InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Popfestivals Nederland 2016: overzicht, data, locaties

Popfestivals Nederland 2016: overzicht, data, locaties

De Nederlandse festivalkalender met een overzicht van de grote Nederlandse popfestivals in 2016, data en bijzonderheden. Met Pasen wordt traditioneel het festivalseizoen geopend met Paaspop, medio september eindigend met Appelpop. Nederland heeft een rijke en lange traditie op dat gebied. Op deze veelal meerdaagse festivals staan op diverse podia zowel beginnende artiesten als gevestigde namen. Lowlands, Pinkpop, Concert at SEA, Parkpop en de Zwarte Cross zijn veruit de bekendste muziekevenementen met de meeste media-aandacht. Daarnaast zijn er de minder landelijk bekende, meer lokaal gerichte pop-evenementen als Bospop, Dauwpop, Waterpop en Huntenpop. Down The Rabbit Hole en Best Kept Secret draaien minder lang, met een opzet die sterk lijkt op die van Lowlands, een mix van muziek, film, theater en kunst, een steeds vaker omarmde succesformule in de festivalwereld. Een overzicht van de pop/muziekfestivals met datums, locaties, bezoekersaantallen en relevante informatie.

Festivals

Paaspop 2016, Schijndel

  • Datum: 25, 26 en 27 maart 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 60.000 (verspreid over drie dagen), een recordaantal. In 2014 waren er dat nog 58.000.
  • Bijzonderheden: alhoewel het festival al dateert uit 1974 werd het pas in 1985 voor de eerst daadwerkelijk op Eerste Paasdag gehouden.

In 2011 duurde het popfestival voor het eerst drie dagen. Paaspop opent het festivalseizoen traditioneel in het paasweekend. Op het Brabantse evenement is een festivalcamping aanwezig. De locatie is terrein De Molenheide (gelegen aan De Heikampen) in Schijndel, circa 10 kilometer onder Den Bosch.

Bevrijdingsfestivals 2016

  • Datum: donderdag 5 mei 2016
  • Locaties: Amsterdam, Assen, Almere, Leeuwarden, Wageningen, Groningen, Roermond, 's-Hertogenbosch, Haarlem, Zwolle, Utrecht, Vlissingen, Rotterdam en Den Haag
  • Bijzonderheden: Elk jaar is er een nieuwe groep Ambassadeurs van de Vrijheid, een aantal artiesten, zangers en bands die zich per helikopter verplaatsen tussen de verschillende locaties. In 2015 waren dat Caro Emerald, Dotan, Jett Rebel en MainStreet.

Sinds 1994 vinden de bevrijdingsfestivals in alle provincies plaats. Niet alleen een podium voor optredende artiesten maar ook presenteren zich in al die steden organisaties zoals bijvoorbeeld Amnesty International, Cordaid Mensen in Nood, VluchtelingenWerk Nederland en War Child. Sinds 2011 vinden er verspreid over het land veertien festivals plaats.

Dauwpop 2016, Hellendoorn

  • Datum: zaterdag 28 mei 2016
  • Bezoekersaantal 2015: met 10.000 bezoekers was de 21e editie uitverkocht.
  • Bijzonderheden: Dauwpop wordt al sinds 1995 gehouden, vrijwel altijd op Hemelvaartsdag

Aangezien Hemelvaartsdag 2016 samenvalt met Bevrijdingsdag en men de bevrijdingsfestivals niet in de weg wil zitten is voor één keer gekozen om Dauwpop naar een later tijdstip te verschuiven.

Pinkpop 2016, Landgraaf

  • Datum: 10, 11 en 12 juni 2016 (net als in 2015 niet in het traditionele pinksterweekend)
  • Bezoekersaantal 2015: op vrijdag 55.000 bezoekers. Het was de enige dag waarvoor niet alle kaarten werden verkocht. Zowel op de zaterdag als de zondag waren er 70.000 betalende aanwezigen.
  • Kenmerk: oudste en bekendste popfestival van Nederland, en ook het langstlopende festival ter wereld

Pinkpop (Pop met Pinksteren) wordt vrijwel altijd georganiseerd in het Pinksterweekend. Pink, Engels voor de kleur roze, is ook de telkens terugkerende kleur, vooral in de kenmerkende roze hoedjes. In het logo staat een (kinder)pop centraal. De eerste editie van Pinkpop vond plaats op Pinkstermaandag 18 mei 1970, toen nog in Geleen. Sinds 1988 wordt het gehouden op het Megalandterrein in Landgraaf.

