InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Camperplaats bij Franse (wijn)boer: hoe werkt dat?

Camperplaats bij Franse (wijn)boer: hoe werkt dat?

Camperplaats bij Franse (wijn)boer: hoe werkt dat? Steeds meer Nederlanders kopen of huren een camper. Het zijn vaak kampeerders die op zoek zijn naar gemak en luxe. De camper biedt veel comfort. Voorheen waren het voornamelijk gepensioneerden, maar ook steeds meer gezinnen en werkenden gaan met de camper op pad. Er wordt niet enkel meer overnacht op een camping of camperplaats. Er worden nieuwe overnachtingsmogelijkheden gevonden, zelfs tussen de wijngaarden en olijfbomen. Hoe werkt het kamperen bij de Franse boer? Hoe lang mag u er blijven staan? Zijn er voorzieningen zoals op een camping? Waar moet u op letten?

De Franse wijnstreken

Frankrijk is het wijnland bij uitstek en staat bovenaan als het gaat om de bekendheid van wijnen. De streken Bordeaux, Champagne en Beaujolais leveren de bekendste wijnen. Ook de wijnregio's in het oosten zoals de Elzas, Côte du Rhône en de Bourgogne hebben veel wijngaarden. Door de verschillende microklimaten in het land ontstaat een breed assortiment aan wijnen.
Met de camper kunt u bepaalde wijnroutes rijden en onderweg overnachten bij wijnboeren.

De organisatie "France Passion"

Bij deze organisatie zijn meer dan 1700 Franse boeren aangesloten. Elk jaar komen er nieuwe adressen bij. Het zijn fruitboeren, wijnboeren en andere aanbieders van ambachtelijke producten. Ze wonen verspreid over heel Frankrijk. Om lid te worden van deze club betaalt u 29,- per jaar. (nov. 2015) Voor dit bedrag mag u dan een jaar lang gratis bij alle aangesloten bedrijven met de camper staan. U ontvangt een lidmaatschapspas, een raamsticker en een gids met vermelding van alle deelnemende boeren. Ook de GPS-coördinaten van de adressen staan erbij. In de gids staat ook vermeld welke restaurants de gastfamilies voor u hebben uitgezocht. Deze adressen zijn nooit ver weg en er is parkeerplek voor de camper. Soms wordt er een maaltijd op de boerderij aangeboden, waar u voor kunt reserveren. Het is echter een vrijblijvende formule. U bent niet verplicht om ergens aan deel te nemen of om wijn of andere producten te kopen.

Bron: Chorengel / PixabayBron: Chorengel / Pixabay

Hoe werkt het?

U wordt uitgenodigd op het privéterrein van de boer. U wordt niet ontvangen als klant, maar als gast. Vaak mag u zelf een kampeerplek zoeken op het erf. Soms is er al een plaats voor u uitgezocht en dient u die te accepteren. De gastfamilie wil hun dagelijkse werk kunnen doen en zal een veilige plek voor u aanwijzen. Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen, meestal maximaal vijf. U kunt dus pech hebben als het die dag vol is.

Voorzieningen

Er zijn meestal geen voorzieningen voor u zoals toilet of douche, elektriciteit of een watertappunt. U dient dus zelfvoorzienend te zijn wat betreft toilet, afval, schoon en vuil water, etc. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat u maar 24 uur aaneengesloten mag blijven staan. U kunt dan na het verblijf bij de wijnboer weer een camperplaats of camping opzoeken voor schoon water etc.

Ambachtelijke producten

U krijgt de kans om te zien hoe de producten worden gemaakt en kunt ze natuurlijk ook proeven. Mochten ze u goed bevallen, dan zal de boer u graag wat verkopen. Naast wijn of cognac zult u allerlei producten tegenkomen zoals (geiten)kaas, fruit, broderie, honing, lavendelolie, zeep, noten, jam, forel, ham, olijfolie, worst, slakken, cider en bier.

Bron: WikimediaImages / PixabayBron: WikimediaImages / Pixabay

Voordelen en nadelen vergeleken met een camping of camperplaats

Voordelen

  • Het is een gratis verblijf
  • U overnacht op een veilige plek
  • Het is optimaal genieten van het platteland
  • U beschikt over een grote kampeerplek
  • Meestal zult u een vrij en mooi uitzicht hebben
  • U maakt kennis met het maken van diverse producten en u kunt ze rechtstreeks van de boer kopen

Nadelen

  • U mag maximaal 24 uur blijven staan
  • Er zijn meestal geen voorzieningen

Tips

  • Arriveer op een normaal tijdstip. Liever niet 's avonds laat en zeker niet midden in de nacht.
  • Geef de gastfamilie even een seintje als u bent aangekomen. Dit is wel zo beleefd.
  • Als er voorzieningen beschikbaar worden gesteld, maak er dan bescheiden gebruik van en pas nadat dit is aangeboden door de gastfamilie.
  • Interesse in de producten en het werk van de gastheer en/of gastvrouw wordt erg op prijs gesteld.
  • Veroorzaak geen geluids- of andere overlast. Laat bijvoorbeeld het aggregaat niet draaien en draai geen harde muziek.
  • Neemt u huisdieren mee, vraag dan of deze vrij over het erf mogen lopen. Uw huisdieren mogen natuurlijk geen overlast veroorzaken.

Lees verder

© 2015 - 2017 Wereldburger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kamperen bij de boer: het nieuwe kamperenIedereen kiest, om er even helemaal tussenuit te zijn, de vakantie en omgeving uit die het beste bij hem of haar past. S…
SVR, Stichting Vrije Recreatie, kamperen bij de boerDe Stichting Vrije Recreatie is een organisatie zonder winstoogmerk die het kampeerders mogelijk maakt om op de boerderi…
Geen geld voor een dure vakantie? Koop een tent!Geen geld voor een dure vakantie? Koop een tent!Veel mensen kijken alweer uit naar de zomervakantie. Door de crisis en onzekerheid is er echter weinig tot geen geld te…
Voor het eerst kamperenWat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens he…
Bronnen en referenties
  • http://camperreiswinkel.nl/lidmaatschappen.html (november 2015)
  • https://www.france-passion.com/images/m1_OTE_13-09-TopCamper-Mag-pdf.pdf (november 2015)
  • http://www.campersite.nl/bestemmingen/frankrijk/ (november 2015)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wijnbouw_in_Frankrijk (november 2015)
  • Afbeelding bron 1: Chorengel / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: WikimediaImages / Pixabay

Reageer op het artikel "Camperplaats bij Franse (wijn)boer: hoe werkt dat?"

Reactie

Bert Hendrix, 30-03-2017 09:06 #1
Waar kan ik mij aanmelden voor lidmaatschap camper bij de wijnboer?

Infoteur: Wereldburger
Laatste update: 22-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Special: Camper
Reacties: 1
Schrijf mee!