InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Traditie in de polderdorpen: het eeuwenoude ganzenrijden

Traditie in de polderdorpen: het eeuwenoude ganzenrijden

Traditie in de polderdorpen: het eeuwenoude ganzenrijden Wie in februari, maart en april in de polderdorpen ten noorden van Antwerpen komt, ziet rare dingen. Hele groepen mensen die rondlopen in boerenkielen met een boerenzakdoek en een blauwe pet, vrouwen met een zwart kleed en een bruine sjaal om de schouders, nog anderen met een rood-wit geruit vestje en een zwarte broek. Boerenpaarden en galgen. Ja hoor, 't is weer ganzenrijden! Een traditie waarbij een gans aan een galg wordt gehangen en waarbij het de bedoeling is om er als eerste de kop er af te trekken. Daarbij rijdt men op boerenpaarden.

Wat is gansrijden (in de volksmond "ganzenrijden")?

Volksvermaak
Volgens Van Dale is gansrijden het "te paard gezeten gansknuppelen of -trekken". Ganstrekken is het volksvermaak beoefenen waarbij de spelers, hetzij te paard, in een wagen ofwel op schaatsen rijdend, hetzij lopend of varend, de met vet besmeerde kop van een aan de poten opgehangen gans proberen af te trekken. Gansknuppelen is te paard of te voet de kop van een aan de poten of in een korf opgehangen gans proberen af te knuppelen (als volksspel). Verschueren spreekt over zeep in plaats van vet. Varianten met "gent" krijgen ook een vermelding in de woordenboeken, want een gent is een mannelijke gans. Zo krijg je gentrijden, genttrekken en gentknuppelen.

Te paard onder de galg door
Wat ze er wel vergeten zijn bij te zetten is dat de gans in een vissersnet zit, dat heel stevig is en dat met gemak zo'n 3 à 4 kilo kan houden. Verder ook dat de mannen op de paarden één voor één in een bepaalde volgorde onder de galg door moeten en met één hand de gans moeten proberen te onthoofden. Vroeger ging het om een echte, levende gans, maar sinds 1926 is dit verboden. Nu wordt de gans op voorhand pijnloos gedood door een veearts alvorens ze wordt opgehangen. Om goed te zijn moet het een oude gans zijn. De nekspieren van een jonge gans zijn te broos. Dan wordt de nek zo overgetrokken en is de lol er te snel af!

Nevenactiviteiten
Verder lopen er ook nog een snijmeester, afgevaardigden van de verschillende maatschappijen, een nep-doktoor en nep-verpleegsters met de nodige "medicinale drankjes" rond. Om de zoveel rondes snijdt de snijmeester het reglementair voorziene aantal mazen (1 maas is 2 touwtjes) door. Ondertussen wordt er door de sprekers op de omroepwagens geld bijeengesprokkeld en commentaar gegeven op wat er gebeurt.

Van koning naar keizer
In ieder dorp wordt gestreden om de koningstitel. De minimumleeftijd om mee te mogen rijden, is 16 jaar. Wanneer alle koningen bekend zijn, gaat men strijden om de keizerstitel. Dit is het summum! De keizer mag het jaar nadien het ganzenrijden organiseren in zijn dorp.

Oorsprong

De oorsprong van dit volksspel gaat terug op de boeren. Er zijn twee plausibele verklaringen. Ofwel moesten ze om een goede oogst te hebben een gans offeren. Ofwel moesten de boerenzonen de paarden terug inrijden na de lange wintermaanden. Zij maakten er dan maar een wedstrijdje van en namen een gans als slachtoffer.

De verschillende verenigingen in de polderdorpen

De eerste ganzenrijdersmaatschappij werd in 1898 opgericht, in Oorderen. Ook Wilmarsdonk was er vroeg bij. En dan volgde Ekeren. Op 11 november 1922 werd de Oude Gans Berendrecht opgericht. Zij zijn de maatschappij die het langst bestaat. Immers, de dorpjes Oorderen en Wilmarsdonk werden in de jaren '60 opgedoekt en in Ekeren is men gestopt met ganzenrijden. 70 jaar later, in 2006, wilde men terug beginnen, onder de naam De Lustige Gans. Dit was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er was immers een grote discussie of Ekeren nu een polderdorp was of niet. Historici haalden er oude kaarten bij en kwamen tot de conclusie dat Ekeren wel degelijk een polderdorp is. Het zou dan toch nog 11 jaar duren alvorens Ekeren terug mocht deelnemen aan het ganzenrijden. Info voor Ekeren vindt u op www.delustigegans.be.

