InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Loch Fyne, Schotland

Loch Fyne, Schotland

Loch Fyne, Schotland Loch Fyne ligt op de rand van de Schotse hooglanden en is één van de Schotse zee-lochs. De natuur krijgt hier al het ruige van de hooglanden maar heeft ook iets lieflijks met zijn mooie Hortensia's, Rododendrons en vlakke oevers waardoor de diversiteit van de natuur groot is. Een gebied om te wandelen, te ontspannen en te genieten van alles wat het water met zich meebrengt.
Loch Fyne is vooral bekend vanwege de watersport en zeevruchten. Zeilen, zeevissen en duiken is hier erg populair. Er is zelfs een mogelijkheid om onder begeleiding van ervaren duikers te gaan wrakduiken. In alle jachthaventjes rondom de loch serveren ze de heerlijkste visgerechten.

Wat zijn leuke toeristische plaatsjes rond Loch Fyne?

Bron: Shilmar / PixabayBron: Shilmar / Pixabay

Inveraray

Inveraray is schilderachtig gelegen aan Loch Fyne in Schotland. Het is een leuk stadje met veel witte huizen en ook een haventje waarin veel vissersschepen liggen.

Inveraray Jail

Dit is de bekendste attractie van Inveraray. Het is een realistische gevangenis uit de 19de eeuw. Het bestaat uit de “oude gevangenis”: in dit gedeelte werden vroeger de moordenaars, kinderen en krankzinnigen gezamenlijk werden opgesloten. In de “nieuwe gevangenis” vind je isoleercellen en veel gevangen (toneelspelers) die vertellen over hun leven in de gevangenis. Erg grappig is ook de rechtszaal waar door middel van poppen een rechtszaak wordt nagespeeld. Deze rechtszaak heeft daadwerkelijk in deze zaal plaatsgevonden. Natuurlijk ontbreken ook de martelwerktuigen uit die tijd niet. Om het verhaal compleet te maken lopen er cipiers en matrones rond om uitleg te geven.

Inveraray Castle

Dit is een groot grijs gotisch kasteel met veel torentjes, gebouwd in 1761. Het is de familiezetel van de Clan Campbell. Binnen is het mooi ingericht met meubilair uit de 18de en begin 19de eeuw. De decoraties in de eetkamer zijn gemaakt door de Franse schilders Girard en Guinard. Achter het kasteel liggen ook mooie, formele tuinen. Er is daar een menhir (vrij vertaald, grote steen) te bewonderen. De toegangsprijs is wel vrij hoog.

Botanische tuin (Crarae Garden), 15 km ten zuiden van Inveraray

Hier zijn in een vallei die steil afloopt naar Loch Fyne zeldzame bomen en struiken te vinden, volgens zeggen vanwege het milde klimaat van West-Schotland. Het grootste deel ziet het er uit als een bostuin met heel veel variaties aan Rododendrons, eucalyptussen, bomen en azalea’s. Heel indrukwekkend en dan vooral vanwege de locatie en de vele paadjes en bruggen.

Tarbert

De naam Tarbert is afkomstig van het Gallische woord Tairbeart (smalle tong). Het vissersdorpje ligt dan ook ingeklemd tussen Loch Kintyre en Loch Tarbert op een smalle strook land.

Kintyre Way

Hier loopt een 140 km lange wandelroute, beginnend bij Tarbert. Het begint als een mooie wandeling maar wordt steeds ruiger met vooral in het laatste deel steile beklimmingen en afdalingen. Uiteindelijk eindigt de wandeling bij het bolvormige einde van het schiereiland Kintyre, de Mull of Kintyre (bekend uit de song van Paul McCartney).

Tarbert Castle

Een ruïne van een vroegmiddeleeuws kasteel dat in het verleden twee keer is platgebrand. In 712 door koning Selbach Mac Ferchair en in 731 door zijn zoon Dungal Mac Selbaig. In 1320 werd het weer opgebouwd door Robert the Bruce. In 1687 volgde er zware gevechten rondom het kasteel toen het betrokken werd bij de Monmouth opstand in Engeland. De muren die er nu nog staan zijn zeer instabiel.

Tighnabruaich

Hier vertrekt de PS Waverley, de laatste zeegaande radarstoomboot ter wereld. In 2002 werd Tighnabruaich gekozen tot het mooiste dorp in Argyll, Lomond en Stirlingshire.

Loch fyne

Legenda
A. Inveraray
B. Tarbert
C. Tighnabruaich

Lees verder

Gerelateerde artikelen
West-Europa, SchotlandWest-Europa, SchotlandSchotland spreekt tot de verbeelding. De een lijkt het niks, saai en alleen maar regen. Maar wie er ooit eens is geweest…
Het monster van Loch NessHet monster van Loch Ness is een legende over een monster dat in het meer Loch Ness, in Schotland leeft. Wie is Nessie?…
Rondom Loch Ness in Schotland, het monster van Loch NessRondom Loch Ness in Schotland, het monster van Loch NessDit is een diep zoetwatermeer in Schotland. Het water is troebel door het veen en turf wat vanaf de heuvels het water in…
Bestaat het monster van Loch Ness?Bestaat het monster van Loch Ness?In Schotland, in het jaar 1934, was het beroemde monster van Loch Ness voor het eerst te zien op een foto, die was gemaa…
Cameron House, hotel aan Loch LomondCameron House, hotel aan Loch LomondAan de oever van Loch Lomond staat een prestigieus hotel dat ondanks zijn hoge prijzen al een aantal decennia bestaat. W…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Loch Fyne, Schotland"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 08-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Schotland
Schrijf mee!