Mongol Rally - Een onvergetelijke reis

Een reis vanaf Londen tot aan Ulaanbaatar, Mongolië in een oude goedkope en kleine auto zoals de Suzuki Alto. Het klinkt als een grap maar toch vertrekken er ieder jaar meer dan honderd auto's vanuit Londen richting dit Aziatische niemandsland. Sommige zullen nooit aankomen maar toch komt vaak 80% tot 90% wel aan. Wel met de daarbij horende problemen zoals motor kapot, lastige douaniers en het moeilijk verteren van de lokale keuken.Waarom? Dat weet niemand maar het is zeker een uitdaging en het is gedoemd een onvergetelijke reis te zijn.

Hoe het allemaal begon

Het begon in 2001 toen Tom en Julian Esq in al hun wijsheid besloten om in een Fiat 126 naar Mongolië te rijden met niks meer dan de kleren die ze aan hadden, een jachtmes en een aantal goedkope sigaren. De poging mislukte compleet maar een idee was geboren en Tom en Julian hadden nog lang niet opgegeven.

Twee jaar later was er een website en hadden ze vijf andere teams zo gek gekregen om mee te doen. Alle auto's die meededen hadden een motor van 1 liter of minder en waren allemaal niet geschikt voor de reis. Daarbij was het de bedoeling geld op te halen voor het goede doel. Uiteindelijk haalden van de zes auto's vier auto's de finish en de Mongol Rally was geboren. Het jaar erop deden er 43 teams mee en was het weer een groot succes. In 2007 werd de Mongol Rally overgenomen door het commerciële bedrijf The Adventurist. Ondanks dat er door The Adventurist geld verdiend moet worden doen alle teams nog steeds geld inzamelen door sponsoren voor het goede doel.

De voorwaarden en regels

De regels zijn heel simpel maar maken de reis wel heel interessant.
  1. De auto mag een motor hebben van maximaal 1,2 liter. (Denk je weg te kunnen komen met vals spelen? Dan krijg je verplicht een wasmachine mee.)
  2. Je bent compleet op jezelf aangewezen en regelt geen hulp voor onderweg van te voren.
  3. Je moet minimaal 1000 pond voor het goede doel inzamelen.
Daarbij is het ook noodzakelijk om een entree bewijs te kopen voor je team van 600 pond. Hiermee kan je meedoen aan de start en finish en is er een groot feest in Tsjechië geheel verzorgt door de organisatie met optredens. De entreebewijzen willen nog wel eens variëren elk jaar dus voor de actuele prijs kijk op de website van The Adventurists. De start is meestal in juli en is ook op te zoeken op de website. Bedenk wel hoe eerder je aanmeld hoe goedkoper het entree bewijs.

De routes

Het fijne aan deze rally is dat er geen route is. Alleen een beginpunt en eindpunt en hoe je er komt mag je helemaal zelf weten! Als je een koele kikker bent en graag door de Scandinavische landen door Rusland richting Mongolië gaat dan is dat prima. Als je liever zand hapt en Via turkije, Iran, Pakistan en China rijd dan is dat ook goed. Toch zijn er een aantal routes die vaak gebruikt worden die je in de kaart hieronder ziet.
Legenda
1. Route Blauw - Turkije, Iran, Mongolië
2. Route Rood - Oekraïne, Rusland, Turkmenistan, Kazachstan, Mongolië
3. Route Geel - Oekraïne, Rusland, Kazachstan, Mongolië

Echter is geen enkele route veilig of comfortabel. Er gebeuren ieder jaar weer ongelukken en overal zijn corrupte douaniers. Er zijn in het verleden zelfs mensen te komen overlijden. Dus neem deze reis niet lichthartig en denk goed na over wat je doet. Je kan als je een veel gebruikte route neemt vaak met andere teams meerijden. In groepen rijden is wat minder gevaarlijk maar toch blijft het opletten.

De voertuigen

Autos

In het begin van de Mongol Rally was de enige regel dat de automotor niet meer mocht zijn dan 1 liter. In 2009 is er echter een wetsverandering in Mongolië gedaan waardoor het erg kostbaar werd om oude auto's te gebruiken. Hierdoor werden de regels ook aangepast voor de Mongol Rally. De auto's mochten niet ouder dan 9 jaar zijn en moesten onder de 1200cc zijn. In 2013 is er weer een wetsverandering geweest in Mongolië over het importeren van auto's. De auto's zouden nu zelf niet ouder mogen zijn dan 5 jaar. Daarom heeft The Adventurist besloten dat alle auto's weer welkom zijn zolang de motor maar onder de 1000cc is. Het enige nadeel is dat de auto's niet meer gedoneerd worden maar moeten worden teruggebracht. Dit kan door de auto terug te rijden of hem te laten verschepen.