De Oude Gans Berendrecht deed non-stop aan ganzenrijden, met uitzondering van de oorlogsjaren en het jaar van de overstromingsramp in 1953. In 1947-1948 was er een meningsverschil tussen de leden van de Oude Gans Berendrecht en toen kwamen er twee verenigingen, elk met hun eigen bestuur: de Oude Gans en de Nieuwe Gans. De Oude gans draagt een blauw-witte kielvest. In Berendrecht wordt het ganzenrijden gehouden op de Solftplaats. Voor meer info kan u terecht op de website: www.oude-gans.be.

De groep Ganzerijders Zandvliet werd opgericht in 1926. Ook in Zandvliet zijn er sinds 1956 twee groepen: De Ganzerijders Zandvliet Vermaak na Arbeid splitste op in de Jonge Ruiters die een rode sjaal dragen en de Veteranen die een witte sjaal om hebben. Verder dragen ze allemaal een zwarte broek en een zwart hoofddeksel. In 2004 overleed bij de Veteranen Stanny De Backer net nadat hij de kop had getrokken aan een hartaanval. Hij was 54. Zijn plaats wordt nog steeds vrijgehouden. De groep van Zandvliet houdt zijn ganzenrijden op de Botermarkt in Zandvliet. Meer info op de website www.Ganzerijders-Zandvliet.be.

Ganzerijders Stabroek is dan weer iets ouder. Zij werden opgericht in 1924. In Stabroek dragen ze een rode broek, een overwegend gele vest en een rood-gele muts. Zij strijden om de titel op de Dorpstraat. Voor Stabroek kan u terecht op www.ganzenrijders-stabroek.be.

Ganzenrijders elders

Ganzenrijden wordt niet alleen in de polderdorpen gehouden. Het bestaat ook in Nederland, meer bepaald in Grevenbicht, een deelgemeente van Sittard-Geleen, in Nederlands Limburg. Zij heten de gawstrekkers Grevenbicht. Verder ook in Duitsland en in Spanje. In Spanje is de oorsprong lichtelijk verschillend. Hier zou de oorsprong liggen bij soldaten, die met elkaar oefenden om later beter ten strijde te kunnen trekken.

Vrouwen

Traditioneel was het ganzenrijden een aangelegenheid voor mannen. De emancipatie sloeg echter hier ook toe en van 1976 tot 1985 werd er in Zandvliet gestreden voor de koningskroon door de "Vrouwenganzerijders Zandvliet". Daarna viel het stil, tot in 1994 een nieuwe vrouwengroep werd opgericht. Zij reden voor een goed doel, en dat was de Vluchtheuvel, een opvangtehuis voor gehandicapten. In 1995 werd de "Vrije Gans" opgericht, die u nog steeds voor een goed doel rijdt, ieder jaar een ander. De koningin mag kiezen in welk dorp ze het volgende jaar gaan meerijden. Hun uniform bestaat uit een blauwe kiel, een grijs T-shirt met purperen opdruk en een purperen sjaaltje. Zij hebben een eigen lila vlag en een purperen koninginnenmantel en kroon. Meer over de vrouwelijke ganzenrijders vindt u onder www.vrijegans.be.

