InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Nieuwe of tweedehands camper kopen: beurskalender 2017

Nieuwe of tweedehands camper kopen: beurskalender 2017

Nieuwe of tweedehands camper kopen: beurskalender 2017 Een eigen camper is een droom van veel Nederlanders. De camper biedt veel gebruiksgemak voor kampeerders die niet lang op dezelfde plek willen blijven. U kunt eerst een camper lenen of huren om eens uit te testen of het echt wel bevalt. Als dit positief uitvalt, zet u misschien de stap naar het kopen van een camper. Er zijn campers in allerlei soorten en maten. Het comfort van nieuwe campers is groot. Toch kan ook een ouder model aan uw wensen voldoen. Afhankelijk van uw budget en hoe vaak u de camper wilt gaan gebruiken, zult u een keuze maken. U kunt er eentje aanschaffen van een particulier of kopen bij een gespecialiseerd bedrijf. Goed oriënteren en vergelijken is belangrijk. Dit kan op een camperbeurs. Elk jaar zijn er in Nederland en in het buitenland diverse beurzen. Welke soort campers zijn er? Hoe ziet de beurskalender voor 2017 er uit?
Bron: WikimediaImages / PixabayBron: WikimediaImages / Pixabay

Vier soorten campers

Compacte camper
Het is eigenlijk een omgebouwde bestelwagen. De bus heeft soms een verhoogd dak of hefdak. U kunt hem gebruiken voor goederenvervoer en voor dagelijks gebruik. Alles wat u nodig hebt om te kamperen, zit erin. De ruimte is wel beperkt. Meestal zijn enkel de cabinestoelen ruim opgesteld. Er is niet veel bergruimte, maar manoeuvreren is door het formaat wel eenvoudig. Deze buscamper is populair en voelt nog als echt kamperen. Omdat hij ook voor dagelijks gebruik benut kan worden, is het eigenlijk een zeer voordelig alternatief.

Voordelen
  • Zelfbouw is mogelijk
  • Parkeren kan in elk parkeervak

Nadelen
  • Geschikt voor maximaal twee personen
  • Het toilet en de douche (indien aanwezig) zijn erg klein

Bron: Picman2 / PixabayBron: Picman2 / Pixabay
Alkoof camper
Dit type dankt zijn naam aan het kleine vertrek boven de autocabine. Dit deel heet de alkoof. Daarin is een bed gemaakt, wat met een laddertje bereikbaar is. Meestal is dit een tweepersoons bed. Hierdoor zijn er dus extra slaapplaatsen. Door dit extra hoge stuk is het soms lastig inschatten of ergens onderdoor gereden kan worden. Dit veroorzaakt wel eens schade aan de camper. Verder is ook hier alles aanwezig en is er meer leefruimte dan in een compacte camper.

Voordelen
  • Geschikt voor grotere gezinnen
  • Twee vaste slaapplaatsen boven de cabine

Nadelen
  • Windgevoeliger
  • Brandstofgebruik hoger
  • Forse totale hoogte

Halfintegraal camper
Dit is de populairste camper omdat hij sportief oogt. Hij bestaat uit een auto en een opbouw. Vaak is er een mooi kleurenspel waardoor de auto nauwelijks in het oog springt. Het is eigenlijk een combinatie van de integraal camper en de alkoof camper. Er is geen bed boven de cabine, dus hij is aanzienlijk lager. De cabinestoelen kunnen meestal gedraaid worden, zodat ze deel uitmaken van het interieur. Hij heeft goede rijeigenschappen door een laag chassis. De afmetingen liggen tussen de zes en de acht meter lengte.

Voordelen
  • Betere stroomlijn in vergelijk met de alkoofcamper
  • Milieuvriendelijker

Integraal camper
De cabine en het autochassis zijn volledig geïntegreerd. Vandaar de naam 'integraal'. Er is veel leefruimte omdat de stuurruimte er ook echt onderdeel van uit maakt. Het is de duurste versie van een camper. Hij is verkrijgbaar tot wel twaalf meter lengte. De totale opbouw is geïsoleerd, waardoor hij stiller in gebruik is. Auto en opbouw vormen hier een geheel. Door de geheel gesloten carrosserie is de camper groter en comfortabeler, ook in de winter. De grootste exemplaren wegen meer dan 3500 kg. Dan is een gewoon rijbewijs B niet meer voldoende en zult u dus rijles moeten gaan nemen.

Voordelen
  • Er is een kleine garage achterin de camper voor fietsen of een scooter
  • Het cabinedeel is vaak ook van kunststof, waardoor minder roest

Nadelen
  • De camper is een stuk zwaarder dan de overige modellen en is daardoor duurder in onderhoud
  • De bijrijder heeft geen eigen portier

Camper kopen van een particulier of een bedrijf?

