InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Waar gaan we naar toe tijdens Hemelvaart 2013?

Waar gaan we naar toe tijdens Hemelvaart 2013?

Waar gaan we naar toe tijdens Hemelvaart 2013? In 2013 valt Hemelvaart vroeg, namelijk al op 9 mei. Laten we hopen dat het weer dan inmiddels wil meewerken. Wat wordt er georganiseerd tijdens het lange hemelvaartweekend in 2013 en waar kunnen we naar toe? Festivals, kinderactiviteiten, braderie en andere activiteiten zijn hier te vinden.

Drenthe tijdens het hemelvaartweekend

Hollandscheveld

Op het recreatieterrein Schoonhoven bij Hollandscheveld wordt op donderdag 9 mei van 19:00 tot 23:00 uur het Meer van Galilea plaatsvinden. Het terrein wordt omgetoverd naar de tijd van Jezus, rondom het meer van Galilea. Dat wil zeggen vissersboten, romeinse soldaten, schapen en schaapherders, toneelspelers in passende kledij en huisjes uit vervlogen tijden. Het feest wordt opgeluisterd door vertellers, diverse muzikanten en voor de kleintjes is er poppenkast en een rondrit met paard en wagen.

Flevoland tijdens de hemelvaartvakantie

Almere

Tijdens de week van 13 tot en met 19 mei is het weer Libelle zomerweek. Dit jaar is het thema. “Brasil”. Shoppen, zingen, dansen en workshops in zomerse sferen.

Dronten

Van 10 tot en met 20 mei, jawel tien dagen lang, vindt in Dronten het XL Festival plaats. Het is alweer de tiende editie, dus een jubileum. Het festival is deels gratis, voor de theatervoorstelling moet worden betaald. Er is genoeg te doen op het gebied van theater, dans, beeldende kunst, cabaret en film. Kijk voor meer informatie op de website van XL Festival.

Friesland tijdens het hemelvaartweekend

Hoornsterzwaag

Op 9 mei 2013 vindt in Hoornsterzwaag het oldtimerfestival plaats. Hier kan je klassieke landbouwvoertuigen, stoommachines, automobielen, motoren en bromfietsen bewonderen. Ook kan je hier de onderdelenmarkt bezoeken, waar je misschien net dat onderdeel vindt, wat je zoekt voor jouw oldtimer. Verder oldtimerraces, vliegtuigdemonstraties en live muziek. Meer informatie is te vinden op de website oldtimer evenement.

Leeuwarden

Op Hemelsvaartdag zelf zal er in Leeuwarden een bloemenmarkt plaatsvinden. Dit is de grootste bloemenmarkt van het Noorden van Nederland. Deze markt trekt jaarlijks zo'n 30.000 bezoekers. Het dance-event Hemels vindt ook op Hemelsvaartdag plaats in Leeuwarden.

Schiermonnikoog

Van 9 t/m 12 mei is het circus in Schiermonnikoog. Dan vinden namelijk de circustheaterdagen plaats. Dit is een creatief straattheater door heel Schiermonnikoog, verzorgd door artiesten afkomstig uit binnen- en buitenland.

Gelderland tijdens het hemelvaartweekend

Arnhem

In Arnhem wordt op donderdag 9 mei van 14:00 tot 23:00 uur het festival C'Mon Open Air gehouden op het Roermondsplein. Dit festival staat in teken van house, techhouse en techno muziek. De voorverkoop van de kaarten is gestart op 25 maart.

Braamt

Het land van Jan Klaasen in Braamt begroet op 9 mei de kinderen die tussen 10.00 en 11.00 uur in het park aankomen met een gratis glas kabouterlimonade.

Leek

Van 9 t/m 12 mei zijn op Familiepark Nienoord de Internationale Stoom- en Modelbouwdagen. Je kan kijken naar de treintjes en een stoommodellen. Een ritje op een stoomtreintje behoort ook tot de mogelijkheden. Het park is gewoon open, dus de kinderen kunnen zich vermaken in de speeltuin, overdekte speelhal en de kinderboerderij.

Nunspeet

Op vrijdag 10 mei is het in Nunspeet Eibertjesdag. Dit is de jaarlijkse braderie van Nunspeet waarop tientallen klederdrachtgroepen uit heel Nederland aanwezig zijn. Deze jaarmarkt dankt zijn naam aan Eibertje. Eibertje was een vrouw die rond 1850 in Vierhouten woonde. Zij kwam elke week over een pad door de bossen tussen Vierhouten en Nunspeet naar de markt om er eieren te verkopen. Het pad draagt nu de naam, Eibertjespad.

Limburg tijdens het hemelvaartweekend

Hoensbroek

Op Kasteel Hoensbroek worden op 11-12 en 18-19-20 mei riddertoernooien gehouden. Dit houdt in dat ridders te paard elkaar te lijf gaan met lansen en zwaarden. Hiernaast is er een middeleeuws ridder kampement waar middeleeuwse marktkraampjes staan en middeleeuwse spelletjes gespeeld kunnen worden. Je kan er leren zwaardvechten en boogschieten. Natuurlijk is het ook mogelijk om een bezoekje te brengen aan het museumkasteel. Adres: Klinkertstraat 118 te Hoensbroek.