Weetjes

  • In Amsterdam is er een gelijkaardige sport met alen. De alen worden ingevet en boven een gracht gehangen. Via een koord moeten de deelnemers de aal passeren. Wie de vis trekt, is gewonnen, maar meestal belanden de deelnemers in de gracht.
  • Bij het ganzenrijden zijn er ook altijd "dokters" en "verpleegsters" aanwezig. Zij verzorgen de gewonden met een druppeltje.
  • Voor kinderen wordt er vaak eendenrijden of kiekenrijden georganiseerd. Het is een goede voorbereiding voor het ganzenrijden. Ganzenrijden is een microbe die vaak overgaat van vader op zoon. Zo zijn er families die al generaties lang meedoen met het ganzenrijden.
  • In de scholen van de polderdorpen leeft het ook. Er wordt een wedstrijdje ganzenrijders georganiseerd voor de zesdejaars. Zij moeten met hun versierde fiets onder de galg doorrijden. Wie de gans trekt, een tennisbal en krantenpapier in een lange sok, is koning(in) voor één dag! Hier geen sexisme, iedereen doet mee!
  • Ook bij de senioren van woon-en zorgcentrum Molengeest wordt er aan gansrijden gedaan. Alle gansrijdersverenigingen worden vertegenwoordigd en mannen en vrouwen strijden hier gezamenlijk om de titel. In hun rolstoel moeten de bewoners een namaakgans zien te pakken te krijgen. Vele bewoners stammen zelf uit een gansrijdersfamilie of deden vroeger zelf mee. In 2011 trok Flor Orens de namaakgans! Ook hij nam in 1952 deel aan het echte ganzenrijden, bij de Jonge Ruiters van Zandvliet. Dat jaar werd Fons Gabriëls keizer. Flors jongensdroom gaat dus nu toch in vervulling: hij mag nu de keizerskroon opzetten, hem overhandigd door Maarten Gabriels, de echte keizer van Zandvliet!
  • In Stabroek is Bob Wezenbeek in 2011 gestopt als omroeper van de Stabroekse gansrijders. Na zo'n halve eeuw wordt hij waarschijnlijk vervangen door twee omroepers: Paul Hendrickx en Sebastiaan Vandermolen. Een omroeper bekommentarieert de handelingen van de ruiters die onder de galg doorrijden en tracht zoveel mogelijk geld in het laadje te krijgen voor de prijzenpot.
  • Iedere ganzenrijdersvereniging heeft een andere outfit. Zo is de outfit van Zandvliet een hemdje met witte en rode ruitjes, die van de Oude Gans in Berendrecht dragen blauw - witte pakjes, de ganzenrijders uit Hoevenen hebben een geel - groene outfit, die van Lillo een blauwe kiel, die van Stabroek verschijnen in geel en rood en die van Ekeren in blauw en wit. De vrouwelijke ganzenrijdsters van de Vrije Gans uit Berendrecht dragen een blauwe boerenkiel.
  • Er is ook een Gansrijdersroute, een fietsroute van ongeveer 50 kilometer. De route kan gestart worden aan het Ravenhof in Putte.
  • De Ganzenrijders van Stabroek serveren geregeld een "Gansrijderke". Dit is een mengeling van jenever en Elexir d'Anvers. De juiste verhoudingen van deze cocktail blijven natuurlijk een goed bewaard geheim!
  • Sinds 2005 hebben ze in Stabroek ook een standbeeldje voor de ganzenrijders! Dit staat in de Dorpstraat.

Ganzenrijden 2010

  • Ongeziene weersomstandigheden maar sneeuw en ijs houden de ganzenrijders niet tegen!
  • Berendrecht Solftplaats: De Ganzenrijders hebben met man en macht gewerkt om alles sneeuw-en ijsvrij te krijgen.
  • Zandvliet Botermarkt: Nooit gezien! Door de weersomstandigheden wordt het ganzenrijden een week uitgesteld!
  • Stabroek Dorpstraat: ook hier door de sneeuw uitgesteld
  • De nieuwe keizer van 2010 is Maarten Gabriëls, van de Jonge Ruiters Zandvliet.

Ganzenrijden 2011

De titel van Koning voor Hoevenen ging naar Bert Matthysen. Voor hem was het de eerste titel na 27 deelnames. In Lillo was de titel voor Freddy Brands. Het was zijn derde overwinning, want ook in 1995 en 2005 werd hij al koning. In 1995 maakte hij van Lillo ook nog eens het Keizersdorp.

Ganzenrijden 2013

  • Op zondag 3 februari 2013 werd het ganzenrijdersseizoen reeds in gang getrapt in het WZC Monnikenhof in Berendrecht. De paarden werden vervangen door rolstoelen, maar dat mocht de pret niet temperen. De winnaar was de vijfentachtigjarige Pierre Van Dyck van Zandvliet. Hij mag voor één jaar de kroon dragen, die hem werd opgezet door de echte keizer van het gansrijden, Maarten Gabriëls.
  • De Oude Gans van Berendrecht doet voor de negentigste keer mee en hoopt op een keizer
  • 17/03/2013: Keizerschap in Zandvliet! 14 uur: vertrek stoet ganzenrijders, fanfare en plaatselijke verenigingen door het dorp. Aan het oude gemeentehuis van Zandvliet begroet Maarten Gabriëls, de keizer van 2012, alle deelnemers. 15 uur: start ganzenrijden en het dingen naar de keizerskroon op de Botermarkt in Zandvliet.
  • 11/05/2013: Vrouwenganzenrijden met de Vrije Gans op het Solftplaats in Berendrecht vanaf 14 uur.
  • De opvolger van Maarten Gabriëls is zondag 17 maart 2013 bekend geworden na een lange strijd op de Zandvlietse Botermarkt. De nieuwe keizer is Bert Matthijsen uit Hoevenen voor de Koninklijke Ganzenrijders Hoevenen!

