InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Bus naar Göteborg, Malmö, Stockholm, Zweden / Busreis

Bus naar Göteborg, Malmö, Stockholm, Zweden / Busreis

Het is mogelijk om erg goedkoop met de bus naar Göteborg, Malmö, of Stockholm in Zweden te reizen. Het is wellicht minder comfortabel en romantisch dan de trein of vliegtuig, maar de bus heeft ook zo zijn voordelen. Zo hoef je maar 1 keer over te stappen, kun je vanaf verschillende Nederlandse steden vertrekken en kom je rechtstreeks aan in het centrum van Göteborg, Malmö of Stockholm . Hier kun je lezen hoe ik de busreis heb ervaren en wat de voordelen van de goedkope bus naar Zweden zijn.

Goedkoop met de bus naar Goteborg, Malmo of Stockholm in Zweden

Goedkoop met de bus naar Goteborg, Malmo of Stockholm is mogelijk met Eurolines. Zorg er wel voor dat je tijdig boekt. Wanneer je minstens een maand van te voren boekt, heb je gegarandeerd een goedkope busreis naar Göteborg (61 euro), Malmö (41 euro) of Stockholm (72 euro). Je kunt boeken op de website van de busmaatschappij Eurolines.nl. Deze maatschappij biedt spotgoedkope reizen aan in heel Europa en zelfs Marokko. Zorg er ook voor dat je meteen een retour boekt, want als je vanuit Zweden de bus moet boeken is het niet goedkoop. De prijzen van Eurolines verschillen per land van waaruit je vertrekt.

Goteborg als bestemming voor stedentrip

Goteborg, ook wel Gotenburg in het Nederlands, is een stad met veel historie en dat kun je voelen. Veel mensen vinden Gotenburg een mooiere en prettige stad dan Stockholm. Het is dan ook wonderschoon. Met ongeveer een half miljoen inwoners is het toch nog een aanzienlijk grote stad. Het heeft dan ook veel te bieden op het gebied van musea en restaurants. Er zijn bijzonder veel gezellige bars. Het is niet alleen maar stads, want Gotenburg heeft ook veel prachtige groene parken, waarvan slottskogen het bekendst is.

Malmö als bestemming voor een stedentrip

Malmö is na Stockholm de grootste stad van Zweden. Er is dan ook erg veel te zien en te doen. Het ligt aan het water en dicht bij Kopenhagen, dus als je daar bent, kun je ook binnen een uur naar Kopenhagen rijden. Veel Denen uit Kopenhagen zien Malmö als ideale bestemming voor even een dagje weg. Het is dan ook een erg populaire en mooie stad met veel musea en gezellige restaurants. Doordat het niet zo hoog in Zweden ligt is het ook niet zo ontzettend koud in de winter en is het ook voor ons vrij dichtbij.

Stockhom als bestemming voor stedentrip

Stockholm is de hoofdstad van Zweden en een van de meest favoriete bestemmingen voor stedentrips. Met 2 miljoen inwoners is het een van de grootste steden van Europa. Het is gebouwd op 14 eilanden die onderling verbonden zijn door bruggen. Het heeft een erg oud historisch centrum en er zijn veel toeristische trekpleisters.

Waarom niet met het vliegtuig naar Goteborg, Malmo of Stockholm in Zweden?

Goteborg is helemaal niet zo makkelijk te bereiken met het vliegtuig vanaf Nederland. Het kan wel maar dan zul moeten vertrekken vanaf Schiphol en ergens over moeten stappen, zoals bijvoorbeeld in Duitsland (München), en dat tegen een goedkoopste prijs van 180 euro.

Malmö is nog lastiger het vliegtuig vanaf Nederland. Dit betekent dat je eerst naar het buitenland moet reizen om op het vliegtuig te stappen. Ryanair zit wel in Malmo, maar het heeft maar vier bestemmingen, waarvan niets bij ons in de buurt ligt. Het tweede goedkope alternatief voor vliegen naar Zweden is met Norwegian Airlines. Het dichtsbijzijnde vliegveld voor ons ligt in München, maar daar zul je dan eerst naartoe moeten vliegen of rijden. Wat verder nog wel een optie is, is goedkoop met Ryanair vanaf Eindhoven naar Stockholm vliegen en vanaf Stockholm naar Malmo rijden met de bus.

