InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > André Rieu op het Vrijthof 2017 - praktische informatie

André Rieu op het Vrijthof 2017 - praktische informatie

André Rieu op het Vrijthof 2017 - praktische informatie Jaarlijks geeft André Rieu met zijn Johan Straussorkest een reeks uitverkochte zomeravondconcerten aan het Vrijthof in zijn thuisstad Maastricht. Hierbij wordt altijd groots uitgepakt en er wordt ieder jaar een breed scala aan gastartiesten opgetrommeld. Kaarten voor de concerten zijn vaak snel uitverkocht. Naast zitplaatsen op het plein kunt u bij verschillende restaurants aan het Vrijthof terecht voor een terrasarrangement.

André Rieu

Op 1 oktober 1949 werd André Rieu geboren in Maastricht, de stad waar hij nog steeds woont. Zijn vader, André Rieu sr., was de dirigent van het Maastrichts Symfonie orkest en zo is de klassieke muziek André jr. met de paplepel ingegoten. Rieu heeft gestudeerd aan de conservatoria van Luik, Maastricht en Brussel en heeft al vroeg een voorliefde ontwikkeld voor de wals. Sinds hij zijn carrière een meer commerciële benadering heeft gegeven, reist de koning van de wals de hele wereld over en stond hij geregeld in de top tien van best verdienende artiesten ter wereld.

Het Johan Straussorkest

In 1987 begon André Rieu met het dirigeren van zijn eigen Johan Straussorkest dat toentertijd twaalf leden telde. Anno 2016 telt het orkest in wisselende samenstelling 50 tot 150 leden en trekt het uitverkochte zalen over de hele wereld. Het orkest staat bekend om een uitvoering van bekende klassieke nummers die toegankelijk zijn voor een breed publiek.

Concert aan het Vrijthof

Sinds 2006 geeft André Rieu met zijn Johan Straussorkest elke zomer een reeks openluchtconcerten op het Vrijthof in Maastricht. Bij deze concerten wordt er altijd groots uitgepakt met gastartiesten, grote decors en vuurwerk. André Rieu: "We toeren over de hele wereld en komen op de meest bijzondere locaties. Maar ik woon in Maastricht, dit is mijn stad. De openluchtconcerten op het zonovergoten Vrijthof, in de meest unieke ambiance, voelen voor mij aan als een thuiswedstrijd. Kortom, een muzikaal hoogtepunt van de zomer."

Speeldata

In de zomer van 2017 zijn er acht voorstellingen, verdeeld over twee weekenden in juli:
  • Donderdag 6 juli
  • Vrijdag 7 juli
  • Zaterdag 8 juli
  • Zondag 9 juli
  • Donderdag 13 juli
  • Vrijdag 14 juli
  • Zaterdag 15 juli
  • Zondag 16 juli

Tickets

Zitplaatsen

Voor bovenstaande concertdata zijn er tickets te reserveren voor een zitplaats op het Vrijthof. Deze zijn echter vaak vroeg uitverkocht. U kunt kiezen uit vier rangen en krijgt dan een plaatsnummer toegewezen. Wanneer u aankomt bij het Vrijthof wordt u begeleid naar uw stoel. De tickets kunnen aangeschaft worden bij VVV Maastricht, of op de website van André Rieu.

De prijzen voor tickets in 2017 zijn:
  • Rang 1: € 99,-
  • Rang 2: € 85,-
  • Rang 3: € 69,-
  • Rang 4: € 59,-

Restaurantarrangementen

In plaats van een zitplek op het plein kunt u ervoor kiezen om het concert te combineren met een terrasarrangement bij een van de vele restaurants aan het Vrijthof. U krijgt dan voorafgaand aan het concert een diner voorgeschoteld, waarvan u geniet terwijl het romantische Vrijthof volstroomt met het publiek. Tijdens de pauzes van het concert wordt u voorzien van drankjes. U kunt de arrangementen reserveren via de VVV Maastricht of direct door contact op te nemen met een van de verschillende restaurants. Informeer wel van tevoren of u zicht op het podium heeft, dit is namelijk niet vanaf elke plek het geval.

