InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Vrij kamperen op paalkampeerplaats Campanula (Zeewolde)

Vrij kamperen op paalkampeerplaats Campanula (Zeewolde)

Campanula is een vrijkampeerplaats (beter bekend onder de 'oude' aanduiding paalkampeerplaats) gelegen in het Horsterwold in de gemeente Zeewolde (Flevoland), nabij de Stille Kern. Deze kampeerplaats onderscheidt zich op enkele punten van de andere vrijkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer.

Paalkamperen / Vrij kamperen

Paal- of vrij kamperen is het kamperen op door Staatsbosbeheer speciaal aangewezen locaties in of aan de rand van een natuurgebied. Een paalkampeerplaats biedt plaats aan maximaal drie tentjes en men mag maximaal 72 uur op de paalkampeerlocatie verblijven. Overnachten is gratis en reserveren is niet mogelijk. Klik hier voor meer informatie over paalkamperen.

De locatie

De door Staatsbosbeheer aangewezen paalkampeerlocatie Campanula is de enige paalkampeerplaats in de provincie Flevoland. Hij is gelegen in het Horsterbos in de gemeente Zeewolde (in het Zuid-Oosten van Flevoland).

Voor een paalkampeerplaats is Campanula vrij luxe. Zo is het niet alleen mogelijk met een eigen tent te kamperen, maar zijn er ook vier houten hutjes waarin overnacht kan worden. Deze hutjes bestaan uit een houten afdak, achterzijde en vloer. De voorzijde is open. Bij de hutjes is een vuurplaats aanwezig en aan de zuidzijde van het terrein bevinden zich twee buitentoiletten. Stroom, douches en andere voorzieningen zijn niet aanwezig. In tegenstelling tot de meeste andere paalkampeerplaatsen is er bij Campanula ook geen grondwaterpomp aanwezig. Op circa een kilometer afstand is drinkwater te halen bij een waterpomp in het Speelbos, nabij het kantoor van Staatsbosbeheer.

Net als vrijwel alle andere paalkampeerplaatsen is Campanula gelegen aan wandel- en fietsroutes. Het is niet mogelijk met de auto tot aan de kampeerplaats te komen. Wie met de auto komt, kan deze het best parkeren op de parkeerplaats bij het kantoor van Staatsbosbeheer (Groenewoudseweg 7, 3896 LS Zeewolde) en vanaf daar te voet verder gaan. De route naar de kampeerplaats is niet gemarkeerd en de kampeerplaats zelf ligt nogal verscholen. Op kaarten van het gebied staat de kampeerplaats overigens vaak wel aangegeven.

De GPS-coördinaten van de locatie zijn X 162271, Y 479042, N 52.2993075 en E 5.4937966.

De omgeving

De Stille Kern
Paalkampeerplaats Campanula is gelegen op enkele meters afstand van de Groewoudse Tocht. Aan de andere kant van dit water bevindt zich de Stille Kern, een indrukwekkend natuurgebied waarin men zich buiten de wandelpaden mag begeven. In het voorjaar van 2013 is er overigens ook een verhard wandelpad in de Stille Kern aangelegd, om tegemoet te komen aan hen die zich niet zo graag of gemakkelijk door de wilde natuur begeven, maar wel van het natuurgebied willen genieten. Vanaf de kampeerplaats is de Stille Kern (anno 2013) gemakkelijk te bereiken met het gele bootje dat nabij de kampeerplaats ligt, of via het bruggetje dat aan de noordzijde circa 150 meter van de kampeerplaats ligt.

Speelbos De Zevensprong
Achter het kantoor van Staatsbosbeheer is een deel van het bos ingericht als speelbos voor kinderen. Er is een kabouterroute, een piratenroute en een heksenroute langs de verschillende speeltoestelen, met diverse opdrachten onderweg.
© 2013 - 2017 Laura-w, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campanula: verschillende soortenCampanula: verschillende soortenDe Campanula is er in veel verschillende soorten. Er zijn lage soorten, die goed als rand plant gebruikt kunnen worden,…
De campanula of klokjesbloem is een zonaanbidderDe campanula of klokjesbloem is een zonaanbidderDe campanula met zijn mooie klok- of stervormige bloemen, ook wel klokjesbloem genoemd, is een zonaanbidder. Je hebt hog…
Goedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachterGoedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachter. Het kan Lekker wandelen, kanoen, fietsen of in de natuur zijn en da…
Paars bloeiende vaste plantenPaars bloeiende vaste plantenVoor de liefhebbers van paars bloeiende planten is er voldoende keus. Paars bloeiende planten laten zich gemakkelijk com…
Scouting heeft eigen landgoedScouting heeft eigen landgoedScouting Nederland heeft een vast terrein waarop alle scoutinggroepen hun kampen kunnen houden. Dit terrein hebben ze ge…
Bronnen en referenties
  • Staatsbosbeheer : Campanula - http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnachten/Kampeerterreinen/Campanula.aspx
  • Staatsbosbeheer : Speelbos De Zevensprong - http://www.staatsbosbeheer.nl/activiteiten/randmeerbossen/speelbos%20de%20zevensprong.aspx
  • VVV Zeewolde : Stille Kern Struintocht - http://www.vvvzeewolde.nl/Zien-en-doen/Actief/~/media/VVVZeewolde/Wandelroutes/Stille%20Kern%20Struintocht.ashx

Reageer op het artikel "Vrij kamperen op paalkampeerplaats Campanula (Zeewolde)"

Reactie

Mark, 04-01-2017 18:59 #1
Toen ik er in september was, was het gele bootje volledig lek en vol met water. Je kon er geen gebruik van maken.

Infoteur: Laura-w
Gepubliceerd: 25-08-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Reacties: 1
Schrijf mee!