InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Glow Festival Eindhoven 2016, 10e editie lichtspektakel

Glow Festival Eindhoven 2016, 10e editie lichtspektakel

Glow Festival Eindhoven 2016, 10e editie lichtspektakel Sinds 2006 wordt er in Eindhoven ieder jaar het festival Glow gehouden. In 2016 vindt dit lichtspektakel van 12 tot en met 19 november. Lichtartiesten uit zowel Nederland als het buitenland laten in de Brabantse stad door middel van lichtstralen hun kunsten zien. Door heel Eindhoven zijn dan twee routes uitgestippeld waar men langs kan wandelen om de verschillende kunstzinnige belichtingen op de gebouwen te bewonderen.

Inhoudsopgave

Waarom Eindhoven

Eindhoven is natuurlijk de stad van het licht. De stad wordt in de volksmond ook wel de Lichtstad genoemd, Philips heeft er jaren zijn fabrieken en tijdens het carnaval in februari wordt de stad ieder jaar weer omgedoopt tot Lampekap.

Geschiedenis

In 2006 werd Glow Eindhoven voor het eerst gehouden. Vanuit Nederland en het buitenland komen lichtarchitecten naar Eindhoven om de mooiste lichtshows te geven in de stad. Tijdens het eerste festival in 2006 waren er verschillende lichtshows in de stad en op de rivier de Dommel. In de loop der jaren is het festival uitgegroeid tot één van de belangrijkste evenementen met licht in heel Europa. De kunstenaars krijgen alle ruimte om tijdens het festival de stad in een nieuw licht te zetten.

Bron: Arend Vermazeren / FlickrBron: Arend Vermazeren / Flickr

Projecten in Glow Eindhoven 2016

Door de stad Eindhoven heen zijn verschillende lichtprojecten te bewonderen. Hierdoor zijn er twee verschillende wandelroutes uitgestippeld om langs deze projecten te kunnen lopen. Natuurlijk verlangt zo'n festival ook een grootse opening. Het gaat in 2016 om het 10-jarig bestaan van Glow Eindhoven. Acht avonden lang is ieder uur drie keer het nummer Brabant van Guus Meeuwis te horen. Dit nummer wordt natuurlijk wel in een internationaal jasje gestoken door de teksten ook in andere talen te laten. Dit wordt gedaan door bekende Nederlanders.

Glow openingsshow
Op zaterdag 7 november 2016 begint om 18.30 uur op het Stadhuisplein de openingsshow. Rob van Gijzel is hier om het grote festival te openen met de première van de licht- en muziekshow die vervolgens acht dagen lang in Eindhoven te zien is. Omdat in 2016 het festival tien jaar bestaat wil de stad groots uitpakken. Daarom dat een publieksfavoriet uit voorgaande jaren weer wordt uitgevoerd. Het gaat hier om Luminaire de Cagna. Tevens is er een pop-upbar voor muziek en de nodige verfrissingen.

Glow centrum
In het centrum van de stad zijn verschillende projecten. Voor de volledige informatie over de projecten in november 2016 kunt u terecht op Glow centrum. Een aantal staan hieronder al uitgeschreven als opwarmer.

Het oneindelicke labyrint
Studenten werktuigbouwkunde van de Technische Universiteit van Eindhoven hebben voor het auditorium van de Technische Universiteit een labyrint gebouwd. Dit labyrint is er niet alleen voor het festival, maar ook voor het zestigjarig bestaan van de studentenvereniging W.S.F Simon Stevin. Met behulp van bierkratjes van Bavaria hebben de studenten het labyrint gebouwd en het is verder geïnspireerd door het labyrint van koning Minos uit het oude Griekenland. Bezoekers kunnen het labyrint met een zaklamp verkennen, dit aangezien het er donker is.

Light dome
Lichtkunstenaar Har Hollands laat voor het tweede jaar op rij zijn kunsten zien via een lichtkoepel. 121 licht doorschijnende buizen die voorzien zijn van een spiegellaag vormen de koepel. Elke buis heeft twintig lampen die een palet van kleuren laten zien aan de bezoekers. Van verschillende kanten is er in de koepel geluid te horen wat het effect van de koepel moet vergroten.

Labyrinth of passion
De Catharinakerk is tijdens dit festival omgetoverd tot een drieluik gebaseerd op Jheronimus Bosch. In 2016 wordt zijn vijfhonderdste sterfdag herdacht en op de Catherinakerk zijn dan ook zijn afbeeldingen te zien, die onder begeleiding van muziek van de componist Verdi nog meer tot de verbeelding spreken. Zwarte monsters, vliegende draken, de heilige geest en waanzinnige kluizenaars worden vertoond.

