InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Lego World, een heerlijk dagje uit in de herfstvakantie

Lego World, een heerlijk dagje uit in de herfstvakantie

Lego World, een heerlijk dagje uit in de herfstvakantie Ieder jaar werd in de herfstvakantie het allergrootste lego evenement van de wereld in de IJsselhallen in Zwolle georganiseerd. Dit jaar, 2013, is gekozen voor Utrecht: de Jaarbeurs Utrecht. De Jaarbeurs biedt de mogelijkheden om het spektakel nog mooier en groter te maken met nog meer LEGO. Utrecht ligt zeer centraal in Nederland en voor velen betekent dit een kortere reistijd. Het grootste voordeel is de extra beschikbare ruimte waardoor het evenement groter zal worden, met grotere themawerelden, bouwwedstrijden en meer activiteiten. Het woord lego komt van de Deense woorden leg godt (speel goed). Let op, onderstaande informatie gaat over vorig jaar (2012).

Inhoud artikel

Algemene gegevens

  • Het evenement wordt dit jaar (2012) gehouden van 17 oktober tot en met 23 oktober, er wordt ieder jaar rekening gehouden met de herfstvakantie van de verschillende regio’s. De openingstijden: 10.00 uur tot 17.00 uur.
  • Lego World wordt gehouden in de IJselhallen (Rieteweg 4, 8011 AB) in Zwolle, de website: www.legoworld.nl.
  • Je kunt met het openbaar vervoer komen maar ook met de auto is het goed te doen. Op de website vind je een NS reisplanner waarmee je heel gemakkelijk je reis kunt plannen, ook vind je er meldingen als er gewerkt wordt aan het spoor (en alternatieven). Vanaf het station in Zwolle is het ongeveer tien minuten lopen naar de IJsselhallen. Hoe je de IJsselhallen kunt bereiken, kun je vinden op www.ijsselhallen.nl (buslijnen, routebeschrijving voor de auto). Er is redelijk veel parkeerruimte rond de IJsselhallen, in 2010 betaalde je 8 euro om te parkeren, nu in 2012 is de prijs met 2 euro gestegen naar 10 euro.

Actie van de Nederlandse Spoorwegen: tickets met korting

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben ook dit jaar weer een actie om goedkoop met de trein naar het evenement te komen. Je kunt een retourticket vanuit heel Nederland kopen voor 20 euro. Deze ticket is geldig voor één volwassene en twee kinderen. Wil jij nog een extra vriendje of vriendinnetje mee, dan kost dat 2,50 euro per kind. De tickets zijn te koop op de website van NS.

Wat kost een bezoek aan Lego World in 2012

Een dagkaart kost 18,50 euro, kinderen tot en met twee jaar hebben gratis toegang. Je kunt de kaarten alleen in de voorverkoop verkrijgen online, maar ook in alle Intertoys filialen in Nederland. Ieder jaar staan er mensen in de rij die bij de ingang een kaartje willen kopen, dit kan niet. Bestel je de kaarten online dan betaal je servicekosten (per kaart).

Mensen in een rolstoel

Legoworld is rolstoeltoegankelijk, je hebt overal ruime paden, alles is goed te bereiken, geen drempels. Er zijn rolstoeltoiletten aanwezig, dit staat duidelijk aangegeven in de hallen, echter niet op de plattegrond. Ik raad mensen in een rolstoel wel aan om ’s morgens om 10.00 uur te komen, later op de dag wordt het erg druk.

Gezinnen met kleine kinderen

Lego World is ruim opgezet, een kind in een kinder/wandelwagen is geen probleem. Wel kun je beter vroeg op de dag komen, in de middag wordt het meestal drukker. Er is een verschoonruimte aanwezig, deze wordt aangegeven op de borden in de hallen en op de plattegrond.

