InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Tuinbeurzen, tuinfairs en tuinmarkten in Nederland en België

Tuinbeurzen, tuinfairs en tuinmarkten in Nederland en België

Tuinbeurzen, tuinfairs en tuinmarkten in Nederland en België Ook in 2016 worden er weer tal van beurzen georganiseerd op het gebied van tuinieren. Vroeg in het seizoen worden de meeste beurzen georganiseerd in overdekte hallen. Vanaf mei vinden de groene evenementen over het algemeen buiten plaats. Kastelen en buitenplaatsen stellen dan hun landgoed hier graag voor open en vormen zo een sfeervolle achtergrond voor de bijzondere planten en decoraties die worden aangeboden op de tuinbeurzen. In enkele gevallen is het bijbehorende landhuis ook open voor bezoekers. Tuinbeurzen, tuinfairs of tuinevenementen zijn voor de echte tuinliefhebber altijd weer hét moment om te ontdekken of er nog bijzondere nieuwe planten, handig gereedschap of iets anders op het gebied van tuinieren te vinden is.

Bezoek een bekende tuinbeurs, tuinfair of tuinmarkt in Nederland

Vanaf februari worden er op veel locaties tuinbeurzen georganiseerd. Tuinbeurzen, ook wel tuinfairs of tuinmarkten genoemd, zijn bedoeld om de consument inspiratie te geven voor het komende tuinseizoen. De nieuwste trends op het gebied van tuinieren, in de ruimste zin des woords, worden op dergelijke groene evenementen aan het publiek gepresenteerd. Sommige beurzen zijn eenmalig, maar de meeste zijn bekende en jaarlijks terugkerende evenementen met een vaste kern van bezoekers.

Tuin & Sfeer beurs in het Martiniplaza te Groningen

Martiniplaza wordt voor een aantal dagen omgetoverd in een hal vol prachtige voorbeeldtuinen. Tuineigenaren of anderszins liefhebbers van tuin of tuinieren, kunnen hier volop inspiratie opdoen. Zelfs mensen zonder tuin beleven hier een bijzonder dagje uit en zullen hun ogen uit kijken. Thematuinen, tuingereedschap, tuinmeubilair, terrasoverkappingen, tuinkachels, kortom alles is op deze bijzondere beurs te vinden.
Datum: donderdag 18 t/m zondag 21 februari 2016
Locatie: Martiniplaza, L. Springerlaan 2, Groningen

TUINIDEE in de Brabanthallen van Den Bosch

TUINIDEE is de jaarlijks terugkerende beurs waar de ware tuinliefhebber weer volop inspiratie kan op doen. Al vroeg in het seizoen worden de Brabanthallen omgetoverd in een inspirerende omgeving met vele voorbeeldtuinen, exposities en vakspecialisten die u gratis advies geven voor uw eigen tuin. U vindt hier op een oppervlakte van 25.000 m² alle nieuwste tuintrends bij elkaar.
Datum: 25 februari t/m 28 februari 2016
Locatie: TUINIDEE, Brabanthallen, Diezekade 2, 's-Hertogenbosch

Tuin&Zo in de Sorghvliethal te Veendam

Op de beurs Tuin&Zo kunt u alles op het gebied van tuinen en tuinieren tegenkomen. Er wordt dan ook een (klein) uitstapje gemaakt naar wonen. U vindt hier dus ook woonwinkels, vloeren en decoratie voor in huis. Maar de nadruk ligt toch vooral op tuinieren. U treft hier dan ook bijzondere modeltuinen aan en volop stands met tuinartikelen, planten, tuinmeubelen, hekwerken en bestratingsmaterialen. Uiteraard staan er ook veel vakmensen, die u deskundig advies kunnen geven.
Datum: vrijdag 4 maart t/m zondag 6 maart 2016
Locatie: Sorghvliethal, Jan Salwaplein 1, Veendam

De Keukenhof in Lisse

De Keukenhof is de bekendste bollentuin van Nederland, zeker onder de buitenlandse toeristen. Naast de overweldigende bloei van de lentebollen is er ook veel aandacht voor kunst in de tuin. De Keukenhof heeft misschien een ietwat ouderwets imago, maar is al lang veel meer dan een tuin met bloeiende tulpen. Constante vernieuwing en inspringen op de trends van nu zorgt ervoor dat De Keukenhof voor iedere doelgroep een bezoek meer dan waard is. Vanaf 2015 vindt u in de Keukenhof de zogenaamde Selfie-tuin. De tuin is een moderne weergave van portretten, die geïnspireerd zijn op de zelfportretten van Vincent van Gogh.
Datum: 24 maart t/m 16 mei 2016
Locatie: De Keukenhof, Stationsweg 166a, Lisse

Noordelijke kwekerijdagen op Tuingoed Foltz in Meeden

Op de jaarlijks georganiseerde Noordelijke kwekerijdagen ligt de nadruk vooral op tuinplanten. Het gaat hier om een groot en internationaal plantenevenement, waar rond de 40 kwekers uit binnen- en buitenland hun mooiste planten presenteren. Daarnaast worden er demonstraties gegeven, lezingen gehouden en kunt u op het terras genieten van Engelse thee met heerlijke scones met op de achtergrond live muziek.
Datum: zaterdag 9 en zondag 10 april 2016
Locatie: Tuingoed Foltz, Hereweg 346, Meeden

