InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > EO-Jongerendag 2015 programma (Evangelische Omroep)

EO-Jongerendag 2015 programma (Evangelische Omroep)

EO-Jongerendag 2015 programma (Evangelische Omroep) Programma EO-Jongerendag 2015. De Evangelische Omroep (EO) organiseert al vanaf 1975 de EO-Jongerendag. Het begon kleinschalig, maar het is uitgegroeid tot een groots spektakel. Jaar in, jaar uit slagen ze erin een compleet voetbalstadion te vullen met enthousiaste jongeren die 'uit hun dak gaan'. En daarvoor hebben ze geen drugs nodig, en er is relatief gezien ook niet veel politie-inzet nodig. De jongeren gaan namelijk uit hun dak voor God. En ze weten hoe ze een feestje moeten bouwen.

EO-Jongerendag

EO-Jongerendag in vogelvlucht

De Jongerendag is het grootste christelijke jongerenevenement van Europa en wordt jaarlijks georganiseerd door de Evangelische Omroep (EO), die de verkondiging van het Evangelies van Jezus Christus hoog in het vaandel heeft staan. Dit doet ze op eigentijdse wijze. Ieder jaar heeft de Jongerendag een thema en bestaat het programma uit samenzang, bidden, luisteren naar bijdragen van sprekers en muziekoptredens van buitenlandse en Nederlandse artiesten. Ook vindt er een informatiemarkt plaats waar allerlei organisaties van christelijke signatuur zich presenteren.

De allereerste EO-Jongerendag vond plaats in de Martinihal in Groningen in het jaar 1975. Er kwamen toen zo'n kleine 3.000 bezoekers op af. Tijdens de 25ste EO-Jongerendag in de Amsterdam ArenA, werd het bezoekersrecord neergezet van 50.000. Gemiddeld komen er de laatste jaren zo'n 35.000 bezoekers op af. Vanaf het jaar 2002 vindt de Jongerendag plaats in het Arnhemse GelreDome.

De eerste jaren werd de Jongerendag gepresenteerd door Jan van den Bosch, Nederlandse televisiepresentator en ondernemer. Een andere vaste spreker was de evangelist Henk Binnendijk die ieder jaar een Bijbelstudie hield. Tegenwoordig presenteert Van den Bosch bij RTL 5 het Amerikaanse christelijke televisieprogramma Hour of Power van de Amerikaanse predikant Robert H. Schuller die ook in Nederland veel mensen aanspreekt. Verder is hij eigenaar van onder andere de christelijke reisorganisatie Beter-uit Reizen.

Het is een evenement waar christenen van allerlei snit op af komen, om samen God groot te maken en te loven en te prijzen en Zijn nabijheid te zoeken. Deze eenheid onder christenen die afkomstig zijn uit verschillende gezindten, noemde de voormalige voorzitter van de Evangelische Omroep Arie Van der Veer de 'oecumene van het hart'.

Vanaf 2009 begint de EO-Jongerendag niet meer 's morgens, maar 's middags. Op zaterdag 13 juni 2009 vond het evenement plaats tussen 13.00 uur en 21.00 uur in het stadion GelreDome in Arnhem. Tot dan toe vond de dag plaats tussen 10.00 uur en 16.00 uur. De gewijzigde tijdstippen geeft zowel de organisatie als de bezoekers meer vrijheid op verschillende tijden binnen te komen. De organisatie hoopte op deze manier weer meer 'oudere jongeren' in de leeftijd van vijftien tot twintig jaar te kunnen trekken.

EO-Jongerendag 2010

Op zaterdag 5 juni 2010 vindt alweer de 36e EO-Jongerendag plaats in GelreDome Arnhem! Vanaf donderdag 4 maart gaan speciaal voor de EO-leden de reserveringslijnen open om kaarten te bestellen voor dit evenement. Entreekaarten zijn ook te bestellen op de website www.eo.nl/jongerendag. Net als voorgaande betalen bezoekers 2,50 euro aan reserveringskosten.