Mijn bezoek in 2009

Ik beschrijf mijn bezoek aan Lego World van een paar jaar geleden (2009). Wij schrokken van de lange rij mensen (om even voor 10.00 uur), maar iedereen was snel binnen omdat er alleen maar kaartjes gescand moeten worden. Je kwam direct langs een betaalde garderobe (wij hielden onze jassen bij ons) en je kreeg polsbandjes uitgereikt. De kaartjes werden gescand en vervolgens kwam je langs tafels met informatieboekjes, in de boekjes een zeer overzichtelijke plattegrond.

Wat hebben wij gezien
Een hal met allerlei modelbouwwerken, tafels vol met kastelen, huizen, straten en nog veel meer. Na deze hal kwamen we langs de Lego shop, deze winkel was gelukkig goed afgeschermd, met kleine kinderen kun je er langs lopen zonder dat ze het merken. Een kind dat kan lezen zal het echter niet ontgaan. Wij zijn aan het einde van de dag in de winkel geweest, je kreeg 15 procent korting op elk artikel. Tegenover de winkel was Lego City, hier mochten kinderen meehelpen om een muur te bouwen van hele grote legostenen en kreeg je een certificaat na afloop. Via looppaden (om het restaurantgedeelte heen) kwamen we in de volgende hal, er stond onder andere een fantastisch ruimteschip, waar kinderen ook in mochten zitten. In de zaal stond van alles over Star Wars. Kinderen konden zelf voertuigen bouwen en uittesten, er waren bouwwedstrijden (zoals de Lego Technic bouwfinale), kinderen konden kunstwerken maken en inleveren. Tafels vol met lego!

Hele kleine kinderen worden niet vergeten, er is een gedeelte met tafeltjes met duplo, er is Belville, tafels met meidenlego voornamelijk in de kleuren roze en paars. Kinderen konden geschminkt worden, er was ook nog een springkussen. Vlakbij Belville stonden ook wat levende dieren: geitjes. Kinderen mogen ze aaien. Erg mooi was het gedeelte van de hal wat werd ingevuld door Safaripark de Beekse Bergen, prachtige kunstwerken zoals olifanten, een dino, slangen. Maar ook echte dieren zoals een slang, hagedis en een miljoenpoot. Naast dit dierengebeuren was het Landal paviljoen, hier kon je een eigen bungalow bouwen en je kon kans maken op een gratis weekend Landal. Verder ook nog allerlei leuke activiteiten zoals een kartbaan voor de kleintjes, mijn kleuter heeft een rondje stormbaan gedaan (Landmacht), hij kreeg een mooi poster na afloop.

Na deze hal belandde we in de feesthal, Lego World Party. Een groot podium waar optredens worden gegeven. Er was een grote tribune maar je kon ook voor het podium staan. Er waren drie showblokken, geadviseerd werd om het eerste showblok te bezoeken omdat het later op de dag erg druk zou worden. Wij zijn maar heel even in de zaal geweest, mijn zoontje wilde liever dingen bekijken. Na de feesthal gingen we naar de Bionicle filmzaal, op een filmdoek van drie bij vier (schatting) keken wij naar een mooie film: The Legend Reborn. Er staan voldoende stoelen maar je kunt ook op de grond gaan zitten. Tot slot kwamen we in de Designerszaal, hier kun je mooie dingen zien, maar ook bouwtips krijgen, zelf ontwerpen maken op de computer.

Eten en drinken

Alles staat duidelijk aangegeven op de plattegrond, maar ook op de borden. Er zijn verschillende eet- en drinkgelegenheden. Wij hebben patatjes gegeten naast een piratenboot. Ik had bijvoorbeeld een menu van acht euro en kreeg patat, broodje hamburger, frisdrank en een klein bouwpakketje lego. Mensen zaten ook aan de tafeltjes met hun eigen broodjes en drinken, dit leek geen probleem te zijn. Bij het piratenschip kunnen kinderen onder begeleiding van medewerkers schatgraven (wie vindt de gouden steen).