Best Kept Secret 2016, Beekse Bergen/Hilvarenbeek

  • Datum: 17, 18 en 19 juni 2016
  • Bezoekersaantal 2015: circa 15.000
  • Bijzonderheden: betrekkelijk nieuwer festival, vond in 2013 voor het eerst plaats
  • Locatie: evenemententerrein Beekse Bergen in Hilvarenbeek

Overnachten kan op het naastgelegen campingterrein en in het bungalowpark van het pretpark. De derde editie in 2015 had één openluchtpodium (ONE), drie overdekte podia (TWO, THREE en FIVE) en één afwijkende stage (FOUR). Er traden dat jaar zon 95 artiesten, bands en djs op.

Down The Rabbit Hole 2016, Ewijk

  • Datum: 24, 25 en 26 juni 2016
  • Bezoekersaantal 2015: ruim 15.000
  • Bijzonderheden: DTRH, oftewel voluit Down The Rabbit Hole is een driedaags festival, dat in dat 2014 voor het eerst werd gehouden.

Festivallocatie is recreatiepark De Groene Heuvels in Ewijk, bij Nijmegen. Qua opzet een directe concurrent van het eveneens nog jonge Best Kept Secret.

Het festival had de beide eerste jaren drie podia, met de toepasselijke namen Hotot, Fuzzy Lop en Teddy Widder, allemaal konijnenrassen.

Concert At SEA 2016, Brouwersdam

  • Datum: 1 en 2 juli 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 40.000 per dag (uitverkocht)
  • Bijzonderheden: BLØF keert ieder jaar terug op het spektakel bij de Brouwersdam.

De vier leden van de Zeeuwse band willen met het hun Umoja Fonds (genoemd naar hun gelijknamige cd) iets doen aan armoede, klimaatveranderingen en watertekorten in ontwikkelingsgebieden.

Parkpop 2016, Den Haag

  • Datum: 26 juni 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 225.000
  • Bijzonderheden: Parkpop is uitgegroeid van een kleinschalig Haags gebeuren naar het grootste eendaagse, gratis toegankelijke popfestival van bijna heel Europa.

In 1981 startte Parkpop met één podium en 15.000 bezoekers; inmiddels is Parkpop een festival met landelijke uitstraling, met drie podia.

Bospop 2016, Weert

  • Datum: 09 en 10 juli 2016
  • Bezoekersaantallen 2015: in totaal circa 22.000 (zaterdag 14.000, zondag 8.000)
  • Bijzonderheden: veelal stevige rockoptredens van artiesten die hun topjaren vaak al achter zich hebben liggen.

Bospop vindt plaats op het Evenemententerrein Weert Noord, gelegen tussen de Eindhovenseweg en de Stienestraat in Weert. In 1980 begonnen als een kleinschalig festival voor regionale amateurbands, tegenwoordig een volwassen evenement op de festivalkalender.

Zwarte Cross Festival 2016, Lichtenvoorde

  • Datum: 22, 23 en 24 juli 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 197.450
  • Bijzonderheden: mix van motorcross, stunts, theater en muziek

Ieder jaar heeft het evenement een motto, voor 2016 is dat: Say Yes to apartigheid.

De Zwarte Cross is het grootste motorcrossevenement van west-Europa. Festivalterrein 'De Schans' ligt aan de rand van het Achterhoekse dorp Lichtenvoorde, vlak aan de Twenteroute. Tante Rikie, Rikie Nijman, moeder van Jovink-manager André Nijman is boegbeeld, beschermvrouw en cultheld ineen. Ze is de officieuze festivaldirecteur en wordt op handen gedragen door de bezoekers. Zo wordt ze tijdens de Zwarte Cross op gezette tijden in een draagstoel over het festivalterrein rondgedragen.

Huntenpop 2016, Ulft

  • Datum: 12 en 13 augustus 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 23.000
  • Locatie: Het popfestival wordt gehouden op het DRU-Park, op het terrein van de DRU-Cultuurfabriek, aan de oevers van de Oude IJssel.

Huntenpop slaat zijn tenten op in een weiland, gelegen tussen de Achterhoekse dorpen Ulft en Silvolde in. Het is ooit opgestart een als kleinschalig evenement in het naburige kerkdorp Varsselder-Veldhunten. Sinds enkele jaren is het gehuisvest op de huidige locatie waar ook voorzien is in een festivalcamping.

Op de vrijdagavond wordt traditiegetrouw afgetrapt met optredens van diverse tributebands, aangevuld met één of meerdere grotere namen. Op de zaterdag vindt het eigenlijke popfestival plaats.

Waterpop 2016, Wateringen

  • Datum: 13 augustus 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 24.500
  • Bijzonderheden: De toegang tot Waterpop is altijd gratis, plaats van handeling is het Hofpark in Wateringen.