Motoren

Motoren zijn altijd welkom geweest zolang ze maar niet meer als een 125cc motor hebben. Deze moeten net als de auto's terug getransporteerd worden naar het land van herkomst i.v.m. de import regels.

Komische of aparte auto's

Dit is een categorie waarmee je onder de regels uit kan komen. Deze auto's hoeven dus niet perse onder de 1000cc te zijn. Bedenk wel dat het gaat over echt aparte auto's zoals een limousine, Ferrari, monstertruck, schoolbus of lijkwagen. Het zal dus nog zeker een uitdaging zijn om de eindstreep te halen ondanks het vermogen van de auto's.

Ambulances, Brandweerwagens en Politieauto's

Op het begin van de Mongol Rally werd er specifiek gevraagd om deze nooddienst-wagens. Om ze te doneren aan de lokale hulpdiensten. Sinds 2013 heeft Mongolië deze wagens niet meer nodig omdat ze oude gebruikte hulpdienst-wagens uit Korea en Japan krijgen. Wel is het nog steeds mogelijk in deze auto's richting Mongolië te rijden alleen zul je ze mee terug moeten nemen.

Goede doel en sponsoring

Om mee te kunnen doen moet je minimaal 1000 pond binnenhalen aan sponsoring voor het goede doel Cool Earth. Deze organisatie zet zich in voor het behoud van het regenwoud. Ze doen dit door met de mensen te werken die in en rond het regenwoud wonen. Zo zorgt Cool Earth voor goede scholing en goede gezondheidszorg en in ruil daarvoor zorgen de dorpen dat het regenwoud behouden blijft.

Andere avonturen

Naast dit avontuur bied The Adventurist ook andere uitdagende reizen aan. Zo heb je een loodzware paarden race van 1000 km in Mongolië genaamd Mongol Derby. Heb je een prachtige motor rally door de Siberische wildernis (Ice Run). Een knotsgekke Rickshaw Run door India met de o zo betrouwbare Tuck tucks. Voor de fietsliefhebbers een rondje om de wereld met een fiets (World Cycle Race). En als laatste een cultureel uitstapje in Inca-land, Peru met een Mototaxi. Succes ermee!
© 2014 - 2024 Jeroenvangamere, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De jaarlijkse Dakar RallyJaarlijks hoor je wel wat nieuwsberichten op de tv over de Dakar Rally, maar wat is dit nu precies en waar wordt deze ge…
De geschiedenis van het automerk AudiDe geschiedenis van het automerk AudiDe Audi is een auto die vooral klasse en stijl uitstraalt. Sportieve en toch degelijke belijningen en tal van mooie luxe…
Volleybal: het spelVolleybal: het spelIn 1895 bedacht de Amerikaan Morgan volleybal door de spelregels van tennis, basketbal en baseball samen te voegen. Tege…
Dodelijke ongelukken tijdens de Dakar Rally 1978 - 2020Dodelijke ongelukken tijdens de Dakar Rally 1978 - 2020De Dakar Rally is een woestijnrally voor auto's, vrachtwagens, quads en motoren. De rally die ook bekend is onder de naa…

Huishoudbeurs 2021: korting, kaarten, openingstijden, dataHuishoudbeurs 2021: korting, kaarten, openingstijden, dataIn 2021 wordt het grootste vrouwenevenement van Nederland gehouden van 3 mei tot en met 9 mei. De Huishoudbeurs is een j…
Wereldhavendagen RotterdamWereldhavendagen RotterdamRotterdam viert feest tijdens de Wereldhavendagen. De Leuvehaven bruist en het Nieuwe Maritiem Museum en het Havenmuseum…
Bronnen en referenties
  • http://mongolrally11.theadventurists.com/index.php?mode=teamwebsites&name=carry-on-to-mongolia&page=history
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Rally#Casualties
  • http://www.theadventurists.com/mongol-rally/
Jeroenvangamere (31 artikelen)
Gepubliceerd: 01-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.