels bieden ze naast de wandeling over de beide bogen van de brug ook nog andere wandelingen aan waarbij je kris kras over diverse andere delen van de brug loopt, of wandelingen vroeg in de ochtend of juist ’s nachts, keus genoeg. Wilt U het eventueel hogerop zoeken dan is sinds kort ook een soortgelijke tocht mogelijk op de in het hart van Sydney staande Sydney Tower waar je op 260 meter hoogte, buiten, een wandelingetje maakt. Wij kozen in diezelfde toren voor een diner in het roterende restaurant, een leuke afsluiting van ons avontuur in Sydney.

Lees verder

© 2007 - 2014 Peter, gepubliceerd in Reisverhalen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sydney en zijn Harbour Bridge"

Infoteur: Peter
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Reisverhalen
Schrijf mee!