Toiletten

Er zijn op meerdere plaatsen toiletten, de ruimtes zagen er netjes uit. Rolstoeltoiletten en verschoonplaatsen voor kinderen zijn aanwezig en staan ook duidelijk aangegeven.

Handige weetjes

  • Honden zijn niet toegestaan, tenzij het om een blindegeleide hond gaat (vraag dit voor de zekerheid van tevoren na).
  • Er waren twee EHBO-posten, bij de entree en in de hal vlakbij de Bionicle filmzaal, de posten werden goed weergegeven op de borden maar ook op de plattegrond.
  • In 2009 was er een ruimte beschikbaar voor mensen die willen roken.

Korting

Let op kortingsacties, voor kinderen is er een tijdschrift van de Legoclub, hier vind je vaak een kortingsbon in, soms ook acties bij de ANWB.

Mijn mening

Wij denken nog regelmatig terug aan ons bezoekje aan Lego World, het was echt een geweldige dag. Het was zeer afwisselend, we hebben ons geen minuut verveeld. Er is aan alle leeftijden gedacht, mogelijkheden om dingen te bouwen door tieners maar ook door kleine kinderen, de duplohoek, de roze/paarse hoek voor meisjes, maar ook een volwassene zal genieten van alles wat er te zien is. Levende dieren had ik niet verwacht, mijn kleuter dacht dat hij een legohagedis aanraakte, was het een echte! De plattegrond was zeer volledig. Ook het actieve gedeelte viel in de smaak bij ons, het heeft niets met lego te maken maar was wel erg leuk (karten, klimbaan). Mocht je het evenement willen bezoeken koop je toegangsbewijs dan op tijd, met name de donderdag, vrijdag en zaterdag schijnen snel uitverkocht te zijn. Toegangskaarten worden op datum verkocht, kijk goed wanneer je kind herfstvakantie heeft. Tot slot: zorg dat je er om 10.00 uur bent, je kunt echt een hele dag doorbrengen in dit legoparadijs.

2011 en 2012: een gezellig dagje uit in de herfstvakantie?

Het lijkt alsof er in 2011 en 2012 meer bezoekers werden toegelaten dan in voorgaande jaren, veel klachten over drukte. Jammer, het is natuurlijk wel de bedoeling dat de doelgroep kan genieten van de lego. Ook een minpunt is dat er nergens staat vermeld dat het parkeren 10 euro kost. Mogelijk dat de nieuwe locatie in 2013 (Jaarbeurs, Utrecht) een verbetering is.

Lees verder

© 2010 - 2014 Wolfje02, gepubliceerd in Evenementen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Herfstvakantie: Uit tips voor een dagje uit met kinderenHerfstvakantie: Uit tips voor een dagje uit met kinderenDe herfstvakantie van 2011 wordt gehouden in 2 periodes. In het noorden en het midden van het land staat de herfstvakant…
De LEGO film (LEGO dvd) is een groot succes‘The Lego Movie’, een film gebaseerd op het LEGO speelgoed is een groot succes. De recensies waren lovend. Waar gaat 'De…
Lego, maar dan goedkoperLego, maar dan goedkoperLego, het bekendste bouwsteentje en kinderspeelgoed ter wereld, krijgt (eindelijk) legale concurrentie. Sinds september…
De geschiedenis van LEGOLEGO is voor alle leeftijden en in heel veel landen ter wereld te koop. LEGO is en blijft leuk om mee te spelen voor elk…
Lego (speelgoed)Lego (speelgoed)Lego bestaat uit kleine onderdelen, de zogenoemde Legoblokjes. Dit speelgoed dat is uitgevonden door de Deen Ole Kirk Ch…
Bronnen en referenties
  • De website van Lego World en de folder die ik in 2009 heb ontvangen tijdens het bezoek

Reageer op het artikel "Lego World, een heerlijk dagje uit in de herfstvakantie"

