InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Kerst en wintersfeer in Maastricht

Kerst en wintersfeer in Maastricht

Kerst en wintersfeer in Maastricht De historische binnenstad van Maastricht wordt wel gezien als de gezelligste en leukste winkelstad van Nederland. Tijdens de wintermaanden en de dagen rondom kerst is Maastricht helemaal een bezoekje waard. Tijdens deze periode is de historische binnenstad en het Vrijthof omgetoverd tot een magische wereld vol gezelligheid en wintersfeer. Tijdens de decembermaand zal er een ijsbaan aanwezig zijn op het Vrijthof en zal er een gezellige kerstmarkt en lichtjesroute in Maastricht worden gehouden.

Kerstmarkt Maastricht 2011

Jaarlijks worden er op diverse plaatsen in Maastricht gezellige sfeervolle kerstmarkten georganiseerd. In 2011 zullen deze markten gehouden worden van 2 december 2011 tot/met 1 januari 2012, dus tot en met het weekend van oud en nieuw, en nieuwjaarsdag. Het centrum van deze kerstmarkten zal natuurlijk liggen op het Vrijthof, maar ook dit jaar is de kerstsfeer te vinden op de Kesselskade langs de maas. Onder de naam Kerst aan de Maas zal daar een uitgebreide kerstmarkt worden georganiseerd met zels een drijvend restaurant.

Winterpret op het Vrijthof

Tijdens de decembermaand wordt er op een van de gezelligste pleinen van Nederland, het Vrijthof een 1.000m² grote ijsbaan geplaatst. Hier kun je tegen een lage intreeprijs heerlijk schaatsen. Na het schaatsen kun je in het horecapaviljoen opwarmen en genieten van o.a heerlijke warme chocoloademelk met slagroom en een Limburgse versnapering. Tijdens het bezoekje aan dit horecapaviljoen heb je een schitterend uitzicht over het Vrijthof en de ijsbaan. Tijdens de decembermaand kun je niet alleen schaatsen op het Vrijthof, maar kun je ook genieten van het uitzicht vanuit een metershoge reuzenrad. Natuurlijk mag ook de kerstmarkt op het Vrijthof niet ontbreken. Van 2 december 2011 tot/met 1 januari 2012 zullen er 50 houten challets worden opgebouwd waarin de standhouders een originele kerstcadeautjes aan de man proberen te brengen.

Lichtjesroute Maastricht 2011

In 2011 zal de lichtjesroute een bijzondere positie innemen tijdens Magisch Maastricht. Door de gezellige binnenstad van de Limburgse hoofdstad zal een gezellige lichtjesroute worden georgansieerd, die je de stad op een andere, maar leuke manier leert kennen. Tijdens de bijzondere en sfeervolle route zul je o.a een bezoek bregen aan het centraal station van Maastricht aan, waar een tien meter hoge verlichtte kerstboom staat. Verder zul je op Plein 1992, de Markt en Mosae Forum verschillende sfeervolle troonluchters treffen en zal de Hoge Brug eruit zien als een bijzonder lichtpad over de Maas. De lichtjesroute in Maastricht is dus zeker het bezoeken waard.

Wanneer je de lichtjesroute in Maastricht gaat volgen, zul je bij Mosae Forum zul een SMS-kerstboom vinden. De verlichting in de kerstboom zal veranderen van kleur, zodra er meer sms'jes binnen komen. De opbrengst van de sms'jes gaat naar het Ronald Mc Donalds huis.

Extra koopzondagen en koopavonden in 2011

Elke zondag (m.u.v eerste kerstdag) in november en december is het koopzondag in Maastricht. Alle winkels in het centrum zullen op deze zondagen geopend vanaf 1zijn vanaf 12.00 uur. Tijdens de dagen voor kerst zijn er van 20 t/m 23 december zij extra koopavonden in de Limburgse hoofdstad en zijn de winkels geopend tot 21.00 uur.

Tijdens de feestdagen, zondag 25 december (Eerste Kerstdag), maandag 26 december 2011 (Tweede Kerstdag) en zondag 1 januari 2012 (Nieuwjaarsdag) zullen de winkels in Maastricht gesloten zijn.

Busreizen

Tijdens de decembermaand worden er tal van busreizen naar Maastricht georganiseerd. Maastricht is dan ook echt een bezoekje waard tijdens de donkere maanden voor kerst. Wanneer je een hotel wilt boeken voor december is het raadzaam om dit al geruime tijd van te voren te doen. Een bezoekje aan Maastricht is ook goed te combineren met een bezoek aan Valkenburg, die wellicht de mooiste kerstmarkten van Nederland heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kerst en wintersfeer in Maastricht"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!