Een overzicht van de restaurants en hun aanbod voor 2017 vindt u hieronder:
  • Grand café de Perroen: €82,50 inclusief driegangendiner
  • Groote Sociëteit: 79,00 inclusief driegangendiner
  • Gauchos grill: €80,00 inclusief driegangendiner
  • Gio's Cucina Casaligna: €81,00 inclusief driegangendiner
  • Azië tapas: €79,00 inclusief driegangendiner
  • Aux Pays Bas: €81,50 inclusief driegangendiner
  • Momus: €79,50 inclusief drigangendiner
  • Vrijthof 9: €83,50 inclusief driegangendiner
  • In den oude vogelstruys: €83,50 inclusief driegangendiner
  • Brasserie Monople: €85,00 inclusief driegangendiner
  • Brittanique: €83,50 inclusief driegangendiner
  • Vrienden van het Vrijthof: €80,00 inclusief driegangendiner
  • Basilica: €71,50 inclusief driegangendiner*
  • Il Bacaro: €69,00 inclusief driegangendiner*

*vanaf de terrassen van deze restaurants is er geen of beperkt zicht op het podium

Praktische informatie op een rijtje

Tijden

Om 19:30 worden de hekken van het Vrijthof geopend waarna het concert om 21:30 van start zal gaan. Het is slim om ruim op tijd aanwezig te zijn in Maastricht, in verband met de enorme drukte op de weg en in de stad zelf. Rond 00:00/00:30 is het concert weer afgelopen.

Bereikbaarheid

Komt u met de auto, dan is het aan te raden tijdig te vertrekken in verband met het vinden van een parkeergelegenheid. Voor de actuele informatie betreffende het openbaar vervoer kunt u het beste kijken op de website van 9292OV. Houd er wel rekening mee dat er na afloop van het concert geen treinen en bussen meer vanuit Maastricht vertrekken.

Parkeren

De parkeergarage onder het Vrijthof is op de concertavonden niet geopend voor bezoekers. Andere goede parkeermogelijkheden zijn de Park & Walk parkeerplaatsen bij de Kennedybrug, Noorderbrug, Cabergerweg en het Centraal Station. Een overzicht van alle parkeergelegenheden is te vinden op de website van maastrichtbereikbaar.

Regen

Aangezien het concert in de open lucht is en bij regen gewoon door zal gaan, is het verstandig op een poncho mee te nemen als er regen wordt voorspeld. Vaak heeft de organisatie ook regenponcho's om uit te delen bij slecht weer, maar het kan nooit kwaad om zelf goed voorbereid te zijn en voldoende warme en droge kleding mee te nemen.

Overnachten

De stad Maastricht huist een breed scala aan hotels. Vanwege de grote vraag op de data van de concerten is het raadzaam om tijdig een kamer te reserveren. Ook zijn er in de omgeving van Maastricht een aantal campings en camperplaatsen, voor als u met de camper of caravan komt.
© 2016 - 2017 Dirkjan92, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerst en wintersfeer in MaastrichtKerst en wintersfeer in MaastrichtDe historische binnenstad van Maastricht wordt wel gezien als de gezelligste en leukste winkelstad van Nederland. Tijden…
Concert at Sea: 30 juni - 1 juli 2017Concert at Sea: 30 juni - 1 juli 2017Een van de grootste muziekfestivals in Nederland is Concert at Sea. In de mooie provincie Zeeland op de Brouwersdam word…
Hersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekHersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekRustgevende muziek: Barokmuziek reinigt de verbindingen tussen onze hersencellen. Vooral de muziek van Bach schijnt erg…
Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker 2017 in WenenNieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker 2017 in WenenHet gevoel van ontspanning is voor veel mensen de belangrijkste reden om naar muziek te luisteren. Een andere reden kan…
André Rieu, koning van de walsHij gaat maar door, anno 2012 63 jaar oud. Al jaren probeert André Rieu de klassieke muziek toegankelijk te maken voor e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Karl-Heinz Meurer / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Rieu
  • http://www.vvvmaastricht.nl/download/veelgesteldevragenoverdeconcertenvanandrerieuinmaastricht16.pdf
  • https://www.townhousehotels.nl/evenementen-kalender-maastricht/andre-rieu
  • https://www.artiestennieuws.nl/29606/andre-rieu-concerten-op-het-vrijthof-belangrijke-informatie-en-handige-tips
  • De websites van de verschillende restaurants zijn voor het laatst geraadpleegd op 23-11-2016

Reageer op het artikel "André Rieu op het Vrijthof 2017 - praktische informatie"

Infoteur: Dirkjan92
Laatste update: 27-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!