InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Uittips Terherne: Kinderboekendag 2014

Uittips Terherne: Kinderboekendag 2014

Uittips Terherne: Kinderboekendag 2014 Op zondag 12 oktober 2014 wordt in Terherne, de jaarlijkse Kinderboekendag gehouden, in Friesland ook wel de Berneboekedei genoemd. Dit evenement wordt georganiseerd ter afsluiting van de jaarlijkse Kinderboekenweek. In 2014 zullen zowel de Kinderboekenweek als de Kinderboekendag in het thema staan van feest. Tijdens de Kinderboekendag worden er in Terherne tal van bruisende activiteiten voor kinderen georganiseerd, zoals theatervoorstellingen, broodjesbakken, schminken en spiegeltjes pimpen. Al deze activiteiten worden gratis aangeboden.

Terherne heeft op kinderboekendag een wereldrecordpoging

Kinderboekenweek en Kinderboekendag

Van woensdag 1 tot en met zondag 12 oktober 2014 wordt de jaarlijkse Kinderboekenweek gehouden. In 2014 viert de Kinderboekenweek zijn zestigste verjaardag, daarom is het thema van 2014 Feest!.
Tijdens deze Kinderboekenweek worden er door het hele land vele activiteiten en evenementen georganiseerd. Eén van deze evenementen is de Kinderboekendag in Terherne die traditioneel wordt gehouden op de laatste dag van de Kinderboekenweek. Tijdens dit gratis evenement in Terherne, bruist het in het hele dorp van leuke activiteiten, deze gratis activiteiten zullen allemaal in het teken zullen staan van het thema van de Kinderboekenweek 2014: Feest.

Wereldrecordpoging

De Kinderboekendag gaat op 12 oktober 2014 om 13:00 uur officieel van start bij het botenstation van de Kameleon. Omdat
Feest en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn krijgt deze officiële opening een speciaal tintje. Tijdens de opening van het Kinderboekendag 2014, zal er dan ook een heuse wereldrecordpoging worden gehouden. Het is de bedoeling dat alle jeugdige bezoekers van de Kinderboekendag samen met het feestorkest van André Adieu het grootse feestband ter wereld gaan vormen. Om officieel deel te nemen aan deze recordpoging worden alle kinderen gevraagd een muziekinstrument mee te nemen naar de opening van de Kinderboekendag.

Artiesten

Tijdens de Kinderboekendag 2014, zullen vele artiesten en auteurs een bezoek brengen aan het watersportdorp Terherne. Zo zullen er tijdens de Kinderboekendag 2014 optredens en voorstellingen worden gehouden van onder anderen:
  • Jeugdcircus Saranti
  • Zanger, gitarist,componist en (kinder)theatermaker Sander Metz
  • Auteur en illustrator Paul va Dijk
  • Arend van Dam en Alex de Wolf
  • Poppenkastspelers Binne & Baukje

Spiegels pimpen

Naast de vele voorstellingen kunnen kinderen tijdens de Kinderboekendag 2014 ook creatief aan de slag. Bij De Blije Papegaai kunnen kinderen hun eigen spiegel pimpen. Deze activiteit sluit aan bij het Kinderboekenweekgeschenk 2014, Zestig Spiegels, geschreven door Harm de Jonge. In het boek wordt Jurre, een verlegen jonge te hulp geschoten door prinses Sippora van Singapoor met behulp van zestig spiegels. Het zou dan ook geweldig zijn als er bij De Blije Papegaai in Terherne minimaal zestig spiegels gepimpt zouden worden door de aanwezige kinderen.

Kameleonboerderij Terherne

De Kameonboerderij in Terherne maakt deel uit van het themapark het Kameleondorp, dat in 2014 de ANWB prijs voor het leukste dagje uit in Friesland in de wacht sleepte. In de Kameleonboerderij is het hele dorp Lenten nagebouwd. Het dorp Lenten is het dorp van Sietse & Hielke, de hoofdrolspelers van de avonturen van de Kameleon.
Speciaal voor de Kinderboekendag is de Kameleonboerderij in Terherne, tijdens de Kinderboekendag gratis toegankelijk. Op het speelerf kunnen broodjes gebakken worden boven het kampvuur en er kan een leuke film bekeken worden in de bioscoop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uittips Pinksteren 2014, tips voor een leuk dagje uitUittips Pinksteren 2014, tips voor een leuk dagje uitHet Hemelvaartsweekend is nog maar net afgelopen of Pinksteren staat alweer voor de deur. Nog zo`n lekker lang weekend,…
Kinderboekenweek informatieKinderboekenweek informatieDe Kinderboekenweek bestaat al sinds 1955. Ieder jaar in oktober wordt er een Kinderboekenweek gehouden, met steeds weer…
Uittips Pasen 2016: Leuke tips voor een gezellig dagje uitIn 2016 wordt de eerste Paasdag gevierd op zondag 27 maart 2016 en tweede Paasdag op maandag 28 maart 2016. Veel Nederla…
Kinderboekenweek 2014: Feest!Kinderboekenweek 2014: Feest!In oktober dit jaar wordt weer de Kinderboekenweek georganiseerd. De week vindt plaats van 1 tot en met 12 oktober 2014.…
De kinderboekenweek 2017De kinderboekenweek 2017Van woensdag 4 t/m zondag 15 oktober 2017 wordt de Kinderboekenweek 2017 gehouden. Het is dan de 63ste keer dat de Kinde…
Bronnen en referenties
  • https://www.facebook.com/pages/De-Blije-Papegaai/263243947214500
  • https://www.facebook.com/KinderboekendagTerherne?fref=ts
  • http://www.kameleonterherne.nl/
  • http://www.kinderboekendag.nl/pages/Programma%20Kinderboekendag%202014.pdf
  • http://www.kinderboekenweek.nl/

Reageer op het artikel "Uittips Terherne: Kinderboekendag 2014"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 27-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!