Ganzenrijden 2014

  • Op zondag 23 februari gaf het WZC Monnikenhof in Berendrecht de aftrap voor het gansrijdersseizoen 2014. De bewoners van het verzorgingstehuis werden in rolstoelen gezet en gingen op deze manier de gans te lijf. Winnaar van dit ludieke ganzenrijden is dit jaar geworden: de tachtigjarige Louis Brands.
  • Stabroek, Zandvliet Jonge Ruiters en Berendrecht Nieuwe Gans. Normaal gezien doen de ganzerijders een wandeling door Putte en Stabroek. Omwille van de wegenwerken in Stabroek zal de wandeling ingekort worden en zal Putte niet worden aangedaan dit jaar.
  • Winnaar 2014: de Stabroekse Arne Bastiaenssens

Ganzenrijden 2015

  • Ook in 2015 trapte het WCZ Monnikenhof in Berendrecht het ganzenrijdersseizoen op gang. Elke deelnemer kreeg een persoonlijke assistent en vanuit de rolstoel werd getracht de gans te bemachtigen. Alle groepen waren vertegenwoordigd. Voor het tweede jaar op rij won de kloeke Louis Brands.
  • Radio2 Omroep Antwerpen wijdde in 2015 een aantal van haar programma's aan deze traditie uit de polderdorpen.
  • De keizerstitel werd uitgereikt in Stabroek.
  • Het eigenlijke keizerschap wordt voorafgegaan door de keizerstoet, bestaande uit de ruiters op hun prachtige Brabanders met op kop uittredend keizer Arne Bastiaenssens, carnavalsgroepen, fanfares en voetvolk in de typische gansrijdersoutfit. Winnaar van 2015 wordt voor de derde keer Maarten Gabriëls. Eerder trok hij ook al zes keer de koningskop. De familie Gabriëls, in de streek bestempeld als "de clan Gabriëls" droeg in totaal al dertien keer de keizerskroon.

Ganzenrijden 2016

  • 5 februari 2016: Café De Sportduif werd heropend op vrijdag 5 februari 2016. Het volkscafé sloot in 2015 de deuren nadat uitbaatster Gaby stierf. Mede onder toedoen van Ben Simons werd het café nieuw leven ingeblazen. Café De Sportduif, voor de gelegenheid helemaal in groen-wit geschilderd (de kleuren van Berendrecht), deed dienst als pop-upcafé en zal in de toekomst meer gebruikt worden tijdens belangrijke evenementen. Het ganzenrijden kon binnen worden gevolgd met een frisse pint in de hand op groot scherm.
  • 6 februari 2016: zoals elk jaar brak de ganzengekte weer uit in de polder. Ditmaal beten de Veteranen op 6 februari in Zandvliet de spits af. De 26 ruiters haalden koning 2015 Kevin Stoop af in Berendrecht. In Berendrecht was het de Nieuwe Gans die de buurt onveilig maakte op de Solftplaats. In Stabroek waren het de Lollemannen die de boel op stelten zetten na het uithalen van koning 2015 Jeroen Houben in het Ganzenhof te Berendrecht.
  • 7 februari 2016: dag 2 van het polderfeest vond weer plaats op verschillende locaties tegelijk. In Berendrecht trokken de Jonge Ruiters van Vermaak na Arbeid uit. 36 jonge kerels haalden aan de Zuidvest Koning 2015 en tevens Keizer 2015 Maarten Gabriëls uit. Na het middagmaal werd er gestreden om de gans op de Botermarkt in Zandvliet. De Nieuwe Gans van Berendrecht reed uit en na het uithalen van koning 2015 Vincent Koch in de Monnikenhofstraat in Berendrecht, begon de kroegentocht langs de cafés van de polders. daarna begon het ganzenrijden op het Solft. In Stabroek streden de Koninklijke Ganzenrijders Stabroek in de Dorpstraat om het kopje van de gans en een koningstitel. Het ganzenrijderslokaal werd dit jaar café de Klok na jaren café De Zwaan te zijn geweest. In café De Klok prijkt trouwens een mooie kader met daarin foto's van de koningen van 1939 tot 2015.
  • 14 februari 2016: Met Valentijn werd de Ekerse koning Joppe Vranken opgehaald. De strijd barstte los om 15 uur op het vernieuwde Kristus Koningsplein. In 2016 mocht de Ekerse koning nog niet meedoen met het keizerrijden, maar vanaf 2017 zijn ze terug van de partij.
  • 13 maart 2016: De apotheose: het keizerrijden. Om 14 uur een stoet in en door Zandvliet. Om 15 uur begon het eigenlijke ganzenrijden op de Botermarkt te Zandvliet. Uiteindelijke winnaar van het keizerrijden 2016: Sven Van Bouwel uit Hoevenen.

