InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Rømø – Deens Waddeneiland in werelderfgoed Waddenzee

Rømø – Deens Waddeneiland in werelderfgoed Waddenzee

Rømø – Deens Waddeneiland in werelderfgoed Waddenzee Rømø is een van de Deense Waddeneilanden, grenzend aan de Waddenzee, het werelderfgoed dat zich uitstrekt van de Nederlandse, Duitse tot de Deense Waddenzee. Het eiland is met een dam verbonden met het vasteland en dat is een zegen en een vloek voor het eiland. Mensen komen makkelijker op het strand - je kunt op Rømø met je auto op het strand komen - maar nemen ook hun eigen eten en drinken mee in de achterbak. Op Rømø vind je een stuk geschiedenis die het gemeen heeft met alle Waddeneilanden: de zeevaart, walvisvangst en het toerisme.

Rømø

Rømø

Rømø is het Waddeneiland dat de vorm heeft van een nier, verbonden via een dam met het vasteland. Het eiland is beroemd om zijn prachtige strand. De auto’s rijden er op alsof het een snelweg is en ze parkeren in rijen op het zand. Keurig in het gelid. Het is een vakantie-eiland, waar zee- en strandplezier alle kansen bieden voor een fijn verblijf.

Mooiste stranden van Europa

De stranden worden tot de mooiste van Europa gerekend. Ze zijn breed en schoon en zonder stenen. Het zand is er van een frisse kleur en fijne structuur, dat deels als een betonnen rijbaan zo hard kan worden. Daarom rijden er ook zo gemakkelijk personenauto’s en campers.

Nationaal Park en werelderfgoed Waddenzee

Rømø is deel van het Deense Nationaal Park Waddenzee en grenst aan het Werelderfgoed Waddenzee. De dam naar Rømø werd vlak na de Tweede Wereldoorlog aangelegd, in 1948. De dam is tien kilometer lang en werd aangelegd als een werklozenproject waar al in 1938 een start mee werd gemaakt. Vanwege de Tweede Wereldoorlog duurde het project langer dan gepland en werd de Rømødam pas in 1948 geopend. Het begin van de dam ligt op het vasteland bij het dorpje Skærbæk.

Naturcenter Tønnisgård

Het Natuurcentrum Tønnisgård is van april tot oktober open en organiseert veel excursies. Er zijn Oester Safari’s te boeken en Bunker tours te maken. Het eiland was in de Tweede Wereldoorlog onderdeel van de Atlantik Wall en restanten daarvan zijn er nog te zien. Net als op veel andere Waddeneilanden zijn enkele bunkers uitgegraven en opengesteld voor bezoek.
Het Natuurcentrum gaat ook met groepen krabben vangen en schelpen zoeken. Er zijn heel wat expedities te maken.

Kite Buggy

Op het Sønderstrand is volop ruimte voor strandactiviteiten. Er wordt ondermeer met kite buggy’s gezeild. Het strand is ook uitmuntend geschikt om een ritje op een paard te maken.

Labyrinthparken

Het Labyrinthparken is een labyrint speelpark waar kinderen kunnen puzzelen en spelen in een labyrintisch bouwwerk van 1200 m2.

Sort Sol

Rømø is beroemd om de Sort Sol, de Black Sun. In het vogeltrekseizoen verzamelen honderdduizenden spreeuwen zich in het waddengebeid bij Rømø. Tegen zonsondergang vliegen de vogels in grote wolken door de lucht en vormen dan met z’n duizenden een pulserend organisme dat als één lijkt te bewegen, maar uit allemaal individuen bestaat. Ze vormen als het ware een soort zonsverduistering, zwarte zon, Sort Sol in het Deens. Het is een natuurfenomeen waar vele vogelaars en natuurfenomeenliefhebbers voor naar het gebied trekken. Er worden speciale Sort Sol excursies georganiseerd, al laten de vogels zelf zich natuurlijk niet regisseren. De ene keer is de wolk hier te zien en de andere keer daar.

