InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Campings in de buurt van Larochette (Luxemburg) vergeleken

Campings in de buurt van Larochette (Luxemburg) vergeleken

Campings in de buurt van Larochette (Luxemburg) vergeleken Larochette (in het Luxemburgs ‘Fiels’) is een stadje in Luxemburg dat goed te bereiken is vanuit Nederland. Het ligt aan de rand van natuurgebied Klein Zwitserland waar je over goed bewegwijzerde wandelpaden kunt wandelen en door prachtige bossen en rotsformaties. De stad dankt zijn naam aan deze rotsformaties, waarop ook het kasteel gebouwd is dat je kunt bezoeken. In het centrum is er een plein, de Bleech genoemd. Hier worden af en toe braderieën en markten gehouden. Je zult door het stadje veel auto’s zien rijden met een Nederlands kenteken. Er zijn dan ook drie campings rondom Larochette die (mede) gerund worden door Nederlandse eigenaren of organisaties.

Larochette Luxemburg, drie campings

Wil je een camping bezoeken in de buurt van dit prachtige stadje dan is het handig om je eerst te oriënteren. Elke camping heeft zo zijn kwaliteiten maar ook zijn nadelen. Kies je voor rust, of juist voor vertier?

Auf Kengert - Larochette

Auf Kengert is een camping die door een gedeeltelijk Nederlandse familie wordt gerund. Het is een overzichtelijk terrein dat, ook qua faciliteiten, zowel gezinnen met kleine kinderen als ouderen bedient. Het is iets minder gericht op gezinnen met pubers. Er is een gedeelte waar een grote zandbak een plein vormt waaromheen jonge gezinnen kamperen. Kleintjes lopen hier niet snel verloren. Het andere gedeelte is gericht op wat oudere kinderen. Hier ligt ook het zwembad, een doolhof en een speeltuin met onder andere een kabelbaan.

Camping Auf Kengert heeft een binnenspeeltuin waar kleintjes kunnen spelen wanneer het slechter weer is. De binnenspeeltuin ligt tegen het restaurant en het afhaalloket voor snacks. Er is een clown die af en toe optreedt, verder is er geen uitgebreid animatieprogramma.

De camping heeft zowel kleine als grotere plaatsen. Bij reservering kun je opgeven hoeveel ruimte je nodig hebt, je kunt niet aangeven op welke plek je wilt staan. De eigenaren doen hun best om rekening te houden met je wensen en met de samenstelling van je reisgezelschap. In het hoogseizoen wanneer de meeste plaatsen bezet zijn wordt dit vanzelfsprekend wat lastiger. Auf Kengert heeft ook huisjes in het assortiment en via een andere organisatie worden er op het terrein ook tenten verhuurd. Deze liggen op een apart gedeelte van het terrein.

Op de website van de camping kun je beelden van de diverse webcams bekijken.

Birkelt - Larochette

Camping Birkelt wordt gerund door Irisparc dat een onderdeel is van Vancesoleil. Deze organisatie verhuurt niet alleen veel en verschillende soorten sta-caravans maar ook tenten. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om met je eigen tent te komen en een staanplaats te reserveren. Je kunt kiezen uit drie verschillende soorten plaatsen die variëren van weinig tot veel voorzieningen. Er zijn op het terrein verschillende speeltuinen. Achter op de camping zijn deze gericht op oudere kinderen, voor op het terrein meer gericht op jongere. Er is een uitgebreid animatieprogramma gericht op zowel jonge als oudere kinderen.

Wat opvalt op camping Birkelt is het grote binnenzwembad dat voor de gasten gratis is. Bij mooi weer kan het dak open en wordt het een buitenzwembad. Ook mensen die op andere campings staan, of mensen uit het dorp kunnen ervan gebruikmaken. Ze betalen dan echter bij de balie een kaartje. Ook in het zwembad worden activiteiten georganiseerd, zoals aquajoggen, waaraan de gasten mee kunnen doen.

Op de camping zijn zowel broodjes, kranten als andere boodschappen te verkrijgen in de campingwinkel. Echter, je kunt ook over een pad de berg aflopen, Larochette in om daar je boodschappen te doen. Het is een kleine wandeling die redelijk stijl naar beneden gaat. Met de auto is het vanzelfsprekend ook goed te bereiken.

Nommerlayen - Nommeren

De camping die in het dorpje Nommern, bij Larochette, ligt heet Nommerlayen. Het is een grote camping met veel voorzieningen. Er is een uitgebreid animatieprogramma dat zowel peuters als pubers bedient, en alles daar tussenin. Gezinnen met kleine kinderen kunnen, als ze dat willen, een plaats reserveren op een afgeschermd terreintje waar andere gezinnen met kinderen in die leeftijdsgroep staan. Er is tevens een groot voetbalveld waaromheen voetbalminners hun tent kunnen opzetten.

De camping heeft een binnen- en buitenzwembad en twee peuterbadjes met speeltoestellen. Daarnaast heeft het kleine speeltuintjes en grotere waar ook een enorm grote glijbaan aanwezig is die het uitzicht op de camping bij aankomst domineert. De camping heeft een restaurant en een goed gesorteerde campingwinkel waar ook kranten te verkrijgen zijn. In feite hoef je de camping niet af tijdens je verblijf, toch start er vanaf de camping een wandelroute die langs prachtige rotspartijen gaat.

