InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Camper, caravan, vouwwagen of tent?

Camper, caravan, vouwwagen of tent?

Camper, caravan, vouwwagen of tent? Kamperen is een voor veel mensen een manier om te ontspannen. Anderen zien het als een primitieve uitdaging en vinden het heerlijk om te gaan kamperen. met slechts een tent en een kampvuurtje. Waar moet je voor kiezen als je wilt kamperen? Een camper, caravan, vouwwagen of tent? Wat zijn de voor- en nadelen van deze kampeeropties?

Kamperen

Wanneer je gaat kamperen, zijn er verschillende opties waar je uit kunt kiezen: een camper, een caravan, een vouwwagen of of een tent. Iedere variant van kamperen kent zijn eigen voor- en nadelen. Wat er bij jou past is geheel afhankelijk van je eigen voorkeuren. De één vindt het heerlijk om in een tent te liggen, terwijl de ander juist graag wat meer luxe heeft, bijvoorbeeld in een caravan of een camper.

Voor- en nadelen van de camper

Een camper is vooral bedoeld voor mensen die graag doorreizen. Je gaat van de ene naar de andere camping en ook de reis zelf maakt deel uit van je vakantie. Een voordeel aan een camper is dat je er makkelijker mee kunt sturen dan bijvoorbeeld bij een caravan. Je kunt ook gemakkelijker achteruit rijden. Een ander voordeel is dat de toegestane snelheid van een camper gelijk is aan een personenauto. Nadelen zijn dat de benzinekosten erg kunnen oplopen. Ook heb je een extra verzekering nodig en moet je jaarlijks een APK keuring hebben. Tevens kan de camper erg prijzig zijn om te kopen. Je kunt wel redelijk luxe campers krijgen, zodat je alle gemakken ook op de camping bij je hebt.

Caravan een goed idee?

De caravan is vooral bedoeld voor een langer verblijf op een camping. Je kunt vaak betalen voor een staanplaats waar je de caravan kunt zetten. Een groot voordeel is dat je de caravan kunt afkoppelen van je auto en zo een stuk kunt rijden zonder al je kampeerspullen mee te nemen naar bezienswaardigheden. Een nadeel is echter dat het lastig sturen is als je bijvoorbeeld in een grote stad rijdt. Ook mag je maximaal 90 rijden met een caravan en hierdoor duurt een lange rit nog veel langer. Wel biedt een caravan aardig wat luxe.

Kiezen voor een vouwwagen

Een vouwwagen is de laatste jaren steeds geliefder geworden op kampeergebied. Een vouwwagen is een grote tent in een aanhangwagen. De tent in een vouwwagen biedt meer comfort dan bijvoorbeeld een tent. Je hebt verschillende cabines in de tent van de vouwwagen en je kunt er rechtop staan. Een nadeel aan een vouwwagen kan zijn dat je verplicht bent de auto mee te nemen. Ook kan het ís avonds een stuk kouder zijn dan in een camper of caravan. Je hebt immers alleen een tentdoek en geen wanden.

Waarom zou je voor en tent kiezen?

Een tent is de meest primitieve vorm van kamperen. Dit spreekt lang niet iedereen aan, maar er zijn ook mensen die juist dol zijn op het primitief kamperen. Een groot voordeel aan een tent is dat je het gemakkelijk mee kunt nemen, bijvoorbeeld in je rugzak. Een tent wordt dan ook veel gebruikt door backpackers. Ook een voordeel is dat je in veel landen kunt wild kamperen. Dit betekent dat je in bepaalde gebieden gratis mag kamperen. Een nadeel is dat het niet echt comfortabel is in een tent en dat het ís avonds snel koud kan worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Camper, caravan, vouwwagen of tent?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!