InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Saint Patrick's Day of Paddy's Day in Ierland en New York

Saint Patrick's Day of Paddy's Day in Ierland en New York

Saint Patrick's Day of Paddy's Day in Ierland en New York Ierland, het land van veertig tinten groen, heeft een feestdag waarbij groen de hoofdkleur is. Saint Patrick's Day is een feestdag voor alle Ieren, waar op de wereld ze ook wonen. Het is een dag met optochten en parades, dansen, muziek en lekker eten. Vooral in Dublin en New York wordt het groots gevierd, soms zelfs met groengekleurde rivieren en kanalen. Groen is de kleur van Saint Patrick's Day en het klavertje het symbool. Saint Patrick is de nationale heilige van Ierland.

St. Patrick's Day in Onder de Vuurtoren op Ameland

Nationale feestdag

St. Patrick's Day is een nationale feestdag voor Ieren, die valt op 17 maart. Het is een christelijke feestdag, waarop de winkels gesloten zijn. De feestdag wordt over de hele wereld gevierd, maar is in vijf Ierse gebieden een nationale feestdag.
Die vijf gebieden zijn:
  1. Ierland;
  2. Noord-Ierland;
  3. Montserrat;
  4. Newfoundland;
  5. Labrador.

In Ierland en in de andere Ierse gebieden wordt het feest gevierd met:
  • optochten;
  • concerten;
  • vuurwerk;
  • kermis;
  • lekker eten;
  • muziek;
  • dans.

Montserrat is een Britse kolonie in het Caribisch gebied, waar veel Ieren wonen. Labrador en Newfoundland zijn nu samen een Canadese provincie, maar eens waren het Britse kolonies met veel Ierse bewoners. Behalve in deze vijf gebieden, waar het leven op Saint Patrick's Day geheel in het teken staat van Sint Patricius oftewel Saint Patrick, vieren uitgewaaierde Ieren overal op de wereld de feestdag. De grootste parade vindt in New York plaats, de stad waar vele Ieren naar toe emigreerden. De New Yorkse parade is ook de oudste. De kleur van de dag is groen. De feestvierders dragen volgens traditioneel gebruik groene kleren of hebben op z’n minst een groen accent op de kledij en wie geen groen draagt kan, volgens goed gebruik, geknepen worden.
Tijdens Saint Patrick's Day wordt er zelfs groen bier verkocht en sommige steden kleuren hun rivier groen.

Heilige Patrick en het klavertje

Saint Patrick is de nationale heilige van Ierland. Hij bracht het christendom naar het land. Hij was een bescheiden man. Het symbool dat verbonden is aan Saint Patrick is het klavertje. Het is de nationale bloem van Ierland geworden. Patrick legde aan de hand van het klavertje de heilige drie-eenheid uit aan de ongelovigen. Patrick leefde in de vierde eeuw na Christus en hij heeft veel goeds gedaan voor Ierland. Hij dreef bijvoorbeeld de slangen uit het land, wil het verhaal en tot op de dag van vandaag zijn er geen slangen in Ierland. Waarschijnlijk stoelt het verhaal op symboliek: de slang als symbool van het kwaad en heidense riten.

Groen

Saint Patrick’s Day wordt geassocieerd met al het goede van Ierland. De kleur groen en goud, klavertjes en geluk versterken het symbool. De feestdag is een spirituele dag met wereldwijd veel gebeden en kerkbezoek. De datum van 17 maart heet wel de sterfdag van St. Patrick, maar ook de theorie dat het de dag is waarop de Ieren zich over de wereld verspreidden wordt gehoord.

Parade

Over de hele wereld worden parades ter ere van Saint Patrick gehouden. Overal waar Ieren wonen is de 17e maart een feestdag. De grootste parades vinden plaats in:
  • Ierland
  • Amerika;
  • Australië;
  • Canada;
  • Engeland.

Songs

Bij de viering van St. Patrick's Day, hoort het zingen van Ierse liedjes, zoals:
  • When Irish eyes are smiling;
  • Seven drunken nights;
  • The Irish Rover;
  • Danny Boy;
  • The Fields of Attenry;
  • Fiddlers Green;
  • Black Velvet Band.

Paddy’s Day

St. Patrick's Day wordt ook wel Paddy’s Day genoemd. Op die dag worden er ook speciale gerechten gegeten, zoals:
  • Irish Champ, aardappelpuree met uien;
  • Irish Bangers, een gerecht met gember;
  • Corned Beef;
  • Irish Stew;
  • Irish Stuffing.

Saint Patrick's Day Party Onder de Vuurtoren

Op Ameland woont een Ierse bard, die Saint Patrick's Day introduceerde op het Nederlandse Waddeneiland. Paul Martin komt uit Ierland en hij zingt Ierse liederen terwijl hij zichzelf op de gitaar begeleidt. Op 17 maart 2013 viert hij in Pannenkoekhuis Onder de Vuurtoren in Hollum Saint Patrick’s Day met een Ierse middag. Er is live muziek van Paul Martin plus gastmuzikanten en op het menu staat onder meer gerookte Ierse zalm, Guinness, beef, casserole en Irish Coffee. De dresscode is groen, ter ere van Saint Patrick.

Onder de Vuurtoren viert jaarlijks St. Paddy's Day op de zondag voor 17 maart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
St-Patricks Day vieren in Ierland, een belevenis!Op 17 maart vieren de Ieren hun nationale feestdag, beter bekend als St-Patricks Day. Op die dag en ook daarna worden ni…
Het bruisende DublinDublin, de hoofdstad van Ierland en tevens de stad, naar men zegt, met de hoogste pubdichtheid. De stad die bruist van h…
Ligue 1 2014-2015 programmaLigue 1 2014-2015 programmaHet voetbalseizoen van de Franse Ligue 1 gaat op vrijdag 8 augustus 2014 van start met de wedstrijd Stade Reims en Paris…
Architecturale highlights in DublinVoordat je Dublin gaat bezoeken, is het handig om een beetje een idee te hebben van hoe de stad in elkaar zit. Wat je ab…
Geschiedenis van Dublin en IerlandEr was eens een eiland naast de kust van het Verenigd Koninkrijk. Het was er groen en vooral erg regenachtig. Iedereen d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Saint Patrick's Day of Paddy's Day in Ierland en New York"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-12-2016
Gepubliceerd: 14-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Muziek
Schrijf mee!