InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Gebroeders van Limburg Festival

Gebroeders van Limburg Festival

De Middeleeuwen spreken velen tot de verbeelding. De middeleeuwen waren het tijdperk van de heksen die tot de brandstapel werden veroordeeld, van de onmogelijke liefde tussen beeldschone prinsessen en dapper ridders, van het gekletter van de paardenhoeven over de kasseien van de smalle steegjes, van de imposante kastelen en het tijdperk van de ambachten. Niet voor niets is het Gebroeders van Limburg Festival een populair en druk bezocht middeleeuws festival.

Het Gebroeders van Limburg Festival

Het festival vindt dit jaar plaats op 29 en 30 augustus. In de Nijmeegse binnenstad wordt de sfeer van het middeleeuwse Nijmegen ten tijde van de gebroeders Van Limburg (1350-1450) herleefd. Er zullen allerlei activiteiten plaatsvinden die in het teken staan van de middeleeuwen, onder andere in het Kronenburgerpark, in de Stikke Hezelstraat, bij de St. Stevenskerk, in de Burchtstraat en het Valkhofpark. Ook zullen alle middeleeuwse torens in Nijmegen bewonderd kunnen worden. Het festival vindt dit jaar voor de vijfde keer plaats. Ook dit jaar zal het weer een groot succes worden.

De organisatie van het festival is in handen van de Stichting Gebroeders Van Limburg in samenwerking met de Stichting Nijmeegse Torendag. De Stichting Gebroeders Van Limburg werd in 2003 opgericht. Het doel van de organisatie is om het leven en werk van de gebroeders van Limburg en de middeleeuwse geschiedenis van Nijmegen meer bekendheid te geven.

De gebroeders van Limburg

Met de gebroeders van Limburg wordt verwezen naar Paul, Herman en Johan van Limburg, geboren in een kunstenaarsfamilie in Nijmegen. Alle drie werden belangrijke illuminatoren en miniatuurschilders in de periode 1350-1450. Vooral hun werk voor de Hertog van Berry wordt beschouwd als één van belangrijkste werken uit de middeleeuwse schilderkunst.

Blijde Incomste

Een van de meest indrukwekkende activiteiten van het festival is de spectaculaire stoet die op zondag door de straten van de oude Nijmeegse binnenstad trekt. Deze stoet wordt de Blijde Incomste genoemd. Ridders en jonkvrouwen te paard verbeelden in deze stoet de wereldberoemde miniaturen uit het werk van de Gebroeders van Limburg.

Programma 29 augustus 2009

De activiteiten die voor deze dag gepland staan, zullen plaatsvinden tussen 12:00 en 17:00. Je kunt onder andere een jachtshow met valkeniers verwachten, een spectaculair riddertoernooi, een tentoonstelling van de trebuchet, een middeleeuwse belegeringsmachine die samen met de Bouwopleiding Regio Nijmegen wordt gerealiseerd, je kunt een middeleeuws kampement bezoeken of een Gebroeders Van Limburg-lezing door Dr. Rob Dückers bijwonen.

Programma 30 augustus 2009

Ook deze dag zal weer volop in het teken van de middeleeuwen staan met een rondwandeling van 20 minuten langs de verdedigingstorens van de stad, riddertoernooien, een spectaculaire middeleeuwse stoet, voordrachten van verhalenvertellers, concerten, theatervoorstellingen, een bezoek aan een middeleeuws tentenkampement en nog veel meer.

Zie hier het volledige programma.

Klik hier voor overige middeleeuwse festivals.
© 2009 - 2017 Faffie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gebroeders van Limburg Festival"

Infoteur: Faffie
Laatste update: 16-08-2009
Gepubliceerd: 15-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!