InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Uitmarkt 2017: Amsterdam

Uitmarkt 2017: Amsterdam

Uitmarkt 2017: Amsterdam Duizenden liefhebbers van muziek, toneel, theater, cabaret en film hebben er ieder jaar weer zin in. Tijdens de Uitmarkt, van vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus 2017 de veertigste editie en ieder jaar gehouden in augustus, laat cultureel Nederland zich weer van zijn beste kant zien. Bezoekers kunnen beleven wat er het komend seizoen te beleven valt op cultureel gebied. Bekend is de live-uitzending van de Musical Sing-A-Long op televisie.

Inhoud

Uitmarkt

Ieder jaar vindt eind augustus een gratis driedaags festival in Amsterdam plaats. Deze dagen zijn de aftrap van het aankomende culturele seizoen. In 2017 vindt de editie voor de 40e keer plaats van vrijdag 25 augustus tot en met zondag 27 augustus 2017. Met jaarlijks zo'n 500.000 bezoekers (bron: iamsterdam, 2016) is het het grootste culturele evenement van de Nederlandse hoofdstad. Waar tot en met 2016 de locatie was gevestigd op het Museumplein, Leidseplein en Vondelpark, is dat in 2017 anders. Het terrein van de Oosterdok, in het centrum van Amsterdam, mag in 2017 de gasten ontvangen. Het programma van het festival wordt begin augustus 2017 bekend gemaakt via de officiële website van de Uitmarkt. Ieder jaar treden er ongeveer 300 artiesten gratis op, op ongeveer 30 podia.

Lokatie Uitmarkt 2017

Voor het eerst vindt het festival in 2017 plaats rondom de Oosterdok. Het Muziekgebouw aan het IJ, het Conservatorium van Amsterdam en de Openbare Bibliotheek Amsterdam openen daarbij hun deuren. Rond het jongerenmuseum NEMO vindt de Uitmarkt Junior plaats, met allerlei activiteiten voor de jonge bezoeker. In het water rond de Oosterdok komt een ponton (drijvend plaftorm) dat het hoofdpodium zal dragen. Op dit hoofdpodium zullen de hoofdacts hun show laten zien. Op het terrein van de Marine zullen de Nederlandse musea hun presentatie doen.

Activiteiten Uitmarkt

Ieder jaar laten verschillende sectoren in de culturele wereld hun werk van het aankomende seizoen zien. Alles gebeurt op vrijwillige basis, dat maakt dat het festival nog helemaal gratis is voor bezoekers. Deel van de Uitmarkt is het Amsterdam Fringe Festival. Hier kun je opkomende artiesten ontmoeten, voorproefjes van voorstellingen zien en bandjes beluisteren. Bij Uitmarkt Junior is het een groot feest voor peuters, kleuters en dan wat oudere kinderen. Zij kunnen genieten van theater- en dansvoorstellingen en optredens van muziekartiesten voor kinderen. De Uitmarkt Boeken zegt het al een beetje. Hier stallen schrijvers hun nieuwe titels. Auteurs zijn aanwezig en kunnen worden ontmoet. Er wordt poëzie voorgelezen en biografieën. Ook voor nieuw schrijverstalent is er een plek gereserveerd. Op de georganiseerde boekenmarkt kunnen fans van boeken zich uitleven en hun favorieten aankopen. Wellicht wel met een handtekening van de auteur die soms aanwezig is. Daarnaast is er een zeer uitgebreide informatiemarkt over het komende culturele seizoen. Volgens traditie wordt de Uitmarkt afgesloten met een knaller: de Musical Sing-A-Long.

Musical Sing-A-Long

De bezoekers van het Uitmarkt festijn kunnen ieder jaar genieten van de terugkerende Musical Sing-A-Long. Het liedjesfeest wordt ook live uitgezonden door AVRO-Tros op de Nederlandse televisie. De Musical Sing-A-Long is tevens de afsluitende act van de Uitmarkt. Tijdens de Musical Sing-A-Long kunnen kijkers genieten en meezingen met verschillende liedjes uit musicals die het aankomende seizoen in de theaters zullen staan. Op grote schermen naast het podium worden de teksten geprojecteerd en op televisie wordt de tekst getoond. Op die manier kan iedereen met de nummers meezingen.
© 2017 Rfre, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anjali-photography / Flickr
  • http://www.iamsterdam.com/nl/uit-in-amsterdam/uit/festivals/overzicht-culturele-festivals/uitmarkt
  • https://www.avrotros.nl/musicalsingalong/home/
  • https://www.npo.nl/musical-sing-a-long/28-08-2016/AT_2059881
  • http://www.uitmarkt.nl

Reageer op het artikel "Uitmarkt 2017: Amsterdam"

Infoteur: Rfre
Laatste update: 16-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!