InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Televisie kijken met een schotelantenne op de camping

Televisie kijken met een schotelantenne op de camping

Televisie kijken met een schotelantenne op de camping Steeds meer mensen gaan met de camper op pad. Ook het kamperen met de caravan blijft bij veel Nederlands favoriet. Wil je ook op vakantie in Europa die leuke serie volgen of die spannende voetbalwedstrijd niet missen? Je hebt dan o.a. een schotelantenne nodig. Welke schotelantennes zijn er? Wat kost dat? Hoe zit het met de prijs/kwaliteit? Wat heb je er voor nodig? Betaal je maandelijks een abonnement? Is de installatie eenvoudig? Heb je altijd een goed bereik?

Televisie op de camping of onderweg met de camper

Veel mensen willen ook tijdens de vakantie t.v. kijken. Soms is er kabeltelevisie beschikbaar voor jaarplaatsen. Dit is echter niet altijd.
Als het op de camping slecht weer is of als je lang gaat overwinteren, voelt de televisie misschien als onmisbaar. Je bent het zo gewend om het nieuws te volgen en je hebt je favoriete programma's, die je niet zomaar wilt missen. Dan kan een schotelantenne de oplossing zijn. Je wilt dan wel vrij eenvoudig de satelliet vinden en niet teveel bekijks hebben van de buren omdat je al een half uur aan de schotel staat te draaien. Je zult op zoeken moeten naar de 'Astra-satelliet'. Als je rond 12:45 's middags (GMT+1, zomertijd) kijkt waar de zon staat, weet je ongeveer de positie van de Astra.

Wat heb je nodig?

Naast een schotel heb je nog wat andere spullen nodig. Canal Digitaal is een van de bekendste aanbieders.
De starters set van Canal Digitaal kost 299. Daarnaast kost het basis HD-abonnement 17,95 per maand. (november 2015). Met de schotel van 64 cm heb je goed bereik in heel Europa met uitzondering van Portugal en Zuid-Spanje. Voor die gebieden heb je een grotere schotel nodig.

De startersset bevat:
  • een HD satellietontvanger (M7SAT801)
  • een smartcard
  • dubbele kop met 4 aansluitpunten,
  • 64 cm schotel met beugelset
  • een coaxkabel van 20 meter
  • een 25 cm lange aluminium buis
  • een kompas

De installatie
De installatie is een redelijk technische klus. Voor veel mensen zal dit een obstakel betekenen. Met een set in de duurdere prijsklasse zal de installatie eenvoudiger zijn. Goedkoop is dus meestal duurkoop. Het inschakelen van een specialist zal voor sommigen de beste oplossing zijn. Voor installatie en uitleg moet je op ongeveer vier arbeidsuren rekenen.

De televisiesteun
Je kunt de televisie natuurlijk gewoon neerzetten en telkens weer opbergen. Er zijn echter ook speciaal voor campers en caravans ontworpen plafondsteunen en ophangbeugels. Het beste is met de camper of caravan langs een verkooppunt rijden en de juiste beugel of steun aanschaffen. Bij bestellen via internet loop je het risico dat het niet goed past. Voor een steun betaal je minimaal 50. (november 2015) Er zijn echter ook veel duurdere.

Bron: Picman2 / PixabayBron: Picman2 / Pixabay

Welke schotels zijn er?

Halfautomatische schotel op het dak
Deze schotel zorgt voor gebruiksgemak, want je hebt hem altijd bij je. Tijdens het rijden wordt hij ingeklapt, dus het is een compacte oplossing. Je kunt hem in je eentje goed stellen. Er zit een zogenaamde 'satfinder' bij, welke aangeeft wanneer het signaal van de satelliet is gevonden. Je draait dus gewoon binnen 'aan de schotel' en vindt bereik als er geen belemmeringen zijn. Sta je bijvoorbeeld tussen de bomen, dan zul je een andere plek voor je kampeermiddel moeten zoeken om toch bereik te hebben. De positie is cruciaal voor de ontvangst. Deze schotel is relatief duur. Een ander nadeel is dat er een gat in het dak gemaakt moet worden om de schotel te bevestigen.

Vrijstaande schotel op statief
Je kunt deze schotel, afhankelijk van de lengte van het snoer, neerzetten waar je wilt. Je kunt hem dus vrij simpel op een goede plaats zetten. Hij is licht in gewicht. De schotel moet zowel horizontaal als verticaal goed gesteld worden. De 'graden' staan op de schotel aangegeven. Eventueel kun je met een kompas het zuiden zoeken, want in die richting staat de Astra. Je moet met zijn tweeën zijn om de ontvangst te vinden. Iemand draait buiten aan de schotel en iemand kijkt binnen of er signaal is. Het is belangrijk de schotel waterpas te zetten.

Welk abonnement?

Canal Digitaal biedt diverse abonnementen aan. Wil je enkel de publieke omroepen ontvangen (NPO-zenders) dan betaal je enkel eenmalige inschrijfkosten van 99. (november 2015) Je kunt ook kiezen voor een abonnement. Dan ontvang je een uitgebreider zenderpakket van minimaal 160 internationale zenders via de Astra satelliet. Ook zijn er nog ruimere abonnementen met extra zenders, Filmnet of Sportnet. Ook bij andere providers, zoals Astra2connect en Tooway kun je een abonnement afsluiten.

Tips

  • Zet de schotel altijd buiten. Binnen zal de ontvangst meestal niet lukken
  • Zet de schotel niet verder dan 30 meter bij de receiver vandaan
  • Zorg dat er vrij uitzicht is. Bomen en huizen tussen de schotel en de satelliet verstoren de ontvangst
  • Bedenk vooraf goed in welke landen je ontvangst wilt en welke speciale zenders je wilt ontvangen. Stem daar je keuze voor schotel en abonnement op af
  • Zorg ervoor dat de helling van de schotel juist is (voor Nederland tussen de 29° en 30°)
  • Een 2- of 4-voudige kop is de beste keuze

Lees verder

© 2015 - 2017 Wereldburger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellietenAanbod van de Nederlandse tv via de ASTRA satellieten 19.2º en de 23.5º Oost is enorm. Keuze tussen free to air, gratis,…
In België TV kijken met satellietDigitaal televisie kijken met Belgacom en Telenet is erg duur. Bovendien zijn er niet erg veel alternatieven voorhanden.…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Satelliet tv in het buitenlandOf we nu voor werk, voor vakantie, voor een studie of dat we gewoon een tweede huis hebben in het buitenland, een ding h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors / Pixabay
  • http://www.canaldigitaal.nl/schotelantenne/ (november 2015)
  • http://www.anwb.nl/kamperen/caravan/kamperen-met-de-caravan/tv-kijken-met-schotel (november 2015)
  • http://www.weethet.nl/dutch/isat_dish.php (november 2015)
  • Afbeelding bron 1: Picman2 / Pixabay

Reageer op het artikel "Televisie kijken met een schotelantenne op de camping"

Infoteur: Wereldburger
Laatste update: 25-11-2015
Gepubliceerd: 25-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Special: Camper
Schrijf mee!