InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Naar Londen met het vliegtuig, de ferry of de trein?

Naar Londen met het vliegtuig, de ferry of de trein?

De Olympische spelen komen steeds dichterbij, voor degene die nog geen reis hebben geboekt naar Londen is het verstandig om de verschillende mogelijkheden te bekijken, het kan een hoop geld schelen!

Hoe wil je reizen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om naar Londen te reizen. Voordat je een keus maakt is het handig om de volgende vragen te beantwoorden:
  • Hoe lang mag de reis duren?
  • Hoeveel mag de reis kosten?
  • Hoeveel bagage wil ik meenemen?
  • Wil ik een auto meenemen?

Als je deze vragen hebt beantwoord is het namelijk een stuk makkelijker om een keuze te maken voor welk vervoer het meest geschikt is. Is reizen per vliegtuig, ferry, of trein de beste keuze?

Vliegtuig

Vliegen is een snelle manier om naar Londen te reizen, maar ook een dure. Er zijn verschillende luchthavens in Londen waardoor de afstand tot de bestemming zo klein mogelijk gemaakt kan worden. De vlucht prijzen verschillen wel per luchthaven en maatschappij. In het vliegtuig kan er maar beperkt bagage meegenomen worden, houdt hier rekening mee! Een vlucht duurt gemiddeld 1 uur en een kwartier tot anderhalf uur. Bij ieder voorbeeld heb ik 2 personen gerekend, vertrek op 27 juli 2012 en terug op 3 augustus 2012, economy class. Bij vertrek vanaf Amsterdam Schiphol Airport:

Londen Heathrow

Laagste prijs 129,71 pp met KLM Airlines. Dagelijks zijn er ongeveer 12 vluchten van KLM Airlines naar Londen Heathrow, waardoor er nog genoeg tickets beschikbaar zijn.

Londen Gatwick

Laagste prijs 129,99 pp met EasyJet. Let op! Ruimbagage meenemen tegen betaling! . Dagelijks zijn er ongeveer 5 vluchten van EasyJet naar Londen Gatwick. British Airways verzorgt ook vluchten naar dit vliegveld, vanaf 161,76 pp.

Londen City

Laagste prijs 266,24 met British Airways.
Dagelijks zijn er ongeveer 7 vluchten van British Airways naar Londen City Airport.

Londen Luton

Laagste prijs 109,54 pp met EasyJet. Let op! Ruimbagage meenemen tegen betaling!
Dagelijks zijn er ongeveer 4 vluchten van EasyJet naar Londen Luton.

Londen Southend

Dagelijks zijn er ongeveer 2 vluchten van EasyJet naar Londen Southend.

Londen Stansted

Dagelijks zijn er ongeveer 3 vluchten van EasyJet naar Londen Stansted.

Ferry

Reizen per ferry heeft als groot voordeel dat het mogelijk is een auto mee te nemen. Passagiers zonder auto mogen 1 stuk handbagage meenemen en 2 stuks extra bagage bij de meeste maatschappijen. Passagiers met auto kunnen ongelimiteerd bagage meenemen, zolang het maar in de auto past. Het nadeel van reizen per ferry is dat je minder dicht bij de plaats van bestemming aankomt. Gemiddeld komt er nog een uur reistijd bij om in Londen te komen. Voordeel is wel dat het vaak goedkoper is dan met het vliegtuig. Er zijn verschillende overtochten mogelijk per ferry, namelijk:
  • Hoek van Holland - Harwich
  • Calais - Dover
  • Duinkerken - Dover

Hoek van Holland - Harwich

Hoek van Holland is vanuit Nederland het dichtstbijzijnde vertrekpunt. Stenaline verzorgt de overtochten op deze route. Een overtocht duurt gemiddeld 5 en een half uur. De vertrektijden zijn tijdens de Olympische spelen iets aangepast, let hier goed op! Bij de nacht overtocht is het verplicht een hut bij te boeken. Bij een overtocht per ferry zijn er zeer veel mogelijkheden om te reizen, hieronder de meest goedkope opties. Retourticket op 27 juli 2012 en 3 augustus 2012 met 2 personen.
  • Voetpassagier: 138,- pp
  • Voetpassagier met 2 persoons hut: 171,- pp
  • Passagier met normaal formaat auto: 117,50
  • Passagier met normaal formaat auto met 2-persoons hut: 150,50

Er zijn nog verschillende mogelijkheden m.b.t het meenemen van een caravan, het reizen met een grotere auto, het boeken van een luxere hut of loungechair etc. Maaltijden e.d zijn niet inbegrepen.