Tuinfair Midwoud op landgoed De Knap in Midwoud

In het pinksterweekend wordt Landgoed De Knap drie dagen lang omgetoverd in een waar eldorado voor tuinliefhebbers. U vindt er deze dagen allerlei artikelen op het gebied van buitenleven, maar ook interieur, koken, kunst, muziek, theater én vrijetijdsbesteding.
Datum: zaterdag 14 t/m maandag 16 mei 2016
Locatie: Landgoed De Knap, Tripgouw 2, Midwoud

Lentefair in de Botanische tuin van Kerkrade

De lentefair is een Bijzondere tuinfair met veel aparte planten, informatie-stands en decoraties voor binnen en buiten. Het aanbod aan stands maakt de fair een bezoek meer dan waard. En daarnaast is het ook een hele bijzondere omgeving, waar u kunt ronddwalen in de botanische tuin, de Engelse landschapstuin, de plantenkas en het theehuis.
Datum: zondag 29 mei 2016
Locatie: Botanische tuin Kerkrade, St. Hubertuslaan 74, Kerkrade

Rozenfestival Lottem

Een dorp dat compleet wordt getransformeerd door honderdduizenden rozen. Het hele centrum is één grote roos. Tuinen en gebouwen worden volledig gedomineerd door de kleurige, geurende rozen en overal vindt u prachtige rozen mozaïeken. Het Rozenfestival wordt tweejaarlijks georganiseerd. Het thema van de eerst volgende editie is: "Rozen uit de Kunst".
Datum: 12 t/m 15 augustus 2016
Locatie: verspreid over het centrum van Lottum

Ook België kent tuinbeurzen, tuinfairs en tuinmarkten

Lentebloeiers in de Oranjerietuin van domein Vordenstein in Schoten

De vroegste lentebeurs bij onze zuiderburen is het evenement Lentebloeiers op domein Vordenstein. Tal van professionele kwekers staan in stands op deze beurs en tonen daar de meest bijzondere planten. Speciale aandacht voor de vroeg bloeiende bomen, struiken, vaste planten en bloembollen. Maar ook grassen, groente en kruiden worden aangeboden. Ook fruitbomen, klein fruit struiken én groentezaden vindt u hier.
Datum: zondag 3 april 2016
Locatie: Oranjerietuin domein Vordenstein, Kopstraat, Schoten

Tuindagen van Beervelde in Beervelde

De tuindagen op het park van Beervelde is de bekendste buitenbeurs van België. In het prachtige park vindt u alles op het gebied van tuinieren zoals bomen, struiken, vaste planten, bloembollen, gereedschap, potterie en tuinbeelden. Meer dan 200 exposanten staan verspreid over het privédomein en laten zich van hun mooiste kant zien. De stands zijn vaak een lust voor het oog. Dit komt vooral doordat voor elke editie van de tuindagen een thema wordt gekozen. Het park én de deelnemers laten zich door dit thema inspireren en laten de bezoekers de mooiste creaties zien.
Datum: vrijdag 6 t/m zondag 8 mei 2016 (lente-editie)
Locatie: Park van Beervelde, Beervelde-Dorp 75, Beervelde (Lochchristi)

Planten-, rozen- en moestuindagen rond Kasteel Hex in Heers-Heks

Het prachtige Kasteel Hex vormt tweemaal per jaar het romantische decor voor de planten- rozen- en/of moestuindagen die daar georganiseerd worden. In juni én in september kunt u ronddwalen in deze prachtige omgeving, genieten van een stap terug in de tijd en u laten inspireren door de vele gespecialiseerde kwekers en collectiehouders. Zij bieden u hun nieuwste producten aan op allerlei gebied ronden tuinen en tuinieren.
Datum: vrijdag 10 t/m zondag 12 juni 2016 en op 10 en 11 september 2016
Locatie: Kasteel Hex, Hekslaan 1, Heers-Heks

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuinieren in mei – de tuin in meiDe zomer is in aantocht. De maand mei wordt door velen als de mooiste tuinmaand beschouwd vanwege het sprankelende voorj…
Hoge spaarrente in BelgiëHoge spaarrente in BelgiëHet is aantrekkelijk om te sparen in België vanwege de hoge spaarrentes. Sowieso openen steeds meer Nederlanders een spa…
Grensarbeid Nederland-BelgieVoor diegenen die in Nederland wonen maar in Belgie werken geldt normaal gesproken dat in Belgie loonbelasting en premie…
België: een hypotheek afsluiten bij een Belgische bankBelgië: een hypotheek afsluiten bij een Belgische bankEr zijn relatief veel Nederlanders die in België wonen. Zij moeten vaak ook een hypotheek afsluiten, omdat zij daar een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinbeurzen, tuinfairs en tuinmarkten in Nederland en België"

Reactie

W. Middelburg, 08-04-2016 17:56 #1
Waar kunnen wij met onze mooie buitenplaatsen een plekje reserveren?.met vr groet w Middelburg Reactie infoteur, 10-04-2016
Ik begrijp uw vraag niet…

Infoteur: Martina
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Tuinevenementen
Reacties: 1
Schrijf mee!