Als je in Amsterdam woont zijn dit misschien nog een goede mogelijkheden, maar als je buiten Amsterdam woont, loop je al snel tegen extra hindernissen aan. Om te beginnen moet je de auto parkeren tegen een aanzienlijke prijs of moet je met het openbaar vervoer naar Schiphol toe. Vervolgens moet je de koffers in checken (je kunt immers geen vloeibare stoffen meenemen in de handbagage) en dan is het wachten geblazen totdat je kunt vertrekken. Ook als je eenmaal aankomt op de vliegvelden van Goteborg, Malmo en Stockholm, moet je nog van het vliegveld naar het centrum zien te komen en de taxi's en bussen zijn niet goedkoop in Zweden. Zo ben je toch nog erg veel uren kwijt alleen maar aan reizen.

De busreis naar Goteborg, Malmo en Stockholm in Zweden: de ervaring

De bussen vertrekken in de middag of laat in de avond vanaf meerdere plekken in Nederland. Ze vertrekken meestal vanaf het centraal station in de betreffende stad. Als je een goede slaper bent, kun je de ogen sluiten bij vertrek en de volgende ochtend wakker worden bij aankomst in Goteborg, Malmo of Stockholm. De bussen zijn meestal vrij rustig en als je geluk hebt kun je op twee stoelen zitten of liggen.Je kunt behoorlijk veel bagage met je meenemen zonder je zorgen te hoeven maken over het aantal vloeibare stoffen. Nu kun je rustig plaats nemen en je hoeft je niet te bekommeren over waar je moet over stappen, want dat is maar een keer en dat is in Kopenhagen waar je een behoorlijke poos stil staat. Als je naar Stockholm gaat kun je lekker blijven zitten. Vanaf hier is naar Malmo nog een uur en naar Goteborg nog vijf uur en naar Zweden nog ongeveer 10 uur, dus het is het verstandigst om te zorgen dat je voor die tijd je slaap hebt gepakt pakt om vervolgens 's ochtends van het prachtige uitzicht in Zweden te kunnen genieten. Uiteindelijk kom je aan op het hoofdstation van de steden aan. Net naast het centrum en bij het treinstation.

De busreis naar Goteborg vanaf Groningen duurt ongeveer 14 uur en vanaf Rotterdam ongeveer 19 uur.
De busreis naar Malmo vanaf Groningen duurt ongeveer 11,5 uur en vanaf Rotterdam ongeveer 16 uur.
De busreis naar Stockholm vanaf Groningen duurt ongeveer 20 uur en vanaf Rotterdam ongeveer 24 uur.

Vanaf deze stations kun je vanaf de Eurolines Halte goedkoop met de bus naar Goteborg

  • Groningen
  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Eindhoven
  • Den Haag

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Zweden met Skyways ExpressGoedkoop vliegen naar Zweden met Skyways ExpressGoedkoop vliegen naar Zweden kan vanaf Schiphol met Skyways Express. De maatschappij Skyways Express is midden in het va…
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
Goedkoop op reis met EurolinesVoor wie goedkoop wil reizen, en vervoer per bus niet erg vindt, is Eurolines een goed alternatief. Eurolines is een Eur…
Studeren in ZwedenStuderen in ZwedenZweden is een erg mooi land. Je kunt er ook nog eens heel goed studeren. Zweden heeft veel top universiteiten en een gew…
Bronnen en referenties
  • www.eurolines.nl

Reageer op het artikel "Bus naar Göteborg, Malmö, Stockholm, Zweden / Busreis"

Reacties

Merijn, 27-07-2014 18:26 #2
Met Eurolines kan alleen vanuit Den Haag, Groningen, Amsterdam en Rotterdam naar Zweden worden vertrokken. De bestemmingen zijn Helsingborg, Uddevalla, Malmo, Goteborg en Halmstad. Stockholm is dus niet meer mogelijk.

Ger, 09-03-2014 14:17 #1
Dank u wel, hier heeft een mens wat aan. Op naar Zweden!

Infoteur: Euromark
Laatste update: 02-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Reacties: 2
Schrijf mee!