InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Trieste is een prachtige stad met bijzonder mooie paleizen

Trieste is een prachtige stad met bijzonder mooie paleizen

Trieste is een prachtige stad met bijzonder mooie paleizen Trieste is een prachtige stad die gelegen is aan de grens tussen Italië en Slovenië. Wie met de trein de stad nadert vanuit Venetië zal verbaasd zijn over de grote verandering in het landschap. Van de lagunen gaat het landschap plotseling over in een ruig bergland en de rotsen worden steeds mooier. Vlak voor men het station binnenrijdt krijg je een prachtig zicht op de haven en het kasteel MiraMare.

Trieste

Hoe bezoek je Trieste

Trieste is gemakkelijk als een stedentrip te bezoeken via een vlucht met Easy Jet naar Venetië. Vanaf de luchthaven Marco Polo kan je dan de shuttlebus nemen naar Venetië Mestre, hetgeen ongeveer een half uurtje duurt. Vanaf dit station gaat er ieder uur een trein rechtstreeks naar Trieste. De treinreis neemt twee uur in beslag. Het is ook mogelijk om een rechtstreekse vlucht naar Trieste te boeken, maar dit is aanzienlijk duurder. Ook Ryan air vliegt op Trieste maar dan vanuit Charleroi. Men kan dan met een shuttlebus naar de stad. Wij bezochten Trieste als aanloop naar een cruise met de Costa Mediterranea. De Italianen noemen de stad Triëst. We hebben drie dagen in Trieste doorgebracht en dat was eigenlijk te kort om ook de prachtige omgeving te kunnen verkennen.

Hotel Novo Impero

We hebben gelogeerd in hotel Novo Impero. Het is een hotel wat gelegen is precies tegenover het station. Hier vertrekken alle treinen, stadsbussen en men kan er ook gemakkelijk een taxi nemen. De kamers in dit hotel zijn schoon en prettig. Het hotel serveert een ontbijtbuffet van goede, gemiddelde kwaliteit. Het personeel is vriendelijk en behulpzaam. We hebben dit hotel geboekt via: Booking.com

Historie

De stad Trieste is gelegen aan de grens met Slovenië en heeft een bewogen geschiedenis. De oorspronkelijke naam die werd gegeven aan de Romeinse kolonie voor Keizer Verspasianus was Tergeste. Dit was gelegen op de plaats waar nu de kathedraal San Giusto staat. De stad is lange tijd onder bewind van de Habsburgers geweest tot 1719. Daarna ontstond er een vrijhaven en werd Trieste de hoofdstad van drie provincies die Küstenland werden genoemd. Tijdens de eerste wereldoorlog zijn er veel mensen naar Joegoslavië gevlucht. In 1943 kwam Trieste onder Duits bewind. Veel mensen zijn toen naar het zuiden van Italië vertrokken.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Trieste ingedeeld als zone A. Dit was de stad met haar omringende dorpen. Zone B werd het gebied van Noordelijk Istrië. De stad werd in 1954 aan Italië toegewezen. Het gevolg was dat veel mensen die woonden in zone B onmiddellijk terugkeerden naar zone A. Méér dan 200.000 Italianen verhuisden in deze periode naar Trieste omdat ze niet in Joegoslavië wilden wonen.

Sfeer van de stad

De stad heeft een wat deftige sfeer en is echt bijzonder. Het geheel doet denken aan Wenen hetgeen niet verwonderlijk is gezien de historie van de stad. Er zijn veel terrassen en leuke restaurants te vinden. Prachtige winkels waar men alle merkkleding kan vinden zijn hier aanwezig alsmede veel boetieks en winkels met plaatselijke producten uit de omgeving. Omdat het centrum van de stad niet zo groot is kan men de belangrijkste bezienswaardigheden gemakkelijk lopend verkennen. Omdat de stad een mengeling is van Italiaans en Sloveens kan men hier terecht in beide talen. Straatnamen staan ook in beide talen en de restaurants serveren gerechten uit de verschillende streken.

Canal GrandeCanal Grande

Bezienswaardigheden

  • Kathedraal van San Giusto
  • Kerk van St. Spiridio
  • Piazza Unita dítalia
  • Piazza della Borsa
  • Romeins theater
  • Tram van Opicina
  • Kasteel Miramare

Kathedraal van San Giusto

De weg naar de kathedraal is even lastig om te vinden. Via een smalle straat vanaf de Piazza Unita d'Italia loopt men omhoog. Eerst komen we dan voorbij de opgravingen van het Romeins Amfi theater en via een vrij steile straat zie je plotseling de kathedraal.Naast de kathedraal zijn eveneens opgravingen. Van hieruit heb je weer een goed uitzicht over de stad.