Als u een camper gaat kopen doet u een flinke investering. Naast de camper koopt u waarschijnlijk ook nog accessoires. Denk bijvoorbeeld aan een fietsendrager, voortent, satellietantenne, navigatiesysteem en zonnepanelen. Alles bij elkaar dus een fors bedrag. Het is begrijpelijk dat u kwaliteit wilt voor uw geld. Het is altijd verstandig om de camper te kopen bij een Bovag dealer. U bent dan verzekerd van een garantietermijn van zes maanden. Bij een particulier bent u vaak net zo duur uit, maar is er geen service. Koopt u toch van een particulier controleer dan zelf of er een redelijke prijs wordt gevraagd. Als u zelf niet technisch bent, kunt u de camper vooraf laten keuren. Koopt u zonder keuring kijk dan in ieder geval naar het toilet en de douche, de waterdichtheid, het chassis, de banden, het dak, de wanden, de ramen en de werking van de verwarming. Maak ook een koopcontract en vraag om handleidingen en garantiebewijzen van de inbouwapparatuur.

Camper kopen op een beurs

Er zijn jaarlijks in Nederland en in het buitenland diverse beurzen waar u een camper kunt kopen of huren. Soms is de beurs enkel voor particulier aanbod, tweedehands dus. De ervaring leert dat er ook veel jonge tweedehands campers aangeboden worden. Nogal wat mensen blijken na een paar jaar de camper toch weer weg te doen. Op de beurzen zijn meestal ook camperzaken aanwezig en is het aanbod groot. Vaak is er ook ruimte voor andere bedrijfjes en standhouders die aanverwante diensten en producten aanbieden. Het is dus van belang vooraf even te kijken om welk type beurs het gaat.

De Beurskalender 2017

DatumSoort beursPlaats
7 en 8 januariVakantiebeurs voor bijzondere reizenAmsterdam
11 januari t/m 15 januariVakantiebeursUtrecht
14 januari t/m 22 januariVakantiebeursStuttgart
19 januari t/m 24 januariCaravanaLeeuwarden
26 januari t/m 30 januariVakantiesalon VlaanderenAntwerpen
21 en 22 januariVakantiebeurs voor bijzondere reizenBreda
2 februari tot 5 februariVakantiesalon BrusselBrussel
4 februari en 5 februariKampeer-, Fiets- en WandelbeursAssen
17 februari t/m 19 februariKampeer- en Vrije tijd beursHardenberg
11 februari en 12 februariFiets- en Wandelbeurs NederlandUtrecht
21 februari t/m 26 februariCaravan Camping en Motorhome showBirmingham
15 februari t/m 19 februariReise und CampingEssen
24 februari t/m 26 februariCaravan en Camper BeursGorinchem
18 februari en 19 februariFiets en Wandelbeurs VlaanderenAntwerpen
11 maart en 12 maartKampeerbelevenis Zuid-HollandHeinenoord
3 februari t/m 5 februariKampeer Totaal VenrayVenray
11 maart en 12 maartKampeerbelevenis Zuid HollandHeinenoord
11 februari en 12 februariAutoScout 24 Tweedehands MotorhomesalonAntwerpen
17 maart t/m 19 maartCamper Expo VoorjaarHouten
25 augustus tot 3 septemberCaravansalon DusseldorfDusseldorf
11 oktober t/m 15 oktoberKampeer en Caravan JaarbeursUtrecht

Lees verder

© 2015 - 2017 Wereldburger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Camper huren of kopen? Nieuw of tweedehands?Camper huren of kopen? Nieuw of tweedehands?Met een camper op vakantie. Een camper huren of kopen, voor velen is het al jaren een droom om ooit eens met een camper…
Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?Ook wel eens jaloers op mensen met een eigen camper? Vrij om te gaan en staan waar je wilt en altijd je eigen huisje bij…
Geld lenen voor een camper of mobilhome via de camperleningGeld lenen voor een camper of mobilhome via de camperleningBen je een beetje avontuurlijk van geest en hou je toch van comfort, dan is de camper of mobilhome voor jou. In een camp…
Caravana 2011 staat in het teken van moderne ontwikkelingenCaravana 2011 staat in het teken van moderne ontwikkelingenCaravana 2011 wordt gehouden van 20 januari tot en met 25 januari in WTC Expo in Leeuwarden. Naast aanbieders van kampee…
Camper met belastingvoordeelCamper met belastingvoordeelEen camper kopen in Duitsland en die met Duits kenteken daar stallen, biedt belastingvoordeel. Maar vakantie met de camp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon / Pixabay
  • Inleidingsfoto: https://pixabay.com/en/desert-atacama-desert-chile-730/
  • http://www.anwb.nl/kamperen/camper/soorten-campers (december 2015)
  • http://www.campersite.nl/ (december 2015)
  • http://www.geldersecaravancentrale.nl/actueel/gaat-u-een-camper-kopen/ (december 2015)
  • http://www.camperleven.nl/index.php?doc=model_camper (december 2015)
  • http://www.campers.nl/pages/Soorten_campers.aspx (december 2015)
  • https://kampeerbeurzen.nl/ (januari 2017)
  • Afbeelding bron 1: WikimediaImages / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Picman2 / Pixabay

Reageer op het artikel "Nieuwe of tweedehands camper kopen: beurskalender 2017"

Infoteur: Wereldburger
Laatste update: 03-01-2017
Gepubliceerd: 18-12-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Special: Camper
Schrijf mee!