InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Braunlage; toeristenplaats in nationaal park De Harz

Braunlage; toeristenplaats in nationaal park De Harz

Braunlage; toeristenplaats in nationaal park De Harz In het zuiden van het nationaal park De Harz ligt de kleine en toeristische stad Braunlage. Wie eens een paar dagen wil genieten van de natuur kan er hele fijne wandelingen en/of fietstochten maken. Braunlage ligt slechts op 300 kilometer van de Nederlandse grens en is dus gemakkelijk te bereiken voor een mooie trip of een lang weekend. De Wurmberg torent hoog boven de stad en het is erg leuk om met de cabinebaan naar boven te gaan en daar rond te wandelen. Braunlage is een geliefd oord in zowel de zomer als in de winter.

Braunlage

Braunlage ligt in het nationaal park De Harz

Braunlage is gelegen in het nationaal park De Harz en is volledig door bossen omgeven. De plaats telt ongeveer 6000 inwoners en vormt met Hohebeiß en Köningsbrug één gemeente. Met de auto is de stad gemakkelijk te bereiken over de B4. Men kan er het hele jaar door genieten van de prachtige natuur en de interessante omgeving. Er liggen verschillende andere toeristenplaatsjes in een straal van zo rond de 30 kilometer zodat men leuke tochten kan maken. In de winter is dit gebied geliefd als wintersportgebied.

Historie

Al vanaf de Middeleeuwen is Braunlage bekend als nederzetting. Oorspronkelijk was dit gebied bekend van de mijnbouw. De stad werd bekend van de ijzerindustrie. In 1934 kreeg de plaats stadsrechten en kreeg het ook de onderscheiding van Luftkurort. Ook in 2016 heeft de stad nog steeds het kenmerk Luftkurort behouden. De stad werd aangesloten op de smalspoorlijn in 1899 en daarmee werd ook het transport van hout mogelijk. Braunlage is gelegen aan de voormalige grens met de DDR. In 1989 werd de grens geopend en vele families werden herenigd. Wie dit gebied bezoekt zal merken dat men regelmatig de voormalige grens overgaat bij het bezoeken van de steden in de omgeving.

Hexenstieg

De Hexenstieg is een wandelweg die door een groot gedeelte van de Harz loopt. In totaal vinden we hier 300 kilometer aan wandelwegen. Men ziet 's avonds vermoeide wandelaars op de campings en in hotels komen die de hele dag hebben gelopen door het Nationaal Park.

Bezienswaardigheden

Braunlage heeft geen bijzondere bezienswaardigheden maar het is wel leuk om rond te wandelen en de oude vakwerkhuizen te bekijken. Maar de houten Trinistatekirche Lutherse kerk die in 1889 gebouwd werd springt wel in het oog. Toch komt men hier vooral voor de natuur en voor sportieve doeleinden. Tevens vinden we in het centrum een museum waar de ontwikkeling van de skisport uitgebreid wordt uitgelegd. Er zijn diverse leuke winkels en een mooie zaak waar specialiteiten van de streek verkocht worden. Ook zijn er restaurants in alle prijsklassen te vinden.

Wintersport

In Braunlage kan men terecht voor diverse sporten in de winter. De stad is er trots op dat hier de wintersport als eerste beoefend werd. Zo zijn er langlooploipes in diverse moeilijkheidsgraden. Men kan wandelen en natuurlijk is er een groot skigebied. Als er onvoldoende sneeuw ligt dan wordt met hulpmiddelen toch de piste begaanbaar gemaakt. Er is een ijshockeystadion waar regelmatig wedstrijden gespeeld worden. Ook ontbreekt de rodelbaan niet.

De Wurmberg

Met de cabinebaan die in 1963 werd geopend kan men de Wurmberg bezoeken. Er is een middelstation van waaruit men gemakkelijk naar beneden kan wandelen. Maar het is ook mogelijk om naar het hoogste station te gaan van waaruit men bij helder weer een prachtig uitzicht heeft over de hele omgeving. De berg ligt op een hoogte van 971 meter. Boven is een restaurant met terras waar het goed toeven is als het zonnetje schijnt. Het draagt de naam: Wurmerberg Alm. Vlak in de buurt van dit restaurant bevindt zich een grote skischans waar regelmatig internationale wedstrijden worden gehouden. Vanaf de Wurmberg heb je een goed uitzicht op De Brocken, gelegen in de omgeving van Wernigrode. Deze berg is 1141 meter hoog en ligt in het voormalig Oost-Duitsland.

Monsterrroller

Naast cabines voor personen zijn er ook speciale cabines voor mountainbikes en men kan ook een monsterroller huren waarmee men dan via een speciaal parcours de berg af kan. Dit ziet er spectaculair uit maar men dient wel heel voorzichtig te werk te gaan want de hellingen zijn stijl.

Wandelen

Rondom Braunlage zijn verschillende mooie wandeltochten te maken. Ze staan goed aangegeven. Ook vinden we in het centrum een mooi en ruim aangelegd Kurpark, met vijver, fonteinen en een rotstuin. Het is van de grootste parken in de Harz. Er worden regelmatig in de openlucht concerten gehouden. Aan het eind van het Kurpark ligt een restaurant met bijzonder prettig terras waar men goed terecht kan voor een heerlijke coupe ijs of andere lekkernijen.

Logeren in Braunlage

Braunlage kent een groot aantal mogelijkheden om te overnachten. Er zijn verschillende hotels in diverse prijsklassen, pensions. Er zijn hotels in het centrum van de stad maar ook zijn er mooie hotels die iets buiten de stad gelegen zijn met mooie tuinen en een verbluffend uitzicht. Er is een stellplatz voor campers en een prachtige, schone en fraai gelegen camping. De camping wordt anno 2016 beheerd door een Nederlands echtpaar dat er alles aan doet om het de gasten naar de zin te maken. De camping biedt ruime plaatsen voor caravans en tenten en is niet overvol.
Gerelateerde artikelen
Slovenië: Triglav Nationaal ParkSlovenië: Triglav Nationaal ParkHet Triglav Nationaal Park in Slovenië is een voor velen nog onbekend juweel. Dit park ligt in de Julische alpen en heef…
Duitsland, Nedersaksen - NiedersachsenHet één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men…
Harz - DuitslandHarz - DuitslandDe Harz is een klein middelgebergte in het midden van Duitsland. Het is verspreid over de provincies Saksen-Anhalt, Nede…
Nationaal Park Loonse en Drunense DuinenHet Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen is een 3500 ha groot natuurgebied, wat zijn status als nationaal park sinds…
Isalo Nationaal Park, MadagaskarIsalo Nationaal park is een van de drukst bezochte nationaal parken van Madagaskar. Het park bestaat uit bergen, waar do…
Bronnen en referenties
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Braunlage

Reageer op het artikel "Braunlage; toeristenplaats in nationaal park De Harz"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 15-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!