Calais - Dover

De route Calais - Dover wordt zeer veel gebruikt om de overtocht te maken naar Engeland vanuit heel Europa. De overtocht duurt gemiddeld anderhalf uur, aanzienlijk korter dan de overtocht vanuit Hoek van Holland. Per dag zijn er 33 overtochten, uitgevoerd door 2 maatschappijen:
  • DFDS Seaways
  • P&O Ferries

DFDS Seaways
Bij DFDS Seaways zijn er geen tickets voor voetpassagiers, alleen voor passagiers die reizen met een auto of ander vervoersmiddel.
Retourticket op 27 juli 2012 en 3 augustus 2012 met 2 personen.
Passagier met normaal formaat auto: 49,- pp

Het is niet mogelijk een hut bij te boeken aangezien de overtocht vrij kort is. Wel is er de mogelijkheid om het gewone ticket te upgraden met VIP Lounge voor 14,- pp enkele reis. Het gebruik van een groter voertuig en/of aanhangwagen zal de prijs verhogen. Maaltijden zijn niet inbegrepen.

P&O Ferries
Bij P&O Ferries is het wel mogelijk om een ticket te boeken als voetpassagier. Maar let op! Voetpassagiers kunnen enkel van Calais naar Dover reizen tussen 06:45- 21:45 en van Dover naar Calais tussen 08:25-19:15.

  • Voetpassagier: 58,60 pp
  • Passagier met normaal formaat auto: 48,- pp

Bij P&O Ferries is het ook mogelijk het gewone ticket te upgraden naar Club Lounge, dit kost 32,- per groep enkele reis. In het voorbeeld van 2 personen retour zou dit betekenen dat er 32,- pp bij de totaalprijs erbij komt. Het gebruik van een groter voertuig en/of aanhangwagen zal de prijs verhogen. Maaltijden zijn niet inbegrepen.

Duinkerken - Dover

DFDS Seaways verzorgt 12 overtochten per dag op de route Duinkerken - Dover. Deze overtocht duurt gemiddeld zo'n 2 uur. Voor voetpassagiers kan er online een ticket worden gekocht met de fiets als vervoersmiddel. Retourticket op 27 juli 2012 en 3 augustus 2012 met 2 personen.

  • Passagier met fiets: 38,- pp

Trein

Via de Eurotunnel is het mogelijk om met de trein naar Engeland te reizen. Er kan alleen gebruikt worden gemaakt van de Eurotunnel met een auto of ander vervoersmiddel. De auto wordt in de trein gezet, het is niet mogelijk om zelf in de auto door de tunnel te rijden. Het reizen met de trein heeft de kortste reistijd t.o.v reizen met het vliegtuig of de ferry, namelijk maar 35 minuten. Dagelijks zijn er 37 ritten, gemiddeld 4 per uur overdag. Voor bagage gelden dezelfde regels als bij de ferry, geen restricties, zolang het in de auto past. Een dakkoffer is toegestaan. Retourticket op 27 juli 2012 en 3 augustus 2012 met 2 personen.

Passagier met gewoon formaat auto: 91,- pp.
Per auto mogen er tot 9 passagiers mee, dit verlaagt de prijs behoorlijk. De prijs wordt namelijk per vervoersmiddel berekend, niet per persoon. Des te meer personen er mee gaan, des te goedkoper de reis is.

Conclusie

Met het vliegtuig is de totale reistijd vrij kort. Vertrek vanuit Amsterdam en aankomst in Londen zelf. Nadeel is de prijs en de beperking van bagage. Bij het reizen met de ferry zijn er meerdere opties. Vanuit Hoek van Holland is de duurste optie, maar wel het dichtstbijzijnde vertrekpunt. De reis duurt het langst met gemiddeld 5 en een half uur. Voordeel is de mogelijkheid om de auto mee te nemen en de korte reistijd naar het vertrekpunt van de ferry. De ferries die vanuit Frankrijk vertrekken zijn een stuk goedkoper én hebben een kortere overtocht. Vanuit Utrecht is de reistijd naar Calais met de auto ongeveer 3 en een half uur. De totale reistijd zal elkaar dus niet veel ontlopen. De trein heeft de kortste reistijd en is erg goedkoop wanneer je met meerdere personen reist, maar vrij duur wanneer je alleen reist.

Bij alle types vervoer kunnen de ticketprijzen verschillen bij andere vertrektijden op deze data.
© 2012 - 2017 Revelation, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema triathlonOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema triathlonOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema triathlon. Op 4 en 7 augustus 2012 wordt de triathlon gehouden op de Olympisc…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema moderne vijfkampOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema moderne vijfkampOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema moderne vijfkamp. Op 11 en 12 augustus 2012 vindt de moderne vijfkamp plaats…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema tafeltennisOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema tafeltennisOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema tafeltennis. Van 28 juli tot en met 8 augustus 2012 wordt er tafeltennis gesp…
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.
Bronnen en referenties
  • http://www.fxairports.co.uk/airports.php, logoguru.co.uk, http://www.united-ferries.gr/images/userfiles/ferries-dover-calais-map.jpg, http://www.poferries.nl/, http://www.eurotunnelgroup.com/uk/the-channel-tunnel/rolling-stock/

Reageer op het artikel "Naar Londen met het vliegtuig, de ferry of de trein?"

Infoteur: Revelation
Laatste update: 20-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!