InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Het Dickensfestijn in Deventer

Het Dickensfestijn in Deventer

Het Dickensfestijn in Deventer Ieder jaar maakt de stad Deventer een reis terug in de tijd. Dan verandert de binnenstad van deze plaats in het 19e-eeuwse Londen van Charles Dickens. Inmiddels is de traditie internationaal bekend en mag de organisatie ieder jaar op zo’n 150.000 bezoekers rekenen. Het Dickensfestijn vindt jaarlijks plaats tijdens het laatste weekend voor kerstmis. De toegang is gratis.

Inhoudsopgave

De geschiedenis van het Dickensfestijn

Het Dickensfestijn is al meer dan 25 jaar oud. De grote kracht achter dit evenement is Emmy Strik, die in 1991 op het idee kwam om de koopzondagen in de weken voor kerst wat op te vrolijken. Van daaruit groeide het festijn, met hulp van vele bewoners en vrijwilligers. Inmiddels is het evenement in samenwerking met het VVV Deventer uitgelopen tot een van de grootste publiekstrekkers van Nederland. In het najaar van 2016 is de 25e editie van het Dickensfestijn genomineerd voor het Beste Publieksevenement van Nederland.

Waar vindt het Dickensfestijn plaats?

Het festijn vindt plaats in het oude centrum van Deventer, in het Bergkwartier. Het gaat om de straten: Walstraat, Golstraat, Damstraat, Bergkerkplein, Roggestraat, Bergstraat, Kerksteeg, Bergschild en Menstraat. Je kunt het evenement echter maar via één ingang bereiken, namelijk ter hoogte van de Deventer Schouwburg in de Keizerstraat.

Wat is er te doen?

Er lopen 950 figuranten rond die de wereld van Charles Dickens uitbeelden. Sommige acteurs spelen rollen uit de romans, zoals Ebenezer Scrooge, Uriah Heep, Mr. Pickwick en Oliver Twist. Er zijn kleine ‘toneelstukjes’ op straat, verschillende zangkoren, dronkaards, schoorsteenvegers en treurige weeskinderen. Ook veel bezoekers komen in stijl gekleed. Er valt tijdens het festijn dus vooral veel te zien, maar wie weet lukt het om een praatje aan te knopen met de chagrijnige Scrooge. Verder kun je genieten van traditionele lekkernijen, zoals wafels, glühwein en gepofte kastanjes en aardappelen. Je kunt luisteren naar koren op straat, of traditionele spullen kopen bij verschillende winkeliers. Verder zijn alle winkels in de binnenstad open en zijn er verschillende themamarkten in Deventer te bezoeken.

Het Dickensfestijn in 2016

In 2016 vindt het Dickensfestijn voor de 26e keer plaats. Het valt dan in het weekend van 17 en 18 december. Naast het festijn zelf zijn er de volgende markten te bezoeken:
  • Op zaterdag 17 december is er een Kerstmarkt in de Lebuinuskerk (de Grote Kerk) van 10.00 uur tot 17.00 uur. Toegangsprijs: Bezoekers vanaf 12 jaar € 3,-. Jongere kinderen gratis.
  • Op zaterdag 17 en zondag 18 december is er een antiek- en brocantemarkt in de Oude Mariakerk van 10.00 tot 17.00 uur. Toegangsprijs: € 1,-.
  • Op zondag 18 december is er een “markt in kerstsfeer” op de Brink tussen 11.00 en 17.00 uur.

Daarnaast vinden er op zondag 18 december 2016 in de middag verschillende kerstconcerten plaats in de Lebuinuskerk en de Broederenkerk. Er wordt gezongen door koren uit de regio. De toegang is gratis.

Tips voor je bezoek

Het Dickensfestijn is een drukbezocht evenement. Het kan handig zijn om je hierop voor te bereiden.
  • Het festijn vindt plaats in de open lucht. Het is verstandig je hierop te kleden. Echter, de grote hoeveelheid mensen doet de (gevoels)temperatuur stijgen.
  • Het festijn begint zowel op zaterdag als op zondag om 11.00 uur en duurt tot 17.00 uur.
  • Het festijn is drukbezocht en vindt alleen in het Bergkwartier plaats. Zeker in de ochtend kunnen de wachttijden bij de ingang oplopen tot wel 1,5 uur. Beveiligers laten ook maar een beperkte groep per keer toe. Later op de dag is het rustiger; rond 15.00 uur is de wachttijd vaak niet langer dan 10 minuten.
  • Je kunt versnaperingen voor in de wachtrij meenemen, maar er wordt ook langs de wachtrij eten en drinken te koop aangeboden.
  • Je kunt de wachtrij vermijden door een arrangement te boeken via het VVV Deventer. Hier zit ook een overnachting aan vast. Bezoekers met een arrangement mogen al om 10.00 uur starten en staan dus niet in de rij. Het goedkoopste arrangement kost € 95,- (stand: 2016) en bevat één overnachting.
  • De organisatie raadt aan om met het openbaar vervoer te komen. Vanaf het station is het maar 5 minuten lopen. Kom je toch met de auto, dat vind je route- en parkeerinformatie op de website van het Dickensfestijn.
© 2016 - 2017 Feirefiz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Overijssel (2016)Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Overijssel (2016)Vergeleken met Overijssel, zijn er in 2016 vijf provincies met een lagere gemiddelde huizenprijs per vierkante meter en…
Boekenmarkten in NederlandBoekenmarkten in NederlandEr gaat niets boven een goed boek. Of het nu winter is of zomer, heerlijk bij de verwarming lezen of lekker in de tuin m…
Boudewijn BüchprijsBoudewijn BüchprijsSinds 2011 wordt jaarlijks de Boudewijn Büchprijs uitgereikt aan een persoon of organisatie die werk maakt van het onder…
Deventer boekenstadBij Deventer boekenstad denk je meteen aan de jaarlijkse boekenmarkt. Deventer heeft echter een grote boekenhistorie en…
Verplichte vrije dagen 2016 en 2017 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2016 en 2017 en schoolvakantiesWat zijn in 2016 en 2017 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze verplic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MarcoSwart / Wikimedia Commons
  • http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=252515
  • http://www.dickensfestijn.nl
  • http://www.deventer.info/nl/typisch-deventer/evenementen/dickens-festijn
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bergkwartier_(Deventer)
  • http://www.grenskoerier.nl/cultuur/met-dickensfestijn-terug-naar-het-victoriaanse-tijdperk
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/18/25-jaar-dickens-festijn-hoe-deventer-viel-voor-dickens-a1466532

Reageer op het artikel "Het Dickensfestijn in Deventer"

Infoteur: Feirefiz
Gepubliceerd: 07-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!