Het thema is 'Freedom is here'. Manuel Venderbos zal voor het derde jaar in rij, de dag presenteren. In het rtv magazine van de EO, licht hij het thema toe: "'Geloof wordt vaak niet met vrijheid geassocieerd. Maar juist door Gods liefde en genade ben je vrij. Dat geeft ruimte en is ook voor jou".

Een van de hoofdartiesten in 2009 was de zanger Michael W. Smith, die voor de vierde keer optrad op een EO-evenement. Verder waren er optredens van zanger Jeremy Camp en de David Crowder Band.

Hillsong United en leeland zullen DV in 2010 acte de presence geven. De band Hillsong United is een Australische rock en aanbiddingsband en ze maken onderdeel uit van de bekende evangelische gemeente Hillsong in Sydney (Nieuw-Zuid-Wales). Hun muziek is een eigentijdse stijl van lofprijzing en aanbidding met mainstream rock muziek. Ze hebben meerder live albums uitgebracht, waarvan het album 'United We Stand' uit 2006 het meest bekend is.

Leeland is een christelijke pop/rockband uit het Amerikaanse Baytown, Texas. Drie jaren geleden kwam het debuutalbum van de band uit. De zanger van de band, Leeland Mooring, was toen nog maar 17 jaar. Na hun debuutalbum 'Sound of Melodies', waarmee ze nauw samen hebben gewerkt met Michael W. Smith, verschijnt in 2008 'The Opposite Way' en in 2009 komt 'Love is on the Move' uit. De band maakte met hun eerste album furore: in december 2007 wordt de band genomineerd voor een Grammy Award voor beste Christelijke Pop album en bovendien worden ze genomineerd voor vijf Dove Awards.

Andere artiesten die zullen optreden op de EO Jongerendag, zijn Hawk Nelson en Newworldson. Hawk Nelson is een christelijke rockgroep uit Peterborough, Ontario, Canada. De band Newworldson is ook van Canades bodem. Hun muziekstijl lijkt zich het beste te typeren als eclectisch; een mengeling van soul, jazz en pop. De Nederlands zanger en muzikant Kees kraayenoord zal de aanbidding leiden.

Tiemen Westerduin is de spreker op de EO-jongerendag. Het blijft nog even geheim waar hij het over gaat hebben. In 2007 sprak hij voor het eerst op de EO-Jongerendag en hij kent dus het klappen van de zweep. Tiemen werkt voor de christelijke organisatie Compassion. Deze club houdt zich bezig met ontwikkelingssamenwerking, onder andere door het financieel laten adopteren van kinderen in de derde wereld.

Gianinni van So You Think You Can Dance 2008 zal de EO-Jongerendag met een spetterend dansoptreden openen. Dus mis het niet en bestel tijdig een kaartje!

EO-Jongerendag 2011

De EO Jongerendag 2011 zal plaatsvinden op zaterdag 4 juni. Vanaf 3 Maart kun je kaarten reserveren voor de EO-Jongerendag 2011. Thema dit jaar is ‘Move’, rechtstreeks ontleend uit de Bijbel: hoe Jezus ‘kwam om leven te geven in al zijn volheid’.

Dit zijn de artiesten voor 2011:
  • Toby Mac
  • Kutless
  • The Afters

Toby Mac is een christelijke hiphop-artiest van naam en faam, bekend geworden met de groep DC Talk. Sinds 2001 staat hij solo op de planken. Kutless en The Afters zijn Amerikaanse rockbands.

Toby Mac Quote:
"Life is serious, but I do think that God wants us to enjoy the things He's given us, like music."

De (samen)zang vindt plaats onder leiding van Kees Kraayenoord. De hoofdspreker is Tiemen Westerduin die naar aanleiding van Richteren 6 nadenkt over Gideon. Ook de inmiddels 83-jarige Anne van der Bijl zal acte de présence geven. Hij is de oprichter van Open Doors en staat bekend als ”God’s smuggler”. Hij reisde voor zijn organisatie de hele wereld over, bezocht het Witte Huis en sprak met PLO-leider Yasser Arafat.

Zo’n 26.000 à 28.000 jongeren zijn in 2011 naar Arnhem gekomen – minder dan in 2010, toen het evenement ruim 32.000 bezoekers trok.