De eerste keer dat dit festival werd gehouden was op 1 juli 1978. Die editie werd bezocht door circa vijfhonderd bezoekers, de hoofdact was de band Lucifer, met onder meer Margriet Eshuijs en Henny Huisman.

Lowlands 2016, Biddinghuizen

  • Datum: 21 t/m 23 augustus 2016
  • Bezoekersaantal 2015: 48.206
  • Bijzonderheden: Het evenemententerrein van Walibi World in Biddinghuizen is de thuisbasis.

Sinds 1993 wordt A Campingflight To Lowlands Paradise, kortweg Lowlands georganiseerd. Destijds zeer vernieuwend: een festival met veel aandacht voor underground muziek en vooral opkomende bands. Daarnaast veel aandacht voor cultuur: lezingen, stand-up comedy, theater, cabaret, films en lezingen. In die tijd een revolutionaire opzet, het was dan ook jaren lang uitverkocht al in een zeer vroeg stadium uitverkocht, zonder dat er maar één naam bekend was gemaakt.

Anno 2015 hebben veel meer festivals die opzet overgenomen. In 2015 was het voor het eerst niet uitverkocht, al werden uiteindelijk toch nog ruim 48.000 van 55.000 beschikbare tickets aan de man gebracht.

Into The Great Wide Open 2016, Vlieland

  • Datum: 2 t/m 4 september 2016
  • Bijzonderheden: Er is veel aandacht voor de jonge bezoekers, ze worden beschouwd als volwaardige bezoekers, waar een belangrijk deel van het programma op afgestemd is.

Sinds 2009 wordt in het eerste weekend van september op Vlieland het driedaagse festival Into The Great Wide Open gehouden. Veel muziek, maar ook aandacht voor film, beeldende kunst en de natuur. Geschikt voor cultuurliefhebbers, jong en oud, die daar meer verdieping aantreffen dan op de meeste andere landelijke festivals.

Het sportterrein van het waddeneiland wordt omgebouwd tot festivalterrein. Ook op andere locaties vinden activiteiten plaats. De naam van het enige waddenfestival is afgeleid van een album van de Amerikaanse zanger Tom Petty uit 1991.

Appelpop 2016, Tiel

  • Datum: 10 en 11 september 2016
  • Bezoekersaantal 2015: Niet bekend, in 2014 waren het er in totaal ongeveer 125.000, verspreid over beide dagen.
  • Bijzonderheden: De toegang is gratis, de organisatie wordt in zijn totaliteit bekostigd door sponsoren.

Appelpop wordt gehouden in het tweede weekend van september, op de Tielse Waalkade.

Lees verder

© 2015 - 2017 Kroezenier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EK voetbal 2016: Kwalificatie Groep AVan de 53 deelnemende landen aan de kwalificatie voor het Europees kampioenschap voetbal 2016 zullen er uiteindelijk 23…
EK kwalificatie 2016 Groep A programmaEK kwalificatie 2016 Groep A programmaHet Europees Kampioenschap voetbal zal in 2016 plaats vinden in Frankrijk. Voor het eerst zullen er 24 landen deelnemen…
EK voetbal 2016 FrankrijkEK voetbal 2016 FrankrijkEK voetbal 2016 Frankrijk. Het EK 2016 vindt plaats in Frankrijk. Er zullen voor het eerst 24 landen met het EK van 2016…
Speelschema Eredivisie 2015-2016 (volledig wedstrijdschema)Speelschema Eredivisie 2015-2016 (volledig wedstrijdschema)Het seizoen 2015-2016 in de Eredivisie zal van start gaan op vrijdag 7 augustus met de wedstrijd SC Heerenveen - De Graa…
Olympische Spelen 2016: synchroonzwemmen - programma, tvOlympische Spelen 2016: synchroonzwemmen - programma, tvProgramma synchroonzwemmen Olympische Spelen 2016. De wedstrijden synchroonzwemmen vinden plaats tussen 14-19 augustus 2…
Bronnen en referenties
  • Paaspop.nl
  • Bevrijdingsfestivals.nl
  • Pinkpop.nl
  • Concertatsea.nl
  • Awakenings.nl
  • Parkpop.nl
  • Bospop.nl
  • Zwartecross.nl
  • Huntenpop.nl
  • Lowlands.nl
  • Waterpop.nl
  • www.appelpop.nl
  • De Gelderlander
  • http:/http://www.dauwpop.nl
  • http://www.festivalinfo.nl
  • http://www.bestkeptsecret.nl
  • http://downtherabbithole.nl
  • http://www.intothegreatwideopen.nl

Reageer op het artikel "Popfestivals Nederland 2016: overzicht, data, locaties"

Infoteur: Kroezenier
Laatste update: 04-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!