Glow next
Glow next draait om licht. Hoe werkt licht, waar komt het vandaan en wat kunnen we zien. Uitkomsten van experimentele samenwerkingen van kunstenaars en de industrie worden samengevloeid tot een waar spektakel. Alle projecten die worden getoond zijn dan ook gelukte experimenten geweest. In voorgaande edities werd Glow next steeds op één plaats gehouden. Tijdens het festival in 2016 zijn langs de gehele route Glow next-projecten te vinden. Voor de actuele informatie over het project kunt u terecht op Glow next.

Lumenus
De Technische Universiteit van Eindhoven heeft het kunstwerk Lumenus bedacht en gemaakt. Lichtstaven en staalkabels vormen een kunstwerk en het publiek bepaalt zelf het effect van het licht. Door de impulsen die het publiek aan de staven geeft veranderen die van kleur waardoor er iedere keer weer andere lichteffecten te zien zijn en het kunstwerk verandert. Sensoren die over het hele kunstwerk verdeeld zijn nemen hierdoor het kunstwerk over met hun lichten.

Origin of life - Tesla coil
In de vijver van kunstwerk SOH 19 (Boeddha en de drijvende eieren) is de Tesla coil in 2016 weer te bewonderen. De Tesla coil maakt bliksemschichten en de vijver is omringd door deze flitsen van licht. Bliksemstralen, lucht en water maken samen aminozuren, wat weer de basis is voor al het DNA op onze aarde.

Glow run
Op zaterdag 19 november 2016 eindigt Glow Eindhoven met de Glow run. Over een route van 5,5 kilometer kunnen hardlopers de projecten van Glow op een sportieve manier bezichtigen. 2500 deelnemers kunnen in 2016 aan dit evenement deelnemen. Via www.glowruneindhoven.com/tickets zijn de tickets te bestellen. Let wel: op is op. Er zijn twee verschillende ticket-pakketten te bestellen. Het "Glow Run by Light" ticket en het "Glow Run by Bright" ticket. Het verschil zit hem in het shirt dat de deelnemer er bij krijgt. Bij het Light ticket gaat het om een gewoon Glow-run shirt en het kost 27,50 en bij het Bright ticket gaat het om een costumized shirt en dit kost 30,00.

Informatie voor bezoekers

Openingstijden
  • Start 7 november: 18.30
  • Zondag t/m donderdag: 18.30 t/m 23.00
  • Vrijdag en zaterdag: 18.30 t/m 24.00

Horecapleinen
In plaats van één groot café heeft Glow Eindhoven vijf verschillende horecapleinen.
  • KPN-plein
  • TU/e-plein
  • Philips Lighting-plein
  • Bergen Fens-plein
  • Stadhuis-plein

Rondleidingen
Het is mogelijk om een rondleiding bij Glow Eindhoven te boeken. In plaats van zelf rond te lopen over de routes, wandelt er een gids mee die alles kan vertellen over de verschillende projecten. Groepen tot tien personen kunnen hier dan aan meedoen. Op www.gloweindhoven.nl/nl/info/rondleidingen is meer informatie te vinden over deze rondleidingen.
© 2016 - 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glow Eindhoven 2016: openingstijden en routeGlow Eindhoven 2016: openingstijden en routeHet lichtfestival Glow combineert licht, geluid, kleuren, beweging en high tech. Het evenement wordt elk jaar georganise…
GLOW - Lichtfestival EindhovenGLOW - Lichtfestival EindhovenHet lichtevenement GLOW staat vaak garant voor prachtige lichtkunstwerken. Het wordt in Eindhoven georganiseerd en is ee…
UV-Verf Party - PaintGlow in the Dark feestUV-Verf Party - PaintGlow in the Dark feestHet is "Vet Chill", het feest waar je jezelf en de anderen kunt beschilderen met lichtgevende verf en waar verfkanonnen…
DJ Joyce MercedesDJ Joyce Mercedes begon haar carrière als danseres en model. Na een korte tussenstop bij de sexy meidengroep ging ze ver…
Spelen met kleur en licht: bronzing powders en shimmersMet bronzing powders kun je je gezicht een zongebruind tintje geven, maar je kunt ze ook gebruiken als make-up; als high…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arend Vermazeren / Flickr
  • http://www.holland.com/be_nl/toerisme/vervoer/evenementen-in-nederland-2/november-1/glow-eindhoven.htm
  • http://www.gloweindhoven.nl/nl/glow-route-2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/GLOW_Festival
  • http://www.gloweindhoven.nl/nl/glow-projecten/side-projecten/glow-opening-show
  • http://www.gloweindhoven.nl/nl/glow-projecten/glow-centrum/labyrinth-of-passion
  • http://www.gloweindhoven.nl/nl/glow-projecten/glow-next
  • http://www.gloweindhoven.nl/nl/glow-projecten/side-projecten/glow-run-eindhoven
  • http://www.gloweindhoven.nl/nl/info/rondleidingen
  • Afbeelding bron 1: Arend Vermazeren / Flickr

Reageer op het artikel "Glow Festival Eindhoven 2016, 10e editie lichtspektakel"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 11-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!