Reacties

Lvhees, 22-10-2012 15:33 #4
Vertel mij nu eens waarom ik hier bijna 2 tientjes per persoon aan kwijt ben? Ik zie niet waar de kosten worden gemaakt. Organisatie is beroerd, het is een lelijke donkere hal, je staat een half uur in de rij om binnen te komen. Je verwacht bij internet voorverkoop dat men de drukte in de hand weet te houden, maar het is zo belachelijk druk dat je werkelijk niets kunt zien. Het lijkt op ordinaire handel, ik zou bijna zeggen afzetterij. Zeker als je dan bij het wegvluchten nog eens 10 euro parkeergeld moet betalen. Dat stond niet bij de ingang aangekondigd. Dus onwettig ook nog. Alles wat we hebben kunnen zien was gesponsord of opgebouwd door particulieren. Nogmaals, waarom kost dit zoveel geld? Wie steekt dat in zijn zak? En hoeveel jongetjes van 7 gaan jullie nog misleiden met "lekker spelen met bakken lego" ;ja, met heel veel geduld en sterke ellebogen had je misschien nog een paar steentjes op elkaar kunnen zetten. Organisatie schaam je. Wij zijn behoorlijk afgeknapt op Lego. Dit jaar maar wat anders met Sinterklaas. Reactie infoteur, 23-10-2012
Ik heb alleen de ervaring van ons bezoek een paar jaar geleden. Wat jammer dat het zo tegen is gevallen. Ik hoop dat de organisatie de reacties op InfoNu leest en dat ze er iets mee gaan doen. Met vriendelijke groet,

Robbie, 18-10-2012 21:48 #3
Vandaag met m'n zoontje van 4 geweest. Eigenlijk was het te druk - je kon nergens fatsoenlijk zitten om wat te eten. Veel dringen en wachten om iets te kunnen zien - voor zo'n manneke van 4 is dat niet leuk. Ze zouden eigenlijk een grens moeten stellen aan het aantal tickets dat ze verkopen. Verder vind ik de entree erg hoog, vooral wanneer je ziet dat het grootste deel eigenlijk een soort reuze 'kijkshop' is van Lego verkopers, waar de kinderen ook hier en daar zelf nog wat kunnen bouwen. Laat al die belanghebbende bedrijven maar wat meer bijdragen, zodat de prijs omlaag gaat. Qua tarief zijn ze nu net zo duur als de Julianatoren - en dat is te duur voor wat je krijgt…
Toppunt vond ik wel dat je bij vertrek ook nog eens een uitrijkaart van 10 euro nodig hebt. Dit stond nergens op de website aangekondigd - eigenlijk schofterig tarief voor parkeren op eigen terrein… Reactie infoteur, 19-10-2012
Wat ontzettend jammer dat het geen geslaagde dag was. Mogelijk laten ze veel meer bezoekers toe dan een paar jaar geleden. Mijn zoon was toen van dezelfde leeftijd en vond het erg leuk. Het was druk, maar gezellig druk. Wat je aan parkeerkosten moet betalen vind ik ook niet duidelijk aangegeven, als je weet dat het 10 euro kost dan denk je wel twee keer na voordat je er gaat parkeren.

Jet, 21-10-2011 11:45 #2
Donderdag 20 oktober naar Legoworld geweest. De opzet is leuk! Maar wat een drama.
Het was er veel te druk. Na een paar uur hadden we het wel gezien met 2 kleine kinderen
die niets konden zien en in de rij moesten lopen van de drukte. Geen succes dus. Reactie infoteur, 21-10-2011
Wat jammer dat het te druk was. Ik neem aan dat je vroeg bent gegaan? Het viel mij een paar jaar geleden juist mee, er stond een hele rij, maar eenmaal binnen konden we alles goed zien. Ik had mijn jongste zoon mee, toen vier jaar. Hij heeft het nog regelmatig over dat leuke dagje. Ik vind het echt spijtig voor jullie.

Silva, 13-10-2011 12:08 #1
SUPER! Dat kan je niet missen!

Infoteur: Wolfje02
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Lego
Reacties: 4
Schrijf mee!