Noord-Brabant tijdens het hemelvaartweekend

Breda

In de binnenstad van Breda vindt van 9 t/m 12 mei het 43ste Breda Jazz Festival plaats. Er vinden tijdens deze dagen ongeveer 180 optredens op 18 verschillende podia verspreidt door heel Breda plaats. De buitenconcerten zijn gratis toegankelijk. Voor de binnenconcerten wordt een toegangsprijs berekend. Meer informatie is er te vinden op de website van Breda Jazz Festival 2013.

Woudrichem

In Woudrichem wordt van 9 tot en met 11 mei het Festival weekend gehouden. Tijdens dit weekend het kampioenschap vis bakken, jaarmarkt, muziek, straatacts, kinderrommelmarkt en brocante markt.

Noord-Holland tijdens het hemelvaartweekend

Amsterdam

Op Hemelvaartsdag wordt dit jaar voor de vijfde keer Hemeltjelief georganiseerd. Dit is een festival georganiseerd door kunstenaars van de NDSM-werf. Het thema is dit jaar “Als een vis in het water”. Het festival staat bol van live muziek, kunst, theater en kindervertier.

Velzen-Zuid

In Velzen-Zuid vind je Buitenplaats Beeckestijn. Van 9 tot en met 12 mei vinden hier zomerse festiviteiten en workshops plaats. Workshops zoals yogalessen, mozaïeken, cupcakes maken, salsa dansen, leren armbandjes maken, een decoratieketting van schelpen. Maar ook vaders met hun zoontjes worden niet vergeten. Voor hen is er een workshop houten autootjes maken. Verder zijn er standwerkers, oude ambachten, oldtimers en modeshows met hippe kleding aanwezig.

Utrecht tijdens het hemelvaartweekend

Soest

In Soest vindt op 9 mei tussen 10.00 en 17.00 uur de Oude Ambachtenmarkt plaats in de historische Kerkebuurt. Er is naast de oude ambachtsmarkt een standwerkersconcours en een optreden van de Dutch All Stars Jazzband. Er is veel klederdracht te bewonderen en er zijn natuurlijk voldoende lekkere hapjes te koop.

Spakenburg

Het weekend na Hemelsvaart worden in Spakenburg altijd de Zuidwalwedstrijden gehouden. Dit is een feestelijke viering rondom zeilwedstrijden in traditionele sfeer. Op de website van Zuidwal is het programma te vinden.

Utrecht

Op zaterdag 11 mei vind de derde editie van het Utrechts Bierbrouwersfestival plaats op Molenerf "De ster". Brouwdemonstraties, bier proeven en live muziek.

Zeeland tijdens het hemelvaartweekend

Axel

In Axel vindt op 9 mei het 27ste Oldtimer Festival plaats. Naast heel veel Oldtimers bewonderen is er van alles te doen in het dorpje. De winkels en de terrassen zijn open, er is live muziek en verder zijn er modeshows en is er een toeristische markt.

Biervliet

Hier worden op 8, 9 en 10 mei de 41ste Geuzenfeesten gehouden. Er zal een individuele motortoertocht plaatsvinden en een motorstuntshow met motoraccessoire markt. De kinderen kunnen onder begeleiding rijden op mini-quads en mini-bikes. Verder vind je er de jaarlijkse touwtrekwedstrijden en het jaarlijkse geuzenbal en de boeren- en rommelmarkt. Meer informatie is te vinden op de website van Stichting Geuzenfeesten Biervliet.

Middelburg

Op 9 en 10 mei wordt er in het centrum van Middelburg een Hemelsvaart fair gehouden. Deze staat in het teken van brocante, verzamelobjecten, boeken en antiek.

Kijk van te voren altijd even na of de geplande activiteiten doorgaan. Veel plezier!
Gerelateerde artikelen
Hemelvaart (Ascensionis Domini)Een echt Christelijk feest, waarin de terugkeer van de zoon Jezus naar God de Vader wordt gevierd. De verbeeldingskracht…
Wat is de betekenis van Hemelvaartsdag?Voor heel veel mensen, is Hemelvaartsdag slechts een leuke vrije dag. Voor christenen betekent deze dag veel meer dan al…
Wat vieren we met Hemelvaart?Hemelvaartsdag wordt veertig dagen na Pasen gevierd. Het is een christelijk feest en het is een onderdeel van de paascyc…
Hemelvaartsdag (tien dagen voor Pinksteren)Hemelvaartsdag, de dag dat we vieren dat Jezus naar de hemel is gegaan. Op de veertigste dag van zijn opstanding. Hoe we…
Pinksteren (pentekostos)Pinksteren (pentekostos)Met Pinksteren vieren we de uitstorting van de Heilige Geest. Hiermee werd ook het begin van de Christelijke Kerk gemark…
Bronnen en referenties
  • VVV Zeeland
  • VVV Amsterdam
  • Google zoekmachine

Reageer op het artikel "Waar gaan we naar toe tijdens Hemelvaart 2013?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!