InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De Nijmeegse Vierdaagse en het Blarenbal

De Nijmeegse Vierdaagse en het Blarenbal

Sinds het jaar 1922 eindigt de Nijmeegse Vierdaagse traditioneel met het Blarenbal. Dit feest dat altijd op de vrijdagavond wordt gehouden kenmerkt zich door de vele mensen in het centrum van Nijmegen, die moeilijk lopen of een pijnlijk gezicht trekken bij iedere stap. Maar elke ervaren wandelaar weet dat er absoluut een rede is voor een groot feest. Als je daar na afloop van vier dagen wandelen ten minste nog de puf voor kunt opbrengen.

Het Blarenbal

In het jaar 1922 wordt voor het eerst melding gemaakt van het Blarenbal na afloop van de Nijmeegse Vierdaagse. Na afloop van vier dagen lang een lange afstand lopen was er wel een reden om eens flink na te borrelen met familie en vrienden. Vergeleken met nu was het schoeisel in vroegere tijden hard en stug. Buiten blaren om waren vaak ook de hielen en de tenen stuk gelopen. Toch kon toen ook al menige wandelaar het feesten 's avonds niet voorbij laten gaan.

De Vereeniging

Tot eind jaren zestig werd er altijd een groot Blarenbal gehouden in 'de Vereeniging'. Dit gebouw ligt aan het eind van de Via Gladiola aan het Keizer Karelplein. De Via Gladiola is een bijnaam voor de St. Annastraat tijdens de laatste dag van de Nijmeegse Vierdaagse. Op deze lange straat, die begint bij de Scheidingsweg en eindigt bij het Keizer Karelplein, krijgen alle wandelaars traditioneel gladiolen uitgereikt van hun toeschouwers, vrienden, familie en bekenden. Vandaar dus deze bijnaam.

Blarenbal 2009

De Nijmeegse Vierdaagse is aan nogal wat veranderingen onderhevig. Zo wil de organisatie anno 2009 het oeroude en gezellige Blarenbal weer nieuw leven in blazen. Dat doet de organisatie niet alleen om de wandelaars die aan het eind van de Vierdaagse het Vierdaagsekruisje hebben behaald in het zonnetje te zetten, maar ook om de minder gefortuneerde wandelaars troost te bieden. Tegen vertoon van hun deelnemerspasje kan voor een klein prijsje mee worden gedaan aan het Blarenbal. Dat zal zelfs inclusief één consumptie zijn.

Militairen op Heumensoord

Anders dan de gewone burger starten en eindigen de meeste militairen de Nijmeegse Vierdaagse op Heumensoord. Op kamp Heumensoord verblijven zo'n 5000 militairen uit 14 landen. De saamhorigheid is er groot en in de biertent ontstaan als vanouds altijd goede vriendschappen. Natuurlijk is het hier dan ook Blarenbal op de vrijdagavond van de Vierdaagse. Hoewel sommigen toch de gezelligheid van de stad verkiezen en vele militairen ook meteen beginnen aan de afbraak van hun kamp om spoedig weer terug te keren naar hun thuisbasis.

In het centrum van Heumensoord lagen lange tijd enkele heideterreinen. Aangezien dit terrein tegenwoordig wordt gebruikt om het jaarlijks vol te zetten met legertenten ten behoeve van de Vierdaagse, is het gedegenereerd tot een enkele tientallen hectare grote grasvlakte. Van de heideterreinen die in het begin van deze eeuw een derde van Heumensoord besloegen, is dan ook vrijwel niets meer terug te vinden. In de omgeving van het spoor bevindt zich een militair schietterrein. In het bos er omheen worden frequent militaire oefeningen gehouden, waarbij soms delen van het gebied voor publiek worden afgesloten.
Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse is het een kamp waar de militairen overnachten op Heumensoord. In het bos zijn restanten te vinden van een Romeinse wachttoren die lag aan de weg van Cuijk naar Nijmegen om Frankische invallen te voorkomen.

Bron: de VVV Arnhem / Nijmegen

Lees verder

© 2009 - 2017 Dorybos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Nijmeegse Vierdaagse en het Blarenbal"

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 31-03-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vierdaagse
Schrijf mee!