InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Koninginnedag 2013, leuke vrijmarkten en overige uit tips

Koninginnedag 2013, leuke vrijmarkten en overige uit tips

Koninginnedag 2013, leuke vrijmarkten en overige uit tips Koninginnedag 2013 is een nationale feestdag en wordt zoals ieder jaar gevierd op 30 april. Koningin Beatrix en de overige leden van de Koninklijke familie waren in 2012 in de provincie Utrecht om Koninginnedag 2012 in Rhenen en Veenendaal te vieren. Koninginnedag 2013 zal door geheel Nederland worden gevierd. Vooral in Amsterdam is het altijd een groot feest. Ook in andere delen van Nederland zijn er leuk uit tips voor Koninginnedag 2013. Op 30 april 2013 is de troonswisseling en wordt prins Willem-Alexander Koning. Nederland viert twee dagen feest.

Koninginnedag

Koninginnedag is een nationale feestdag in Nederland, maar ook op de ABC-eilanden: Curaçao, Sint Maarten en Aruba. Koninginnedag wordt sinds 1949 gevierd op 30 april, de geboortedag van Prinses Juliana. In de jaren daarvoor werd Koninginnedag gevierd op 31 augustus. Koninginnedag wordt vaak uitbundig gevierd met verschillende activiteiten en festiviteiten door het gehele land. Vooral de Koninginnedag vrijmarkten zijn erg populair. Vanaf 2014 is de Koningsdag op de verjaardag van de Koning, 27 april.

Wanneer Koninginnedag op een zondag valt, wordt Koninginnedag op zaterdag 29 april gevierd.

Koninginnedag 2012, was een Koninginnedag met een traantje en een lach

Koninginnedag 2012 zou naar alle verwachtingen één groot volksfeest worden. Toch werd deze dag stiekem ook een beetje overschaduwd door het verdriet om de onzekere toestand van Prins Friso. De tweede zoon van Koningin Beatrix raakte op 17 februari 2012 ernstig gewond tijdens een skiongeval in het Oostenrijkse Lech. De Prins hield aan zijn ongeval ernstige hersenletsel over en ontwaakte tot op heden niet uit zijn coma. Prins Friso wordt nu verpleegd in een revalidatiecentrum in Londen, de woonplaats van Prins Friso en zijn vrouw Prinses Mabel.

Witte bloem voor Friso
De Koninklijke familie was op Koninginnedag 2012 voor het eerst, na het zware ongeval van Prins Friso, weer met zijn allen in het openbaar verschenen. Om de Koninklijke familie op deze dag een hart onder de riem te steken is het Nederlandse volk opgeroepen om tijdens Koninginnedag 2012 een witte bloem te dragen voor Prins Friso en zijn familie. Het maakt niet uit wat voor witte bloem er gedragen wordt. Een Tulp, Roos, Margriet, Aster, Anjer enz. zolang deze bloem, maar wit van kleur is.

Koninginnedag 2012 in Rhenen en Veenendaal

De Koninklijke familie was op Koninginnedag 2012 een bezoek brengen aan de Utrechtse gemeenten Rhenen en Veenendaal. De Rijksvoorlichtingsdienst had laten weten dat de Koninklijke familie was in gegaan op een uitnodiging van Burgemeester Elzinga, de Burgemeester van Rhenen en Veenendaal.

Koninginnedag 2012 in Amsterdam

Hoewel de Koninklijke familie op Koninginnedag 2012, de gemeenten Rhenen en Veenendaal bezocht, was de echte feestliefhebber waarschijnlijk toch afgereisd naar Amsterdam. Dit is ook niet zo verwonderlijk, want Koninginnedag in Amsterdam is waarschijnlijk het grootste openluchtevenement van Nederland. Op deze dag hebben naar schatting ongeveer 750.000 mensen onze hoofdstad bezocht. In de gehele binnenstad waren er dan ook activiteiten georganiseerd, waaronder natuurlijk de beroemde vrijmarkt en kindervrijmarkt. Daarnaast waren er diverse festivals zoals het Koninginnedag van SLAM!FM en het Q-DAY festival.

Uit tips Koninginnedag 2013

Wanneer je de laatste Koninginnedag 2013 niet in Amsterdam wilt vieren is het leuk om eens één van onderstaande activiteiten te bezoeken:
  • De traditionele kindervrijmarkt in het Valkenbergpark Breda.
  • Koninginnedag Groningen.
  • Oranjepop Nijmegen.
  • Maatricht viert.
  • Samen voor Oranje Rotterdam.
  • Queen Dance Zwolle.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Koninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestKoninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestZonder dat iemand het vermoedde kwam er op 30 april 2012 een eind aan een jaarlijks terugkerend volksfeest, die dag werd…
Koninginnedag Amsterdam 2013: Programma festiviteitenKoninginnedag Amsterdam 2013: Programma festiviteitenKoninginnedag wordt sinds 1949 jaarlijks gevierd op 30 april. De geboortedag van Koningin Juliana, de moeder van Koningi…
Koningsdag op 26 april 2014Koningsdag op 26 april 2014Al meer dan honderd jaar hebben wij Koninginnedag als nationale feestdag gehad. Maar nu wij als staatshoofd een Koning h…
Bronnen en referenties
  • www.koninginnedag2012.nl
  • www.kranten.com

Reageer op het artikel "Koninginnedag 2013, leuke vrijmarkten en overige uit tips"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 28-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Voorgangers Willem-Alexander
Schrijf mee!