InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Midzomerfeest in het dorp Buren op Ameland

Midzomerfeest in het dorp Buren op Ameland

Midzomerfeest in het dorp Buren op Ameland In het midden van de zomer vindt in Buren op Ameland het Midzomerfeest plaats. Dorpsbelang Buren is de organisator van dit evenement vol muzikale, sportieve en attractieve onderdelen. Het Midzomerfeest vindt doorgaans eind juli plaats, van vrijdag tot en met zaterdag. In 2013 besluit de organisatie het tweedaagse festival in te korten tot een feest van één dag. Er is vertier voor jong en oud, met veel muziek. In 2017 wordt het Foodplein toegevoegd aan het Midzomerfeest, een mini-openluchtrestaurant.

Midzomerfeest op het strand bij Buren

Het Midzomerfeest

Dorpsbelang Buren op Ameland

Dorpsbelang Buren komt voort uit de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer te Buren, die in 1934 werd opgericht.
Deze vereniging wilde meer toeristen naar Ameland halen door voorzieningen als fietspaden aan te leggen en het dorp te verfraaien.
In 1946 besloten de afzonderlijke VVV van Ameland, Hollum, Ballum, Nes en Buren, om samen verder te gaan.

Belangenbehartiger en organisator

Het toenmalige bestuur ging verder als Dorpsbelang Buren, een vereniging die de belangen van de inwoners van het oostelijkste dorp op Ameland behartigt. Naast belangenbehartiger en klankbord voor de gemeente is Dorpsbelang Buren een organisator van dorpsevenementen.

Activiteiten

Dorpsbelang Buren organiseert diverse activiteiten waar verschillende commissies zich voor inzetten.

Midzomerfeest

Het grootste evenement van Dorpsbelang Buren is het Midzomerfeest dat niet in het dorp maar op het strand bij Buren plaatsvindt.
Elk jaar timmert de organisatie een programma in elkaar dat klinkt als een klok. Het Midzomerfeest speelt zich eind juli af op een vrijdagavond, zaterdagmiddag en zaterdagavond (tot 2013 was het Midzomerfeest op het strand, sindsdien in het centrum van Buren).

Paardenreddingboot

Tijdens het Midzomerfeest verhuist de paardenreddingboot naar Buren. Normaal start de lancering van de reddingboot bij het boothuis in Hollum en is de tewaterlating op het Suudwest aan de wadkant bij Hollum. Speciaal voor het Midzomerfeest komt de boot naar Buren en gaan de paarden mee. De lancering bij Buren is een spektakel omdat de paarden met de reddingboot een duinovergang over moeten en er een breed stuk strand naar het water te nemen valt. Soms helpen tientallen zware jongens de paarden om de kar te trekken.

Geen paardenreddingboot meer

Sinds 2013 komt de paardenreddingboot niet meer naar Buren. De inspanning is voor paarden en mannen te groot en het risico dat het niet helemaal goed gaat ook. Besloten is om de lancering van de paardenreddingboot alleen vanuit het boothuis in Hollum te doen.

Programma

Midzomerfeest heeft een bezet programma met veel muziek van Amelandse bodem en van buiten het eiland.
Op de zaterdagmiddag zijn er activiteiten voor de kinderen en komen traditiegetrouw de Amelander Pipes & Drums The Islanders hun doedelzakmuziek en drums laten horen. Zaterdagavond is het groot feest in een feesttent die eerst op het badstrand bij Buren werd opgebouwd en sinds 2013 in het dorp op een groot veld is geplaatst. Regelmatig is er een spectaculaire show te bewonderen. Zo haalde het Midzomerfeest ook al eens de kampioenschappen boomstam werpen naar het eiland.

Voor jong en oud

Het Midzomerfeest heeft activiteitten voor jong en oud. Van springkussens wordt een Springkussenparadijs gemaakt waar de kinderen op los kunnen kaan, er is schatgraven en muziektheater en heel veel muziek.

Bron: Dorpsbelang BurenBron: Dorpsbelang Buren

Foodplein MIdzomerfeest

In 2017 wordt het Foodplein geïntroduceerd, een mini-openluchtrestaurant op het terrein van Dorpshuis 't Wantij. Het Foodplein biedt streetfood en specialiteiten van de ambachtelijke slager uit het dorp Buren. Onder meer Amelander lamsspecialiteiten, ribs en grilburgers worden op het Foodplen verkocht. Daarnaast is er seafood met bubbels te koop.
Voor de zoetekouwen zijn er huisgemaakte taartjes en gebakjes en frisse fruitwaters en thee van verse muntblaadjes.
Het Foodplein is vrij toegankelijk en open van 14.00 - 18.00 uur.

2017

In 2017 is het Midzomerfeest op zaterdag 29 juli. De activiteiten zijn geconcentreerd op één dag en gecentreerd in het dorp Buren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstvakantie en nieuwjaarsduik op AmelandKerstvakantie en nieuwjaarsduik op AmelandAmeland biedt in de kerstvakantie diverse activiteiten voor jong en oud, voor gast en eilander. Daarnaast zijn de dorpen…
Ameland voor iedereen - toegankelijke voorzieningenAmeland voor iedereen - toegankelijke voorzieningenAmeland en haar ondernemers wil een eiland voor iedereen zijn, ook voor mensen met een beperking. Om ‘Ameland voor Ieder…
Kerstzingen op Ameland - Zwaneplein in HollumKerstzingen op Ameland - Zwaneplein in HollumIeder jaar, vlak voor de Kerstdagen klinkt in Hollum op Ameland kerstgezang in de buitenlucht. Met z’n allen worden kers…
Koninginnedag en Koningsdag op Ameland met optochtKoninginnedag en Koningsdag op Ameland met optochtAmeland viert traditiegetrouw uitbundig Koninginnedag. Het is een feestdag voor jong en oud, met een optocht, muziek, sp…
Waddeneiland Ameland – Paarden EilandWaddeneiland Ameland – Paarden EilandOp Ameland zie je heel veel paarden. Ze worden hier en daar nog gebruikt voor het boerenwerk en de andere paarden zijn o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dorpsbelang Buren
  • Dorpsbelang Buren website
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Dorpsbelang Buren

Reageer op het artikel "Midzomerfeest in het dorp Buren op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 20-07-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Festivals op Ameland
Schrijf mee!