Ganzenrijden 2017

Een late editie in 2017. Maar iedereen springt mee op de kar en is in de ban van het ganzenrijden in de polderdorpen. Een amateurbakker bakt ganzenrijderskoekjes, in de vorm van een ganzenkop. Alleen verkrijgbaar in de ganzenrijdersperiode. In de lokale Delhaize wordt een speciaal pakket ganzenbier verkocht. En in de lokale Berendrechtse krantenhandel moet je dan weer zijn voor lekkere Ganzenrijdersgin. In het RVT Monnikenhof werd in het weekend van 17 februari aan rolstoelganzenrijden gedaan. De titel ging naar een tachtigjarige, die streed voor Ekeren.

De eigenlijke ganzenrijdersgekte barst los in het weekend van 25 en 26 februari in 2017.
  • zaterdag 25 februari 2017: de Lollemannen van de Nieuwe Gans uit Berendrecht beginnen er aan. Om 9 u 40 vertrekt de stoet met ruiters aan het Ganzenhof na het ophalen van de paarden in de Opstalpolder en aan de Neerhoeve. De regerende koning Ivan Kouwenbergh wordt afgehaald in café Voetballokaal. Het eigenlijke ganzenrijden begint om 15 uur op het Solft. In Zandvliet wordt op de Botermarkt gestreden om de titel door de Veteranen van Vermaak na Arbeid. Zij strijden om de kroon van koning Dirk Daems. De strijd begint om 15 uur.
  • zondag 26 februari 2017: de Jonge Ruiters uit Berendrecht zetten hun beste beentje voor. Koning Alex Mees wordt in Putte opgehaald. Na een bezoek aan de Sportduif begint om 15 uur het echte werk op het Solft. Ook de Jonge Ruiters van Zandvliet vliegen er in op de Botermarkt om 15 uur. Zij gaan voor de titel van koning Rob De Vree. In Stabroek wordt ook gestreden op zondag door de Koninklijke Ganzenrijders. Na een stoet door het dorp en langs de vele café's beginnen de paarden en ruiters aan hun rondjes om 15 uur in de Dorpsstraat. Zij strijden om de titel van koning Peter Peeters.
  • donderdag 2 maart 2017: polderdorp Berendrecht is in shock. Grootvader Koch sterft onverwacht aan een hartaanval. Kleinzoon Koch won zondag 26 februari nog het ganzenrijden in Berendrecht. De overwinningsfoto's van grootvader en kleinzoon zijn de laatste foto's van de voormalige ganzenrijder.
  • zondag 12 maart 2017: na meer dan 80 jaar mag de Lustige Gans van Ekeren nog eens bewijzen dat ook zij kunnen ganzenrijden. Hun koningen mogen weer deelnemen aan het keizerrijden. Als winnaar komt de 48-jarige Steven Moons uit de bus. Op het keizerrijden zal hij het gezelschap krijgen van Luc Peeraer, Joppe Vranken en Sven Van Lommel, de koningen van 2014, 2015 en 2016.
  • zondag 19 maart 2017: Gansrijdersvereniging De Oude Gans strijdt voor de koningstitel op de Solftplaats van Berendrecht vanaf 15 uur. Winnaar is Louis Cloots, een liefhebber van een andere traditie uit de polderdorpen: Hanske Knap
  • zondag 26 maart 2017: De Ware Gans kroont zijn koning op het Kazerneplein in Lillo vanaf 15 uur. In Hoevenen moet je op het Frans Oomsplein zijn waar het startschot ook om 15 uur wordt gegeven. Natuurlijk zijn er 's morgens in beide dorpen ook optochten met de uittredende koningen en hun gevolg.

