InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Doobie Brothers: The Classic Tour 2017 en historiek

Doobie Brothers: The Classic Tour 2017 en historiek

De Doobie Brothers zijn een rockband uit de Verenigde Staten. Ze verkochten meer dan 40 miljoen platen over de hele wereld sinds hun oprichting begin van de jaren zeventig van vorige eeuw. De groep is vooral in de Verenigde Staten bijzonder populair en werd er opgenomen in de Vocal Group Hall of Fame in 2004. Een Europese tournee wordt in 2017 afgewerkt.

The Classic Tour 2017

De tour wordt The Classic-tour genoemd en is een uitloper van een reeks concerten die de band in de Verenigde Staten geeft. In Amerika krijgen de concerten een extra dimensie omdat er andere populaire groepen uit hetzelfde tijdvak eveneens op het programma staan. Zo delen Fleetwood Mac, de Eagles, Journey, Chicago en Earth Wind & Fire het podium op verschillende locaties. In Europa worden de optredens alleen afgewerkt en zijn ze beperkt tot slechts enkele landen. Van de oorspronkelijke groep zijn Patrick Simmons en Tom Johnston, beiden gitaar en zang en John McFee, gitaar, steelgitaar, dobro, viool en zang van de partij. Andere muzikanten zijn Bill Payne, keyboards, Marc Russo, saxofoon, John Cowan, bas en zang en Ed Toth, drums. De lijst van concerten ziet er als volgt uit:

DatumPlaatsLocatie
28/10Dublin3 Arena
29/10London02 Arena
31/10YorkYork Barbican
3/11Glasgow02 Academy Glasgow
4/11Manchester02 Apollo Manchester
6/11Utrecht TivolivredenburgGrote Zaal
8/11BrusselKoninklijk Circus
11/11Randers, DenemarkenVaerket

Kaarten

Voor het optreden in de Grote Zaal van Tivolivredenburg in Utrecht betaal je de eenheidsprijs 59 euro. De tickets kunnen via de website van de locatie besteld worden.

Voor het Koninklijk Circus in Brussel zijn er drie prijscategorieën voorzien: 70, 65 en 60 euro. De kaartjes kunnen verkregen worden via Ticketmaster.

De setlist

Zoals te verwachten viel, grasduint de band in zijn rijkgevulde carrière en speelt songs uit de verschillende periodes. De meest bekende en grootste hits komen uiteraard aan bod. Op basis van de concerten in de Verenigde Staten ziet de speellijst er als volgt uit:
  1. Jesus Is Just Alright
  2. Rockin’ Down the Highway
  3. Take Me in Your Arms (Rock Me a Little While)
  4. Dark Eyed Cajun Woman
  5. Spirit
  6. Sweet Maxine
  7. Eyes of Silver
  8. Clear as the Driven Snow
  9. Takin’ It to the Streets
  10. The Doctor
  11. Black Water
  12. Long Train Runnin’
  13. China Grove

Toegiften:
  • Without You
  • Listen to the Music

Historiek: de eerste successen

De oorsprong van de Doobie Brothers moeten we zoeken bij de groep Pud, een Californische country-rockband die in de jaren zestig niet zo’n lang leven beschoren was. Guitarist-zanger Tom Johnston en drummer Dave Hartman maakten er deel van uit. Nadat Pud er in 1969 mee stopte, begon het duo te jammen met bassist Dave Shogren en gitarist Patrick Simmons. Het viertal besloot een groep op te richten die ze de Doobie Brothers doopten naar een slangterm voor marijuana. De groep kreeg een forse aanhang in Zuid-Californië, vooral bij de Hell’s Angels, en zo dwong ze in 1970 een contract af bij Warner Bros.

Na het aanvankelijk geflopte The Doobie Brothers werd Dave Shogren vervangen door Tiran Porter en voor de tweede plaat, Toulouse Street (1972), werd een extra drummer ingehuurd, Michael Hossack. Uit dit album kwamen twee hitsingles, Listen to the Music en Jesus is Just Alright, waardoor Toulouse Street de doorbraak van de groep betekende. De derde LP, The Captain and Me (1973), werd nog een groter succes met de top tien-hits Long Train Runnin’ en China Grove.

Het succes houdt aan

Voor het in 1974 opgenomen album What Were Once Vices Are Now Habits werd tweede drummer Hossack vervangen door Keith Knudsen. Uit deze plaat klom Black Water tot de hoogste trede in de hitparade, niet in het minst dankzij de samenwerking met voormalig Steely Dan-lid Jeff ‘Skunk’ Baxter. De gitarist werd een officieel lid van de groep voor het volgende album, Stampede (1975). Omdat Tom Johnston met maagproblemen gehospitaliseerd werd, werd hij voor de promotietournee vervangen door zanger-keyboardspeler Michael McDonald, ook een ex-Steely Dan-muzikant. 'Stampede' was minder succesrijk dan de vorige albums, wat de Doobie Brothers ertoe aanzette om McDonald en Baxter de vrije hand te laten voor de vernieuwing van de lichte country-rocksound van de groep.

