InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Tong Tong Fair 2010

Tong Tong Fair 2010

Twee jaar geleden werd het nog de Pasar Malam Besar genoemd, maar sinds 2009 wordt deze grote Indonesische markt Tong Tong Fair genoemd. Pasar Malam Besar betekent grote avondmarkt. Het festijn dat nu dus Tong Tong Fair wordt genoemd wordt dit jaar voor de 52e keer gehouden en is het grootste Euraziatische festival van de wereld. Alles over de Tong Tong Fair die ooit Pasar Malam Besar heette.

Tong Tong Fair: 12 dagen Indonesië in Nederland

De fair duurt 12 dagen en wordt gehouden in tenten op het Malieveld in Den Haag. De tenten zijn met elkaar verbonden en beslaan samen twintigduizend vierkante meter. In het midden van de tenten is de aloen-aloen. Dit is een open veld waar bij mooi weer terrassen staan.

Tong Tong Fair: stad met straten en pleinen

De fair is opgebouwd als een stad met straten en pleinen en ze hebben namen van mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Indische geschiedenis. Overal staan plattegronden waarop bezoekers kunnen zien wat er allemaal te doen is. Bij de ingang is de Buku Pienter te krijgen. Dit is een winkelgids waarin alles staat wat er te doen is.

De Tong Tong Fair valt uiteen in 3 delen

Het evenement kent eigenlijk 3 grote onderdelen. Dit zijn:
  1. De Eetwijk
  2. De Grand Pasar
  3. Tong Tong Festival

De Eetwijk van de Tong Tong Fair

In de Eetwijk van de Tong Tong Fair is zoals het woord al zegt alles te vinden op het gebied van Indisch eten. Van leper tot kue lapis, van soto tot nasi en alles wat daar tussen in ligt. Zo’n twintig restaurants bieden er alles wat de gast maar wil eten. Rond etenstijd ’s avonds is het er overigens ongelofelijk druk dus een beetje eerder eten loont de moeite.

Grand Pasar van de Tong Tong Fair

De Grand Pasar op de Tong Tong Fair is een markt die zo groot is als een voetbalveld. Er staan 200 stand met heel uiteenlopende artikelen. Van kleding tot woonaccessoires en van sieraden tot tropische planten. Er tussendoor staan warungs (eethuisjes) die lekkernijen verkopen. Bijzonder is de Grand Pasar is het Indonesië-Paviljoen. Dit bestaat uit smalle straatjes met winkeltjes en werklieden zoals dat er in Indonesië ook uitziet.

Tong Tong Festival

Op het Tong Tong Festival worden 400 concerten en voorstellingen gegeven. Daarvoor zijn twee theaters ingericht. Het Bintang-theater waar grote acts worden opgevoerd en met 600 zitplaatsen en het Bibit-theater. Daar worden lezingen, workshops, interviews en boekpresentaties gehouden. In het Bibit-theater zijn 200 zitplaatsen.

Troostmeisjes

In het Bibit-Theater wordt in 2010 ondermeer aandacht besteed aan de troostmeisjes. Dit zijn vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Japanners in de prostitutie werden gedwongen. Antropologe Hilde Janssen is in Indonesië geweest om de vrouwen die dat tijdens de Tweede Wereldoorlog moesten doen te bezoeken. De hoogbejaarde dames vertelden allemaal van hun verschrikkingen. Janssen schreef er het boek: “Schaamte en onschuld” over.

Artiesten Tong Tong Fair

In 2010 ook weer veel grote artiesten op de Tong Tong Fair. Zo is er veel aandacht voor Hawaii-muziek (erg populair onder Indische mensen). De Hawaiiaanse slack-key gitarist Makana heeft op 29 en 30 mei optredens op het Tong Tong Festival. Ook treedt de groep rond jazzgitarist Tohpati Ario Hutomo op. Dit gebeurt op 21 mei. De groep doet dit om het nieuwe jazzfestival van Indonesië te promoten. Dit is het Jazz at Fort Rotterdam in Zuid-Sulawesi. Het combineert moderne jazz en Indonesische roots-muziek.

Kooktheater van het Tong Tong Festival

Een ander belangrijk onderdeel van het Tong Tong Festival is het Kooktheater. Daar laten professionele koks en thuiskoks zien wat hun beste recepten zijn. De Indonesische keuken staat centraal, maar ook andere Zuidoost-Aziatische keukens worden behandeld. Dit zijn ondermeer:
  • Cristang- en Nyonyakeukens uit Maleisië
  • Eurasiankeuken uit Singapore

Kinderen en de Tong Tong Fair

Voor kinderen tot 12 jaar is er elke dag op de Tong Tong Fair ook van alles te doen in de Bengkel. Ze kunnen leren hoe ze een vlieger moeten maken en oplaten, er zijn fotografielessen, er is een cursus Ogoh Ogoh (Balinese optochtpoppen maken), er zijn kooklessen en een muziekles (Kuda Kepang en Barong Naga). Voor de meeste workshops moeten de kinderen zich wel opgeven en er moet een kleine bijdrage voor worden betaald.

Opening en sluiting Tong Tong Fair

De Tong Tong Fair op het Malieveld wordt op woensdag 19 mei geopend en duurt tot zondag 30 mei. De Fair is dagelijks open van 11.00 tot 22.00 uur en op vrijdagdagen en zaterdagen van 11.00 tot 23.00 uur. Een dagkaart kost 11.50 euro en op zaterdag 14.50 euro.
Gerelateerde artikelen
Tong Tong Fair: 25 mei - 5 juni 2017Tong Tong Fair: 25 mei - 5 juni 2017Het grootste Indische evenement ter wereld, de Tong Tong Fair, vindt weer plaats op het Malieveld in Den Haag. Voorheen…
Wat is een landkaarttong?Wat is een landkaarttong?Een landkaarttong (lingua geographica) is de benaming voor een aandoening aan de tong. Wat is een landkaarttong en is er…
Tong Tong Fair brengt Indonesië dichtbijTong Tong Fair brengt Indonesië dichtbijTong Tong Fair is de huidige naam voor het grootste, jaarlijks in Den Haag gehouden, Indonesische festival in ons land.…
Tintelende tong, prikkelende tong: mogelijke oorzakenTintelende tong, prikkelende tong: mogelijke oorzakenEen verdoofd, prikkelend of tintelend gevoel in de tong, staat medisch bekend als 'paresthesie van de tong' en treedt va…
Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenTongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staa…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad Tong Tong Fair

Reageer op het artikel "Tong Tong Fair 2010"

Reactie

Verie Gouweleeuw, 31-05-2010 21:12 #1
Het is een heerlijke markt ik ben voor het eerst dit jaar geweest ik heb echt genoten van de sfeer en de gezelligheid ik heb er heerlijke hapjes geproeft zoet en hartig en de muziek hoorde bij het hele gebeuren leuke gefarieerde kramen volgend jaar ga ik zeker weer en neem een grotere tas mee.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 1
Schrijf mee!