EO-Jongerendag 2012

Op 9 juni 2012 vindt in het Gelredome Arnhem de 38e EO-Jongerendag plaats. Het programma duurt van 13.30 tot 21.00 uur. Onder de artiesten bevindt zich de zeer populaire band Casting Crowns. Voor het eerst geeft de muziekformatie een optreden in Nederland. De Amerikaanse band heeft sinds 2003 meerdere prijzen gewonnen, waaronder maar liefst veertien Dove Awards en drie Grammy Awards.

De tweede band die langskomt is LZ7 en Shonlock geeft als derde artiest acte de présence. Shonlock maakt aanstekelijke muziek in een mix van stijlen: rock, hiphop en pop.

Casting Crowns Quote:
“Not because of who I am, but because of what You've done. Not because of what I've done, but because of who You are.”

Het thema van de EO-Jongerendag is dit jaar Made for You. Het thema is een drieluik. God is de grote Maker. Hij schiep de wereld speciaal voor de mensen, voor jou. Andersom ben jij speciaal voor God gemaakt. En je komt pas echt tot je doel als je dat ontdekt en daarnaar mag leven. Dan kun je er ook zijn voor je medemens. Ook voor dat doel heeft God je gemaakt. Dus drie keer Made for You! De presentatie is opnieuw in handen van Manuel Venderbos.

Naast de EO-Jongerendag staat ook de eerste EK-wedstrijd van het Nederlands elftal gepland op 9 juni. De wedstrijd Nederland - Denemarken is tijdens een extra lange pauze op een groot scherm in het stadion te zien. Voor wie niet van voetbal houdt, is er tijdens de pauze genoeg te beleven op het buitenterrein.

Verslag EO-jongerendag 2012
De gehele dag werd er gezongen, geluisterd en gepreekt over het thema 'Made for you'. Ruim 25.000 jongeren bezochten het evenement. Het jaarlijkse jongerenfeest werd enigszins overschaduwd door de hartstilstand van Martin Brand, die zou spreken op de dag. Zijn vervanger, Wim Grandia, stond dan ook op het podium met een dubbel gevoel: "Toch ben ik blij dat ik hier mag spreken". Gelukkig gaat het inmiddels weer beter met Martin Brand. Er was zelfs een speciale videoboodschap van hem gemaakt, waarin hij vanuit zijn bed de jongeren toesprak: "Ik heb ervaren dat Jezus dicht bij me was. Ik hoop echt dat jullie hetzelfde mogen merken. God wil jullie gebruiken en heeft een doel met jullie."

EO-Jongerendag 2013

Op 1 juni 2013 vindt van 11.00 uur tot 21.30 uur de EO jongerendag plaats. Net als voorgaande jaren vindt het evenement plaats in het Gelredome Arnhem. Het thema van dit jaar is 'Can You Hear Me'. Het is de theoloog, gemeentestichter, verhalenverteller en theatermaker Rikko Voorberg die de bezoekers van de EO-jongerendag gaat uitdagen om na te denken over dit thema.

De artiesten van de EO-Jongerendag 2013 zijn dit jaar: Skillet, The City Harmonic, LZ7 en Trinity optreden op de EO-Jongerendag. De worship is in een nieuw jasje gestoken. Jarenlang leidde Kees Kraayenoord de samenzang, maar de organisatoren willen dit jaar ook andere worshipleiders de ruimte te geven om hun talenten in te zetten en te ontwikkelen. Acht enthousiaste vocals worden ondersteund door ervaren muzikanten, die net als de vocals een grote passie hebben voor aanbidding en jongeren. De presentatie van het programma zal net als voorgaande jaren in handen liggen van Manuel Venderbos.

Vanaf vrijdag 15 februari om 12.00 uur kunnen EO-leden een kaartje reserveren. Vanaf 1 maart om 12.00 uur kunnen niet-EO-leden en groepen reserveren.

