InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Naaktstranden aan de Costa Tropical

Naaktstranden aan de Costa Tropical

Aan de grillige kust van de Costa Tropical in het zuiden van Andalusië bevinden zich prachtige stranden Een aantal van deze stranden zijn als naaktstrand aangemerkt. De Costa Tropical ligt tussen de Costa del Sol en Costa Almería in de provincie Granada.

Naturisme

Naturisme is een manier van leven in harmonie met de natuur en kenmerkt zich door gemeenschappelijk naakt recreëren om zo zelfrespect, respect voor elkaar, de natuur en het milieu te bevorderen.

In Andalusië is de Vereniging van Naturisten en Nudisten (ANNA) actief om de ontwikkeling en het aanzien van naturisten op openbare plaatsten te stimuleren. ANNA maakt deel uit van de Spaanse Naturisten Federatie (Federación Naturista Española) die de belangen van Spaanse naturisten behartigt en op haar beurt weer aangesloten is bij de Internationale Naturisten Federatie.

Naaktstranden aan de Costa Tropical

Naaktstranden zijn over het algemeen moeilijk te vinden. Dit geldt ook voor de Costa Tropical, gelegen tussen de Costa del Sol en Costa Almería in de provincie Granada. De Costa Tropical dankt haar naam aan het heersende subtropische microklimaat. De hoge bergen van de Sierra Nevada beschermt de kust tegen de winterkou en de warme wind uit Noord Afrika zorgt voor een aangename temperatuur waardoor zwemmen zelfs in de wintermaanden mogelijk is. Vanwege de grillige en rotsachtige kust kun je hier uitstekend duiken en snorkelen. Aan de Costa Tropical vind je de volgende officiële naaktstranden:

Almuñecar – Playa Cantarriján
Dit is een drukbezocht strand van 340 x 40 meter. In de zomermaanden zijn de typische Spaanse strandtentjes, chiringuitos geopend. Je kunt er parasols en strandbedden huren en er zijn douches, prullenbakken en een parkeerplaats. Het strand ligt op 8 kilometer van Almuñecar, volg de N-340 in de richting van Nerja, neem de afslag Mirador de Cerro Gordo. Vanaf hier wordt het strand Cantarriján bewegwijzerd.

Almuñecar – Playa El Muerto / El Cotobro
Dit is eveneens een drukbezocht strand. Het strand meet 580 x 15 meter en ligt geïsoleerd onder aan de rotsen. Bovenop bevindt zich een klein naturistencomplex. Er zijn geen voorzieningen, het strand wordt wel schoongehouden en er zijn prullenbakken. Het strand is vanaf de Paseo Marítimo in westelijke richting te bereiken. Vanaf het bord “Playa Naturista de El Muerto” is het nog zo´n 500 meter lopen, na het bruggetje ligt het strand.

Motril – Playa la Joya
Het naaktstrand maakt deel uit van Playa la Joya en wordt door rotsblokken afgeschermd. Het ligt onder aan steile kust vlakbij Torrenueva. Er zijn geen voorzieningen. Het strand ligt 7 kilometer buiten Motril in de richting van Castel de Ferro en is via een trap te bereiken.

Cuevas del Campo – Pantano del Negratín
Dit naaktstrand bevindt zich in het binnenland van de provincie Granada aan het Negratín stuwmeer. Het strand is in juli 2005 in gebruikgenomen en is met fijn zand aangelegd. Via een schuine helling kun je de oever bereiken. Behalve parasols zijn er geen voorzieningen. Het strand ligt 8 kilometer van Cuevas del Campo verwijderd aan de oude weg naar Zújar.

Lees verder

© 2010 - 2017 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.naturismo.org

Reageer op het artikel "Naaktstranden aan de Costa Tropical"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 15-03-2011
Gepubliceerd: 19-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Naaktstranden Andalusie
Schrijf mee!