De haven van Trieste

De haven van Trieste is groot en ook toegankelijk voor grote cruise schepen. Hier liggen prachtige jachten en het is erg leuk om rond te wandelen over de boulevard bij de haven.Aan de boulevard liggen schitterende terrassen en er zijn hier een paar grote hotels gevestigd met luxe winkels.

Kerk van Sint Spiridio

Deze kerk die gelegen is in het centrum van Trieste werd gebouwd in 1869. Zowel de bouw als het interieur zijn Grieks Orthodox. Oorspronkelijk was deze kerk zowel voor de Servische als voor de Grieks orthodoxen. Dit is thans gesplitst.

Piazza unita Italia

Wie voor het eerst het plein bezoekt zal beslist even stil staan om het geheel op te nemen. Het is een schitterend plein met grote gebouwen die inderdaad doen denken aan de Oostenrijkse bloeiperiode. Het stadhuis met de mooie naam Palazzo del Municipio werd tussen 1872 en 1875 gebouwd. Het staat hier als het ware om gefotografeerd te worden Op de hoek staat het Palazzo Modello en dit paleis werd als eerste gebouwd en diende als voorbeeld voor de andere. Op het grote plein worden regelmatig uitvoeringen en concerten verzorgd.

Piazza della Borsa

Dit is een tweede prachtige plein in het centrum van Trieste. Hier was het vroegere handelscentrum gevestigd met het paleis della camera del Commercio. Op de voorgrond staat het standbeeld van Leopold van Oostenrijk. Het paleis werd gebouwd in 1806 en het plein is sedert 2011 volledig voetgangersgebied.

piazza della commerciopiazza della commercio
Canal Grande
Niet alleen Venetië maar ook Trieste heeft haar Canal Grande. Aan het Canal staan marktkramen waar kooplui allerlei heerlijkheden verkopen. Er zijn een paar mooie terrassen. Het Canal is vooral in de avonduren prachtig als de grote gebouwen verlicht zijn. Hier is het heerlijk om te slenteren en alleen maar te genieten van de sfeer.

Kasteel Miramare

Kasteel Miramare werd in 1856 gebouwd en ligt op de rotsen een paar kilometer buiten het centrum van de stad. Het werd gebouwd als zomerverblijf voor Maximiliaan van Habsburg en zijn echtgenote. Later heeft ook keizerin Sissi hier nog gewoond. Men heeft van deze plaats een schitterend gezicht op de zee. Bij het kasteel ligt een mooi groot park wat heel goed is onderhouden. Een bezoek aan het kasteel en de tuin zijn een mooie ervaring.

Stranden

Trieste heeft geen grote stranden. Er zijn kiezelstranden die vrij smal zijn. Mensen liggen langs het strand en op kleine parkeerplaatsen te zonnen. Wel zijn er aan de stranden veel terrassen en restaurants.
Gerelateerde artikelen
Een beknopt overzicht van ArezzoEen beknopt overzicht van ArezzoDe stad Arezzo is de hoofdstad van de gelijknamige regio. De stad is vooral bekend om zijn maandelijkse antiekmarkt, de…
Piazza di SpagnaPiazza di SpagnaRome kent verschillende pleinen met interessante bezienswaardigheden, zoals fonteinen, kerken en monumenten. Eén van de…
De Italiaanse beursDe Italiaanse beursDe belangrijkste effectenbeurs van Italië is de Borsa Italiana. In 1997 werd de Borsa Italiana geprivatiseerd en sinds 2…
Italië: de stad LuccaLucca is één van de rijkste steden van Italië en is met zijn rustige, pittoreske straatjes zeker een bezoekje waard.
De mooiste dorpen van Toscane - BargaToscane heeft naast prachtige steden zoals Firenze, Siena, Lucca, Pisa, San Gimignano, Volterra, ... ook tal van kleiner…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tri%C3%ABst_(stad)
  • http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/italie/trieste-si21234.html
  • Tourist information Costa mediterranea

Reageer op het artikel "Trieste is een prachtige stad met bijzonder mooie paleizen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 10-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!