Volksfeest met trekpaarden

Jammer natuurlijk dat het maar één maal per jaar ganzenrijden is. Omdat de paarden eigenlijk te lang stil stonden en te weinig training hadden, besloten enkele van de organisatoren om ieder jaar een groot volksfeest met de trekpaarden te houden in de zomer. De editie van 2010 was een groot succes en daarom was er ook in 2011 en 2012 weer een weekend lang van alles te doen rond het trekpaard. The place to be was het stuk poldergrond achter manege Het Hoefijzer in Berendrecht. Op het programma stond onder andere een Power Horse Competition, Belgisch kampioenschap stroladen, een behendigheidswedstrijd met tractoren en promotieactiviteiten voor het Belgische trekpaard. Wie meer wil weten kan terecht op: www.polderstrekpaard.be.

Kindergansrijden in Lillo

Op het Kazerneplein van Lillo wordt aan kindergansrijden gedaan. In de plaats van een paard zitten de kids van de leden van de Ware Gans op een fiets. Maar het is niet minder serieus dan bij de volwassenen. Ook zij strijden om een koningskroon. De inschrijvingen gebeuren de dag zelf. Na de kinderen zijn de vrouwen aan de beurt. Ook bij hen wordt er met de fiets gereden.

Wordt het gansrijden UNESCO-werelderfgoed?

Als het van Frans De Schutter, de voorzitter van de overkoepelende Polderbond, afhangt, wel. Maar zover is het nog niet, want daarvoor moet het gansrijden eerst op de erfgoedlijst van de Vlaamse Overheid komen. Samen met de negen maatschappijen werkt Frans De Schutter hiervoor aan een erkenningsdossier. Dat dossier werd in 2014 nog ingediend. De lokale burgemeesters steunen alvast zijn verzoek. Het verdere verloop van de procedure kan nog jaren duren en zal veel geduld vergen. Maar dat heeft iedereen in de polderdorpen er graag voor over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Trekpaard, een paard voor u?Het Trekpaard, een paard voor u?Er bestaan op de wereld zoveel verschillende paardenrassen dat het moeilijk is om een keuze te maken. Een van al deze pa…
Lillo, van fort tot favoriete bestemming eendagstoeristenLillo, van fort tot favoriete bestemming eendagstoeristenZin in een mix van cultuur en natuur? Begeef je dan naar Lillo in de Antwerpse haven en bezoek het oude fort, het pittor…
Paardenrassen: Het TrekpaardPaardenrassen: Het TrekpaardIn dit artikel vindt u meer informatie over het Trekpaard, hieronder vallen verschillende soorten Trekpaarden, het Belgi…
Het trekpaard, de krachtpatserWie kent ze nu niet, de vriendelijke grote reuzen? De echte krachtpatsers van de paaden, het Trekpaard.
Antitankgracht: langste beschermd landschap van VlaanderenAntitankgracht: langste beschermd landschap van VlaanderenTen Noorden van Antwerpen ligt een overblijfsel van de Tweede Wereldoorlog: de Antitankgracht. Deze werd aangelegd als v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee / Pixabay
  • GVA 30/01/2008
  • GVA 13-14/02/2010
  • GVA 14/07/2011
  • De Nieuwe Antwerpenaar 2010/ 2011/ 2012/ 2013
  • www.bloggen.be/ganzenrijden
  • De verschillende websites van de ganzenrijdersmaatschappijen (zie tekst)
  • GVA 18/01/2011
  • GVA 28/02/2011
  • GVA 04.04.2011
  • Zondag 03.04.2011
  • GVA 04.02.2013
  • GVA 18/03/2013
  • Zondag 9/02/2014
  • GVA 24/02/2014
  • HLN 27/02/2014
  • A-blad: februari 2015
  • GVA 9/2/2015
  • GVA 11/2/2015
  • Nieuwsblad.be: 11/2/2015
  • Aankondigingsblad februari 2015
  • GVA 23.03.2015
  • De zondag 22.03.2015
  • ATV zat. 6 februari 2016
  • De Polder nr. 3 - vrijdag 5 februari 2016
  • GVA 14.03.2016
  • GVA 24.02.2017
  • http://www.gva.be/cnt/dmf20170309_02771584/waarom-polderdorp-ekeren-na-veel-protest-eindelijk-weer-mag-deelnemen-aan-het-keizerrijden?hkey=&utm_source=gva&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=GvaPlusNieuwsbrief&utm_content=spotlight1Title&M_BT=124885668&adh_i=13e577df60ed9c12271b28b21e13f800 (op 09.03.2017)
  • A-blad maart 2017
  • Aankondigingsblad 15 maart 2017

Reageer op het artikel "Traditie in de polderdorpen: het eeuwenoude ganzenrijden"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 26-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Antwerpen
Schrijf mee!