Het resultaat werd meteen duidelijk op het in 1976 uitgebrachte album Takin’ It to the Streets, een verzameling van lichte funk- en jazzy pop-liedjes, wat de plaat platinum bezorgde. Hetzelfde jaar werd ook nog The Best of the Doobie Brothers uitgebracht.
Livin’ on the Fault Line (1977), de volgende LP verkocht goed, maar bevatte geen hitsingles.

Andere bezetting

Tom Johnston besloot in 1978 de band te verlaten om een solocarrière te beginnen. Net toen brachten de Doobie Brothers hun meest succesvolle album uit, Minute by Minute. De plaat bleef vijf weken op nummer één staan, niet in het minst dankzij het hitsige What A Fool Believes. Hartman en Baxter verlieten de groep na de daaropvolgende tournee.

Na een jaar audities georganiseerd te hebben, werden de Doobies opnieuw een volwaardige groep met ex-Clover gitarist John McFee, sessiedrummer Chet McCracken en voormalig Moby Grape-saxofonist Cornelius Bumpus. One Step Closer werd opgenomen (1980) en meteen met platinum bekroond. Uit dit album kwam de hit Real Love. Tijdens de daaropvolgende promotietournee werd McCracken door Andy Newmark vervangen.

Afscheid

In het begin van 1982 kondigden de Doobie Brothers het einde van de groep aan. Ze organiseerden nog een afscheidstournee die uitmondde in de live LP Farewell Tour (1983). Na de split had McDonald nog een succesvolle solocarrière, terwijl Simmons met zijn soloplaat helemaal de mist inging. In 1987 speelde de groep toch nog een reünieconcert in de Hollywood Bowl, maar de tournee was een kort leven beschoren omdat McDonald weigerde eraan deel te nemen.

Reünie

In 1989 tekenden de Doobie Brothers in de samenstelling van begin van de jaren zeventig met Johnston, Simmons, Hartman, Porter en Hossack, aangevuld met voormalig roadie en percussionist Bobby LaKind, een contract bij Capitol Records. Hun reünie-album Cycles werd met goud bekroond en ze puurden er een top tien hit uit met The Doctor. De opvolger Brotherhood flopte evenwel.

Van nu af aan draaide de band mee in het oldiescircuit en veranderde de samenstelling van de groep regelmatig. In 2010 werkte de late jaren zeventig versie van de band weer samen - Simmons, Johnston, McFee, Hossack - en werd het album World Gone Crazy uitgebracht. Daarbij aansluitend besloten ze de geschiedenis van de Doobie Brothers op film uit te brengen in 2012. De documentaire kreeg de titel Let the Music Play: the Story of the Doobie Brothers mee. Datzelfde jaar overleed Hossack echter aan kanker.

In 2014 bracht de groep ten slotte de plaat Southbound uit met countryversies van hun grootste hits. Aan de plaat werkten Nashville-stars mee als Toby Keith, Brad Paisley, Zac Brown, Sara Evans en Chris Young.
© 2017 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Demi Lovato: de nieuwe Disney prinsesZe is pas 16, maar was al de ster van de Disney TV-film "Camp Rock" en ging mee op tournee met de Jonas Brothers. "Don't…
Wat is rock'n roll en waar komt het vandaan?Wat is rock'n roll? En waar komt rock'n roll vandaan? rock'n roll is een afsplitsing van de blues. De rock'n roll ontket…
Gitaren: Duesenberg Starplayer TV versus Gretsch 6120-60Iedere gitarist kent de Fender Stratocaster en Telecaster. Deze gitaren hebben een eigen specifiek geluid met een twang…
1955 - (We're gonna) Rock around the ClockTot groot ongenoegen van vele - en het plezier van het groeiende aantal fans - werd in 1955 duidelijk dat rock'n roll ge…
Basgitaar Technieken en StijlenDe basgitaar is een betrekkelijk nieuw instrument en er is vanaf het begin al mee geëxperimenteerd. Er zijn ontelbaar ve…
Bronnen en referenties
  • https://thedoobiebrothers.com
  • https://en.wikipedia.org/wiki/The_Doobie_Brothers

Reageer op het artikel "Doobie Brothers: The Classic Tour 2017 en historiek"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 02-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!