InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Naaktstranden aan de Costa del Sol

Naaktstranden aan de Costa del Sol

Liefhebbers van naaktrecreatie kunnen aan de Costa del Sol heerlijk vakantie vieren. De “kust van de zon” met maar liefst 320 zonnedagen per jaar kent verschillende officiële naaktstranden. Van klein en intiem tot groot en van alle gemakken voorzien.

Naturisme

Naturisme is een manier van leven in harmonie met de natuur en kenmerkt zich door gemeenschappelijk naaktrecreëren om zo zelfrespect, respect voor elkaar, de natuur en het milieu te bevorderen.

In Andalusië is de Vereniging van Naturisten en Nudisten (ANNA) actief om de ontwikkeling en het aanzien van naturisten op openbare plaatsten te stimuleren. ANNA maakt deel uit van de Spaanse Naturisten Federatie (Federación Naturista Española) die de belangen van Spaanse naturisten behartigt en op haar beurt weer aangesloten is bij de Internationale Naturisten Federatie.

Naaktstranden aan de Costa del Sol

Naaktstranden zijn over het algemeen moeilijk te vinden. Aan de Costa del Sol vind je de volgende officiële naaktstranden:

Almayate - Playa Almayate

Ten oosten van Málaga, in de regio Axarquia ligt dit strand op zo´n 2 kilometer buiten de badplaats Torre del Mar. Het meer dan 3 kilometer lange en 35 meter brede strand wordt omgeven door landbouwgebied en begrensd door de rivier Vélez. Op het strand bevinden zich tal van faciliteiten zoals ligbeddenverhuur, douches, toiletten, bars en restaurants. De auto kun je (betaald) parkeren bij de aan hetzelfde strand gelegen naturistencamping Almanat.

Benalmádena - Playa Benalnatura

Dit kleine strand van 200 x 15 meter wordt beheerd door een vereniging van naturisten en heeft uitstekende faciliteiten zoals een bar, douches, toiletten en barbecue- of picknickplaats. Het strand bevindt zich ter hoogte van Torrequebrada. Vanaf de doorgaande weg loopt een hellende weg die uitkomt op een kleine parkeerplaats. Het strand is voor voetgangers vanaf de doorgaande weg ook via een trap te bereiken.

Estepona – Playa Arroyo Vaquero

Dit 3 kilometer lange strand ligt ten westen van Estepona. Het strand ligt langs een kleine boulevard en wordt beschermd oor een rij stenen. Op het strand bevinden zich chirinquitos en je kunt er ligbedden en parasols huren. Het is een rustig en schoon strand. Het merendeel van de bezoekers komt van het naturistenressort Costa Natura dat ook aan dit strand gelegen is.

Málaga – Playa San Julian / Guadalmar

Dit is het enige officiële naaktstrand van de stad Málaga en ligt tussen de monding van de Guadalhorce rivier en de golfbaan in de richting van Torremolinos. Ook op dit 3 kilometer lange strand bevinden zich chirinquitos, douches en toiletten. Er is een grote parkeerplaats en het strand wordt dagelijks schoongemaakt. Het strand wordt ook door niet naturisten bezocht.

Marbella – Playa Artola / Cabopino

Dit strand ligt in de richting van Fuengirola, vlakbij de haven van Cabopino. Het wordt beschermd door duinen en pijnbomen. Het strand wordt ook wel Las Dunas genoemd dat verwijst naar de nabijgelegen bar. Op het naastgelegen niet naturistenstrand zijn alle faciliteiten zoals douches, toiletten, bars en restaurants, verhuur van parasols en ligbedden. Ook is er een EHBO-post en strandwacht. Op het naaktstrand zijn geen faciliteiten. Het strand wordt ook bezocht door niet naturisten en is vanwege het ondiepe water ideaal voor gezinnen met kinderen.

Nerja - Cala de Pino

Het strand is vlak bij de Grotten van Nerja net buiten het dorpje Maro. Het ligt aan de voet van de Torre del Pino en is vanaf de weg via een smal pad te bereiken. Er zijn geen faciliteiten. Het intieme strand van 350 x 10 meter wordt ook door niet naturisten bezocht. Vanwege de grillige kust overigens een uitstekende locatie om te snorkelen.

Lees ook de special met alle naaktstranden van Andalusië
© 2010 - 2017 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Naaktstranden aan de Costa TropicalAan de grillige kust van de Costa Tropical in het zuiden van Andalusië bevinden zich prachtige stranden Een aantal van d…
Naaktstranden aan de Costa del Maresme en Costa del GarrafNaaktrecreatie is in de provincie Barcelona in de autonome regio Catalonië blootgewoon. Zowel aan de Costa del Maresme a…
Naaktstranden aan de Costa AlmeriaEen paradijs voor de naaktrecrant. Dat is de Costa Almería in het zuidoosten van Andalusië. Deze costa heeft een groot a…
Naaktstranden aan de Costa de la LuzAan de Costa de la Luz vind de liefhebber van naaktrecreatie een keur aan naaktstranden. De Costa de la Luz beslaat de k…
Naaktstranden aan de Costa BravaDe vele badplaatsen aan de Costa Brava in het Spaanse Catalonië zijn populair onder Nederlandse vakantiegangers. In de z…
Bronnen en referenties
  • www.naturismo.org

Reageer op het artikel "Naaktstranden aan de Costa del Sol"

Reacties

Kempenaar, 31-07-2012 11:44 #2
Net zoals velen stel ik mij vragen bij de afstand.Wij gaan op vakantie naar Benalmaden, Tritorn, of daar in de buurt.Waar, en welke mogelijkheden hebben wij om naar een naaktstrand te kunnen?De afstand?Te voet, bus, taxi, …?Zijn er verschillende plaatsen in de buurt?
Groetjes en alvast bedankt.

Turbo, 05-02-2012 15:17 #1
Dit jaar gaan we op verlof naar torremolinos
graag had ik geweten of de afstand naar het naakt strand nabij malaga
op wandel afstand is?

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 15-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Reacties: 2
Schrijf mee!