InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Hongarije: Arm maar rijk!

Hongarije: Arm maar rijk!

Hongarije: Arm maar rijk! Zondag 13 januari, op weg naar Hongarije. Wetend dat het een arm land is en geen idee hebbend van wat ik moet verwachten. Gaandeweg kom ik erachter dat Hongarije erg arm is, maar tegelijk ook heel rijk. Hoe kan dat nou? Het antwoord op die vraag is mooi. Iets waar wij in Nederland iets van kunnen leren.

Vliegtuig

Vroeg op, met de trein naar schiphol en daar anderhalf uur wachten. De dag begint dus goed. Geen problemen bij de douane, alles loopt op rolletjes. Op de gehele luchthaven is te horen dat reizigers die naar Hongarije vliegen met Malev Hungarian Airlines het vliegtuig in mogen. Samen met een klasgenoot en 2 docenten stap ik het vliegtuig in. Een Hongaars vliegtuig. Klein, krap, niet zo lux. Na een reis van 2 en een half uur met het vliegtuig en 6 en een half uur met bus en trein zijn we eindelijk aangekomen in het plaatsje waar we de komende week zullen verblijven: Hódmezővásárhely. De 2 docenten in een hotel en mijn klasgenoot en ik allebei bij een andere Hongaar in huis die ons host.

Arm? Reken maar!

Op het treinstation van Budapest was het al te zien: ze lopen ver achter ten opzichte van Nederland. Muren zijn kaal en steen brokkelt af, mensen dragen oude, vieze kleding, overal licht rommel op de grond en het station is amper verlicht. Mijn eerste gedachte hierbij: als het er in budapest al zo uitziet, hoe zal het dan in Hódmezővásárhely zijn? Tot mijn grote verbazing bleek het er daar allemaal wat netter uit te zien, en als ik in het appartement van mijn uitwisselingsstudent keek, dan was het van de binnenkant allemaal best mooi. Het viel erg mee. Helaas moet ik er wel bij zeggen dat de rest van wat ik zag er dus ook niet uitzag. Arm, oud, lelijk.

Familie

Het mag er dan allemaal wel arm en oud en lelijk uitzien, maar wat hun rijkdom is, is wel iets prachtigs. Iets wat we in Nederland veel minder zien. In de week dat ik in Hongarije was, bij mijn uitwisselingsstudent in huis, heb ik gezien dat hij en zijn broertje een hele goede band hebben met hun moeder. Praten over van alles (ik weet niet wat want ik spreek geen Hongaars), koken samen, kijken 's avonds samen naar de televisie, prachtig om te zien. Maar ik ben er nog niet. Ádám (mijn uitwisselingsstudent) en ik gingen wel eens een pizza ergens eten, of ergens in een café zitten, en wat mij erg opviel als we over straat liepen is dat als hij een bekende tegenkwam, hij diegene een hand gaf en vroeg hoe het ging etc. Dit deed hij daadwerkelijk bij iedereen die hij kent. Dat is wel wat anders dan hier in Nederland. Hier zeggen we als we een bekende tegenkomen: 'Mogge!'. Het was fantastisch om te zien.

Duur land? Laat me niet lachen

Als we over een duur land spreken dan hebben we het eerder over Nederland dan over Hongarije. De prijs voor een halve liter bier in Hongarije: 200 HUF (Hungarian Forint) oftewel 0,80. Pizza met een diameter van 18 cm in Hongarije: 790 HUF oftewel 3,97. In principe vrij logisch aangezien de werknemers stukken minder verdienen dan wij doen in Nederland.

Ervaring

Mijn persoonlijke mening over deze uitwisseling: Hongarije vind ik een mooi land. Mooi vanwege de cultuur, mooi omdat de families heel hecht zijn. Ik vind het echter qua moderniteit een arm land. Ze lopen ver achter en hoe huizen er van de buitenkant uitzien is voor ons eigenlijk niet normaal. Of ik terug zou willen naar Hongarije? Absoluut! Ticket is al gereserveerd. Nu ga ik in augustus omdat het dan wat warmer is daar. zo'n 30-40 graden. Ik kan dit land ook zeker aanbevelen, puur vanwege de cultuur. Zoiets moet je meemaken!
© 2008 - 2014 Livelife, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hongarije: Arm maar rijk!"

Reacties

Gilbert, 08-12-2008 11:30 #2
Bedankt voor je verhaal, ik en mijn partner, hebben dit inderdaad ook ontdekt, hoe mooi de samenleving wel kan zijn in een arm land, dit is helaas in Belgie ook ver zoek, wij zijn er nu twee maal geweest en kijken uit naar mei 2009 om er eer naar toe te gaan, ondanks de taal moeilijkheden, kan je er snel met de plaatselijke bevolking omgang vinden, en dat is net wat wij zoeken, en niet de grote toeristentrekpleisters.

Victorho (infoteur), 26-01-2008 17:49 #1
Bedankt voor je warme verhaal over Hongarije!
Ik ga begin juli nu voor de 20e keer naar dit land :-)

Infoteur: Livelife
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Reacties: 2
Schrijf mee!