Nommerlayen ligt in het dal onder de berg de Kengert waarop camping Auf Kengert ligt.

Wifi

Zowel Auf Kengert, Birkelt als Nommerlayen bieden wifi aan. Echter, het signaal is niet overal even sterk. Op het terras van het restaurant (op alle campings) heb je het beste bereik, en in de vroege ochtend als de meeste gasten nog slapen. In het hoogseizoen is het signaal slechter dan in het laagseizoen. Op Nommerlayen heb je het beste bereik, op Auf Kengert het slechtste.

Animatie

Auf Kengert biedt bewust weinig animatie aan. Dit is om de rust te garanderen op de camping. Nommerlayen en Birkelt bieden een uitgebreid animatieprogramma aan. Op camping Nommerlayen wordt het programma zelfs bij zonsopkomst via een op het dak van het hoofdgebouw geïnstalleerde megafoon omgeroepen in alle talen en windrichtingen.

Zwembad

Alle drie de campings hebben een zwembad. Birkelt en Nommerlayen hebben zowel een buiten- als een binnenzwembad, Auf Kengert alleen een buitenzwembad. Sta je op Auf Kengert en wil je toch binnenzwemmen dan kun je een kaartje kopen voor het zwembad van camping Birkelt aldaar.

Speeltuinen

Op camping Birkelt zijn de speeltuinen gericht op zowel jonge als oudere kinderen waarbij aangemerkt moet worden dat het voor kinderen met een lichamelijke handicap lastiger is deze te beklimmen. Camping Nommerlayen biedt voor alle kinderen in alle leeftijdsgroepen speelmogelijkheden. Ook kinderen met een lichamelijke handicap kunnen hier prima de hele dag spelen. Op camping Auf Kengert is een enorme zandbak en een speeltuintje. Daarnaast biedt het een blotevoetenpad, een doolhof en een speeltuin gericht op kinderen in de midden- en bovenbouwleeftijd. Alleen op camping Auf Kengert is er een binnenspeeltuin.

Focus - gezinnen met kleine kinderen, pubers of ouderen?

Camping Auf Kengert is gericht op gezinnen met jonge kinderen en 50-plussers. Birkelt en Nommerlayen richten zich op gezinnen in alle levensfases.

Wandelen in Klein Zwitserland

Vanaf alle campings gaan er wandelingen direct de bossen in. Vanaf Nommerlayen en Birkelt zit je direct tussen bossen en rotspartijen, vanaf Auf Kengert moet je iets verder lopen voordat dat kan.

Boodschappen

De campingwinkels op Birkelt en Nommerlayen zijn erg goed gesorteerd. Naast levensmiddelen, speelgoed en campingartikelen hebben ze ook Nederlandse kranten, tijdschriften en boeken in het assortiment. Vanzelfsprekend zijn ze wel wat duurder dan een gewone supermarkt. Op Auf Kengert is ook alles te verkrijgen wat je nodig hebt, maar is wat minder ruim gesorteerd. Ze verkopen bijvoorbeeld geen Nederlandse tijdschriften, kranten of boeken.

In het stadje Larochette worden regelmatig markten gehouden. Daarnaast is er een tankstation waar je kranten kunt kopen en zit er een goed gesorteerde Delhaize waar enkele medewerkers ook Nederlands spreken.

Glutenvrij

Voor mensen die glutenvrij willen eten is er in Larochette voldoende beschikbaar. Bij alle campingrestaurants kun je bij reservering je wensen kenbaar maken, ook als het gaat om andere diëten. Wil je op de bonnefooi, zorgeloos glutenvrij eten dan kun je naar het restaurant van hotel Auberge op der Bleech gaan. De kok (en de eigenaar) heeft zelf coeliakie en weet als geen ander hoe belangrijk het voor sommige mensen is om glutenvrij te eten.

Lees verder

© 2016 - 2017 Gway, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Camping Birkelt in Larochette (Luxemburg)Camping Birkelt in Larochette (Luxemburg)Wat is er leuker dan kamperen op een mooie camping? Camping Birkelt is gelegen in het Müllerthal, dit wordt ook wel Klei…
Leuk vakantiewerk op een campingLeuk vakantiewerk op een campingOp zoek naar vakantiewerk? Vakantiewerk op een camping kan een leuke uitdaging zijn. Er zijn verschillende banen op camp…
Campings op TerschellingTerschelling is een populaire vakantiebestemming, voor zowel gezinnen als jongeren. Wat betreft accommodatie is er veel…
ANWB Campings van het jaar 2012ANWB Campings van het jaar 2012Op 11 januari 2012 zijn de winnaars bekend geworden die de titel ANWB Camping van het jaar 2012 mogen voeren. Kampeerlie…
Prettig kamperen aan de rand van Parijs: Huttopia VersaillesWie een bezoek aan Parijs wil brengen, kan een hotel of jeugdherberg overwegen. Is de stedentrip onderdeel van een lange…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: G vd Molen
  • Websites bezocht op 26 januari 2016
  • http://www.nommerlayen-ec.lu/nl/welkom.html
  • http://www.kengert.lu/
  • http://www.irisparc.nl/camping-birkelt/

Reageer op het artikel "Campings in de buurt van Larochette (Luxemburg) vergeleken"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!