InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Voorjaarsvakantie 2010: carnaval vieren in Eindhoven

Voorjaarsvakantie 2010: carnaval vieren in Eindhoven

Voorjaarsvakantie 2010: carnaval vieren in Eindhoven Tijdens de voorjaarsvakantie, die ook wel de carnavalsvakantie wordt genoemd, is het groot feest in Eindhoven. Hier wordt ieder jaar volop carnaval gevierd. Grijp deze gelegenheid aan en ga met de carnaval naar Eindhoven. Lees hier wat er met carnaval allemaal in Eindhoven te beleven valt.

Lampegat 2010

Eindhoven? Tijdens de carnaval bestaat Eindhoven niet meer. Die plek die de rest van het jaar Eindhoven genoemd wordt, heet tijdens de carnaval Lampegat. Het thema van dit jaar van het Lampegatse carnaval is; Van ´t een, kumt ´t ander. Carnaval vindt dit jaar plaats van 14 t/m 16 februari.

Carnavalsprogramma Eindhoven/Lampegat

Het hart van het carnaval in Eindhoven is de Markt. Daar vind je een carnavalstent waar het gedurende alle carnavalsdagen volop feest is. Verder zijn er in Eindhoven talloze café´s, waar ook uitbundig carnaval gevierd wordt. Eindhoven behoort dan ook tot de topsteden van Nederland om carnaval te vieren.

Concert Carnavalesk Promesk

Niet alleen tijdens de carnavalsdagen zelf is er van alles te beleven in Eindhoven, ook in de periode naar het carnaval toe zijn er allerlei feestelijkheden. Wat dacht je van het fascinerende Concert Carnavalesk Promesk in het Beursgebouw aan de Lardinoisstraat 8 in Eindhoven. Dit is een klassiek concert met een carnavalesk tintje. Tijdens dit orkest zullen de beste Brabantse artiesten het podium bestijgen. Het publiek strijd daarbij ook nog eens om de titel ´Mooist Verkleed´. Dus haal alles uit de kast en ben erbij!

Lampegatse optocht

Hoewel carnaval eigenlijk pas op zondag 14 februari begint is het ook op zaterdag 13 februari al groot feest. De zaterdag voor carnaval wordt in Lampegat ook wel de zotte zaterdag genoemd. Op deze dag vindt de Lampegatse optocht plaats. Een fantastisch evenement met indrukwekkende en kleurrijke praalwagen, waar je bij moet zijn. De Lampegatse optocht trekt door de volgende straten:

  • Fuutlaan
  • Parklaan
  • Dommelstraat
  • Stationsplein

Hier neemt de Stadsprins het defilé af van de kinderen en sluit achter de stoet aan. Vervolgens loop de optocht langs:

  • Stationsplein
  • Vestdijk
  • Catharinaplein
  • Begijnenhof

Hier verlaten de kinderen de optocht. De optocht gaat verder via:

  • Oude Stadsgracht
  • Vestdijk
  • Geldropseweg
  • Stratumsedijk
  • Wal
  • Stadhuisplein

De route eindigt iets voorbij het Stadhuisplein. De stoet zal hier ongeveer rond 14:25 aankomen.

Zinderende Zondag

Zondag 14 februari gaat het carnaval in Eindhoven onvermoeibaar door. Door de hele binnenstad kom je verklede en feestvierende mensen tegen. Een niet te missen evenement op zondag 14 februari is het grandioze Kapellenfestival op het Stratumseind, in de tent op de Markt en bij de diverse deelnemende horecabedrijven. Het motto van dit Kapellenfestival is: Dweilen met de kraan open. De verschillende kapellen strijden om een felbegeerde bokaal. De organisator van dit carnavalsevenement is de Stichting Horecabelangen Stratumseind en KOBH de Tweedracht.

Malle Maandag

Malle Maandag staat ieder jaar tijdens het carnaval in Eindhoven in het teken van de uitreiking van D´n Opkikker door de Sociëteit D´n Opkikker. Deze bokaal wordt ieder jaar uitgereikt aan een ongelukkige-gelukkige pechvoetballer, die het laatste jaar de meeste blessurepech heeft gehad. In 2009 was Ron Vlaar de ongelukkige-gelukkige winnaar van deze eervolle trofee.

Kortom; Eindhoven heeft ook dit jaar weer een gevarieerd carnavalprogramma, dat garant staat voor een geslaagd carnavalsfeest. Alaaf!

Lees verder

© 2010 - 2017 Faffie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carnaval vieren in NederlandIn Nederland wordt carnaval voornamelijk onder de rivieren gevierd en in België vrijwel overal. We hebben het hier verde…
Wanneer is het Carnaval en Carnavalsvakantie in 2017Wanneer is het Carnaval en Carnavalsvakantie in 2017Jaarlijks vieren vele Nederlanders carnaval. Carnaval wordt echter niet ieder jaar op de zelfde datum gevierd. Wel valt…
Voorjaarsvakantie 2010: carnaval vieren in MaastrichtVoorjaarsvakantie 2010: carnaval vieren in MaastrichtDe eerstvolgende vakantie in het nieuwe jaar is de voorjaarsvakantie. De voorjaarsvakantie wordt ook wel aangeduid met n…
Voorjaarsvakantie 2010: Carnaval vieren in Den BoschVoorjaarsvakantie 2010: Carnaval vieren in Den BoschCarnaval is een belangrijk feest in Den Bosch, dat uitgebreid gevierd wordt. Den Bosch heet tijdens de carnaval Oeteldon…
Carnaval in NederlandCarnaval in NederlandElk jaar, voor de Vastentijd begint, wordt weer carnaval gevierd in het zuiden van het land. Maar waarom wordt carnaval…

Reageer op het artikel "Voorjaarsvakantie 2010: carnaval vieren in Eindhoven"

Infoteur: Faffie
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!