EO-Jongerendag 2014

De EO organiseert op zaterdag 14 juni samen met BEAM de 40ste EO-Jongerendag. (BEAM is het nieuwe jongerenmerk van de EO.) De eerste drie bands waarvan we kunnen bevestigen dat ze komen zijn Matt Redman, Rend Collective en Newsboys. De kaartverkoop voor de 40e Jongerendag start voor BEAM-leden op 6 februari en voor niet-leden op 13 februari. Jurjen van Houwelingen is spreker op deze dag en zal op het evenement stilstaan bij het thema 'ONE' in het GelreDome in Arnhem.

EO-Jongerendag 2015

EO-Jongerendag 2015 vindt bij leven en welzijn plaats op 6 juni 2015. Nadere info volgt zodra er meer bekend is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sjabbat tijden voor het Joodse jaar 5775 (2014-2015)Sjabbat tijden voor het Joodse jaar 5775 (2014-2015)Wanneer begint en eindigt de sjabbat? In dit artikel aandacht voor de sjabbat tijden voor het Joodse jaar 5775 (2014-201…
Het Gelredome, een van de bekendste stadions van het landHet Gelredome, een van de bekendste stadions van het landHet Gelredome is meer dan alleen het voetbalstadion van Vitesse. Doordat het het eerste stadion ter wereld is met een ve…
Speelschema Eredivisie 2014-2015, programma en uitslagenSpeelschema Eredivisie 2014-2015, programma en uitslagenDe Eredivisie 2014-2015 zal beginnen op 8 augustus 2014 en de laatste wedstrijden in de competitie zullen worden gespeel…
Eredivisie 2014-2015 Ajax programmaEredivisie 2014-2015 Ajax programmaDe kampioen van 2013-2014 opent het Eredivisie-seizoen van 2014-2015 thuis tegen Vitesse. Ajax kent een loodzwaar begin…
Verplichte vrije dagen 2014 en 2015 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2014 en 2015 en schoolvakantiesWat zijn in 2014 en 2015 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties? Wie werkt heeft bovenop deze verplichte vrije dag…
Bronnen en referenties
  • Visie, RTV magazine van de Evangelische Omroep, 27 februari t/m 5 maart 2010, nr. 9.
  • Visie, RTV magazine van de Evangelische Omroep, 17 t/m 23 maart 2012, nr. 11.
  • http://eojongerendag.punt.nl/
  • http://festivalinfo.nl/review_detail.php?review_id=195
  • http://www.eo.nl/activiteiten/eojongerendag/2009/page/EO_Jongerendag_op_TV/articles/article.esp?article=10555885
  • http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/18/eo-jongerendag-op-ander-tijdstip
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/EO-Jongerendag
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hillsong_United_(band)

Reageer op het artikel "EO-Jongerendag 2015 programma (Evangelische Omroep)"

Reacties

Bea Bonsink, 29-09-2014 15:58 #4
In onze familie organiseren wij altijd een dag wanneer wij gezellig bij elkaar komen en nu is mijn vraag wanneer is de EO jongerendag want hij is al heel vaak samen gevallen met onze familiedag en dat vinden ze niet fijn omdat er altijd personen zijn die graag naar de jongerendag willen.Kunt u mij antwoord geven? Reactie infoteur, 30-09-2014
De website van de EO vermeldt 06-06-2015 (www.eo.nl/beam).

Ellen, 06-05-2011 19:12 #3
Zijn er nog kaarten beschikbaar? Indien mogelijk zou ik er graag 4 willen. Reactie infoteur, 06-05-2011
U kunt de kaarten via deze link bestellen: http://www.eo.nl/activiteiten/eojongerendag/2011/page/-/wbpage.esp?o=12292496

Feie, 02-05-2011 16:00 #2
Waar kan ik die kaarten krijgen/bestelen? Reactie infoteur, 02-05-2011
Via deze link: http://www.eo.nl/activiteiten/eojongerendag/2011/page/-/wbpage.esp?o=12292496

E. van Eekeren, 11-02-2011 17:39 #1
Kunt u ook de tijden doorgeven?
Er komen toch niet alleen van die ruige bands? Reactie infoteur, 16-02-2011
Het evenement vindt plaats tussen 13.00 uur en 21.00 uur.

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Reacties: 4
Schrijf mee!