De dam / Bron: Persbureau AmelandDe dam / Bron: Persbureau Ameland
De zwarte bol: schietoefening / Bron: Persbureau AmelandDe zwarte bol: schietoefening / Bron: Persbureau Ameland
Sort Sol / Bron: Persbureau AmelandSort Sol / Bron: Persbureau Ameland

Schietoefeningen

Een deel van Rømø is een militair oefenterrein. Er worden regelmatig schietoefeningen vanuit straaljagers gehouden. Voordat de precisiebombardementen beginnen wordt er op de dijk een zwarte bal gehesen, zodat het publiek weet dat er knallen komen. Speciaal voor de geïnteresseerden is een soort balkon op de dijk gemaakt waar mensen op veilige afstand de oefeningen kunnen volgen.

School van Toftum

Bij Toftum is een schattig schooltje te bezichtigen. Het is het kleinste en oudste van Denemarken. In 1784 kamen de bewoners van de Rømø dorpen Toftum en Juvre bijeen om een schooltje op te richten. Er werd een school gebouwd dat een klasruimte heeft en daarnaast een turfruimte en een hal met schoorsteen en kacheldeurtje om de hout- en turfkachel te vullen. De meester kreeg een bepaalde som geld voor zijn werk en werd verder betaald in natura.

Uitzicht over het eiland

De leerplicht was destijds van het vijfde tot het tiende jaar voor jongens en van 5 tot 8 jaar voor meisjes. Dit duurde tot 1883. Toen werd er een grotere school gebouwd. Het schooltje is nog te bezoeken en is een juweeltje uit cultuurhistorische erfenis van Rømø. Goed te zien is wat een prachtig uitzicht over het eiland de kinderen hadden.

Het schooltje / Bron: Persbureau AmelandHet schooltje / Bron: Persbureau Ameland
Interieur van de school / Bron: Persbureau AmelandInterieur van de school / Bron: Persbureau Ameland
Walviskaken / Bron: Persbureau AmelandWalviskaken / Bron: Persbureau Ameland

Walvisvaarders

Niet ver van het schooltje staat een hek dat is gemaakt van kaken van walvissen. Dat zien we op alle Waddeneilanden. Eilanders waren walvisvaarders, vooral in de 18e en 19e eeuw. De restanten van dat werk is op alle Waddeneilanden, ook de Duitse en Nederlandse, te zien aan rijkdom in huizen en hekken en bogen van walsvisbotten.

Manø en Fanø

Rømø behoort samen met Mandø en Fanø tot de Deense Waddeneilanden.

Legenda
B. Het schooltje
C. De walviskaken
D. De haven
E. Breed strand
F. Schietoefenterrein
H. Skærbæk
I. Tønder
J. Ribe
K. Mandø
L. Fanø

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse OesterHuisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse OesterOp de waddeneilanden waarschuwen huisartsen voor de gevaren van de Japanse Oester. Deze oester werd in de jaren 60 van d…
De oester: koningin van de zeevruchtenDe oester: koningin van de zeevruchtenAan de oester schrijft men al sinds de oudheid allerlei mytische kwaliteiten toe, niet in het minst het vermaarde libido…
Oesters, je haat ze of je bent er gek opOesters, je haat ze of je bent er gek opOesters, je haat ze of je bent er gek op. Een echte tussenweg is er vaak niet als het om de schelpdieren gaat. Anderen z…
Op Safari met Apple èn Windows: Mountain LionOp Safari met Apple èn Windows: Mountain LionApple heeft een Safari browser voor Windows vrijgegeven. Inmiddels hebben we ook de Mountain Lion, OS X Yosemite en OS X…
Triploïde oesters: wat zijn het en waarom is er kritiek op?Triploïde oesters: wat zijn het en waarom is er kritiek op?Wilde oesters zijn de afgelopen decennia veelvuldig ten prooi gevallen aan parasieten en bacteriën waardoor veel oogsten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • http://www.waddenpost.nl/nl/romo/vervoer-verbinding/dam-naar-romo geraadpleegd op 26 september 2015
  • Ferienguiden 2015 Rømø - Tønder
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 5: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 6: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Rømø – Deens Waddeneiland in werelderfgoed Waddenzee"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 28-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Denemarken
Schrijf mee!