InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Delfsail 2009, Tall Ships en andere Historische Schepen

Delfsail 2009, Tall Ships en andere Historische Schepen

Van 22 tot 26 augustus 2009 vindt de 5e Delfsail plaats. Deze lustrumeditie heeft als thema “De Hanze” waarin het historische belang van Groningen als Hanzestad en de maritieme relaties met het Oostzee gebied worden belicht. Natuurlijk zullen de Tall Ships niet ontbreken.

Geschiedenis Delfsail

Een kleine groep enthousiaste mensen lukte het om in 1986 in slechts een half jaar tijd de eerste Delfsail te organiseren. In samenwerking met de Sail Training Association Netherlands legde een aantal prachtige zeilschepen in Delfzijl aan. Het werd een succes en sindsdien is het evenement gegroeid. In 1991 volgde een tweede, grotere versie van Delfsail. Als onderdeel van de Cutty Sark Tall Ships Race werd Delfzijl toen aangewezen als finishhaven en ook andere Tall Ships kwamen naar Delfzijl. Toppers waren de Amerigo Vespucci uit Italië en de Capitan Miranda uit Uruguay. De organisatie mocht maar liefst 350.000 bezoekers tellen. Men had het evenement graag iedere vijf jaar willen organiseren maar onder andere door de aanleg van de Nieuwe Handelskade werd de eerstvolgende Delfsail in 1998 georganiseerd. Opmerkelijk was de zingende bemanning op de ra´s van de Gloria uit Colombia toen het schip de haven van Delfzijl binnenvoer. Het bezoekersaantal werd bijna verdubbeld ten opzichte van 1991 naar 650.000. Tijdens de laatste Delfsail in 2003 kwam een nog grotere vloot en bezoekersaantal bijeen. De Dewaruci uit Indonesië en de Cuauthemoc uit Mexico stalen nu de show.

Delfsail 2009

Net als in 1998 is afgeweken van de vijfjaren cyclus die Delfzijl voor ogen had om Delfsail te organiseren. Omdat dit jaar een Tall Ships Race georganiseerd wordt in het Noordzeegebied en er eveneens een Transatlantische Race plaatsvindt waarbij beide Races eindigen in een haven in het Noordzeegebied. Dit biedt Delfsail de beste kansen voor een zo groot mogelijke vloot in de haven.

Van 22 tot 26 augustus vindt de 5e Delfsail plaats. Op zaterdag 22 augustus begint Delfsail met de Sail-In vanuit de Eemshaven naar Delfzijl.

Deelnemers

Tall Ships
Tall Ships of Windjammers zijn de enorme zeilschepen die tot het begin van de 20e eeuw gebruikt werden voor de handel. De volgende schepen zullen acte de précense geven:
  • Anny von Hamburg uit Duitsland
  • Artemis uit Nederland
  • Atlantis uit Nederland
  • Berlin uit Duitsland
  • Capitan Miranda uit Uruguay
  • Cisne Branco uit Brazilië
  • Dar Mlodziezy uit Polen
  • Eendracht uit Nederland
  • Europa uit Nederland
  • Gesine von Papenburg uit Duitsland
  • Grand Turk uit Engeland
  • Jolie Brise uit Engeland
  • Kamper Kogge uit Nederland
  • Kruzenshtern uit Rusland
  • Lord Nelson uit Engeland
  • Mercedes uit Nederland
  • Mir uit Rusland
  • Mystic uit de Verenigde Staten
  • Sedov uit Rusland
  • Sörlandet uit Noorwegen
  • Stad Amsterdam uit Nederland
  • Statsraad Lehmkuhl uit Noorwegen
  • Thalassa uit Nederland
  • Utrechts Statenjacht uit Nederland

Varend Erfgoed
Varend Erfgoed is een verzamelnaam van historische schepen uit de periode 1870 – 1940. Een groot aantal van deze schepen heeft de status Varend Monument. Naast de Tall Ships zal ook Varend Erfgoed deelnemen aan Delfsail. Je kunt hierbij denken aan:
  • Aken
  • Botters
  • Klippers
  • Sleepboten
  • Tjalken

Relatievaartochten

Bedrijven en organisaties worden in de gelegenheid gesteld om per dagdeel een schip te huren om met hun relaties van Delfsail te genieten. Er is een ruime keuze van stoom- en zeilschepen waarvan de capaciteit tussen de 25 en 140 personen ligt. De huurprijzen variëren van 1.400 tot 7.500 euro per schip, exclusief catering en een vaste afdracht aan de stichting Delfsail van 45 euro per persoon (gebaseerd op de maximale capaciteit van het schip!).

Particuliere boten

Voor particuliere boten zijn helaas geen ligplaatsen beschikbaar aangezien alle beschikbare plaatsen bestemd zijn voor deelnemende schepen. Jachten tot en met 12 meter kunnen wel deelnemen aan de Sail-In en vrij rond varen door de haven. Het is verboden om betalende gasten mee te laten varen.

© 2009 - 2017 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sail Amsterdam 2010Sail Amsterdam 2010Met de Sail-In Parade op donderdag 19 augustus 2010 start de 8e editie van Sail Amsterdam. Windjammers of tall ships, re…
Sail BremerhavenBremerhaven is in haar jonge geschiedenis uitgegroeid tot een van de grootste havens van Europa. De stad aan de Noordzee…
Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Sinds 1975 vindt om de vijf jaar het evenement SAIL Amsterdam plaats. In 2015 (de negende editie) stond Noord-Holland va…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci is één van de mooiste en bekendste tall ships uit de A-class. Dit Italiaanse volschip had nog een zu…
Bronnen en referenties
  • Bron: http://www.delfsail.nl/

Reageer op het artikel "Delfsail 2009, Tall Ships en andere Historische Schepen"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 21-12-2009
Gepubliceerd: 12-03-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!