InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Sail Amsterdam 2010

Sail Amsterdam 2010

Sail Amsterdam 2010 Met de Sail-In Parade op donderdag 19 augustus 2010 start de 8e editie van Sail Amsterdam. Windjammers of tall ships, replica´s van historische schepen en schepen van het varend erfgoed zullen acte de présence geven op het grootste nautische evenement van Nederland dat iedere vijf jaar wordt georganiseerd.

Geschiedenis Sail Amsterdam

In het kader van het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam werd in 1975 een groot nautisch evenement georganiseerd. Onder de naam “Sail Amsterdam 700” meerden historische schepen uit de gehele wereld af in de IJhaven van Amsterdam en gaven daarmee een bijzondere glans aan de feestelijkheden.

Stichting Sail Amsterdam

Sail Amsterdam 700 werd een groot succes en voor herhaling vatbaar. In 1977 is de “Stichting Sail Amsterdam” (SSA) opgericht die sinds 1980 iedere vijf jaar zorg draagt voor de organisatie van het evenement Sail Amsterdam. De laatste Sail Amsterdam in 2005 trok maar liefst 1,8 miljoen bezoekers en daarmee is Sail Amsterdam uitgegroeid tot het grootste gratis evenement van het land. In 2010 vindt er opnieuw een Sail Amsterdam plaats.

North Sea Tall Ships Regatta

Voorafgaand aan Sail Amsterdam 2010 vindt de North Sea Tall Ships Regatta plaats die op 10 augustus in het Engels Hartlepool start en op 18 augustus eindigt in IJmuiden. Een groot deel van de deelnemers aan de Regatta zal vervolgens haar opwachting maken tijdens Sail Amsterdam.

Sail Amsterdam 2010

Van 19 tot en met 23 augustus 2010 vindt de 8ste editie van Sail Amsterdam plaats. Het belooft net als voorgaande jaren een groots spektakel te worden door het gevarieerde programma.

Havenlied
In de aanloop naar Sail Amsterdam organiseert Haven Amsterdam onder het motto 'Maak het nieuwe Amsterdamse havenlied' een wedstrijd waaraan iedereen kan meedoen met zelfgemaakte tekst, muziek en uitvoering.

Sail-In Parade
Op donderdag 19 augustus om 10.00 uur start de Sail-In Parade in IJmuiden. Voorafgegaan door de Clipper Stad Amsterdam zullen de Tall Ships en honderden andere schepen vervolgens van IJmuiden over het Noordzeekanaal naar Amsterdam varen.

Deelnemende schepen
Er zullen zo´n 600 schepen afmeren in en rond de IJhaven van Amsterdam: van clipper, kraak en karveel tot bark, brik en volschip, van botter en kotter tot motorsleepboot, jacht of fregat. Kortom replica´s, tall ships, varend erfgoed en marineschepen.

De volgende buitenlandse tall ships hebben zich al aangemeld:
  • Belle Poule (Frankrijk)
  • Dar Mlodziezy (Polen)
  • Dewaruci (Indonesië)
  • Götheborg (Zweden)
  • Iskra (Polen)
  • Jolie Brise (Engeland)
  • Kaliagra (Bulgarije)
  • Kruzenshtern (Rusland)
  • Loa (Denemarken)
  • Mir (Rusland)
  • Pogoria (Polen)
  • La Recouvrance (Frankrijk)
  • Sedov (Rusland)
  • Shabab Oman (Oman),
  • Shtandart (Rusland)
  • Sørlandet (Noorwegen)
  • Thor Heyerdahl (Duitsland)

Bovendien doen de volgende Nederlandse tall ships mee:
  • Aphrodite
  • Artemis
  • Astrid
  • Atlantis
  • J.R. Tolkien
  • Mercedes
  • Morgenster
  • Oosterschelde
  • Thalassa
  • Wylde Swan

Programma
Zodra de tall ships zijn afgemeerd kan het publiek een kijkje aan boord van de Koninginnen van de Oceanen nemen. Dagelijks vinden er vele optredens in en rondom de IJhaven plaats en iedere avond is er een groots vuurwerk. Er zijn exposities te bezichtigen en er is een crewparade door de stad.

Sail Out
Sail Amsterdam 2010 wordt op 23 augustus afgesloten met een grootse Sail-Out. Een groot aantal van de deelnemers zal vervolgens koers zetten naar het Duitse Bremerhaven waar van 25 tot 29 augustus Sail Bremerhaven plaatsvindt.
© 2009 - 2017 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sail BremerhavenBremerhaven is in haar jonge geschiedenis uitgegroeid tot een van de grootste havens van Europa. De stad aan de Noordzee…
Delfsail 2009, Tall Ships en andere Historische SchepenVan 22 tot 26 augustus 2009 vindt de 5e Delfsail plaats. Deze lustrumeditie heeft als thema “De Hanze” waarin het histor…
Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Sinds 1975 vindt om de vijf jaar het evenement SAIL Amsterdam plaats. In 2015 (de negende editie) stond Noord-Holland va…
De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci is één van de mooiste en bekendste tall ships uit de A-class. Dit Italiaanse volschip had nog een zu…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
Bronnen en referenties
  • www.sail2010.nl

Reageer op het artikel "Sail Amsterdam 2010"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 15-08-2010
Gepubliceerd: 19-12-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!